• Anonym (Förskräckt)

Hjälp, hur mycket handlar ni mat/hushålls artiklar för varje månad?

Satt just och blippade på telefonen och fick för mig att kolla på Willys och Ica vad jag hade handlat för i månaden dom senaste 12 månader och jag blev rätt paff. Jag handlar även ibland på netto,Lidl,öob o rusta så där har jag inte en aning om vad som går åt månadsvis.

Jag försöker alltid kolla i reklambladen vad som är billigt. T.ex kostar laxen 59:- 1 vecka så kan jag köpa på mig några paket. Lika dant med köttfärs om det är billigt köper jag och sen fryser in. Kött köper jag i stort Sätt bara det som är erbjudande på.Ja ni förstår.

Jag ska även tillägga att vi har alltid mat i skafferiet och frysen så vi skulle klara oss säkert 1 månad, förutom mejeri produkter då.

Chips och godis, dricka osv äts bara på helgen, det kan hända att det blir nån popcorn påse i veckan men mer är det inte.

Så ja hur många är vi och hur ser måltiderna ut.

- 2 vuxna

- 2 barn 7 och 9 år, varannan vecka

- 1 barn på snart 1 år äter fortfarande någon flaska ersättning annars samma som oss och avverkar blöjor fortare än ja typ 2 barn.

Hos oss äts det alltid 7 dagar i veckan

07.00 Frukost

14.00 Lunch

18.00 Middag

20.00 Kvälls macka

Så totalt lagas det ca 60 måltider i månaden.

Frukt går åt i rätt stora mängder då minsta äter mellis och dom andra har frukt med till skolan.

Sambon har alltid matlåda med sig till jobbet.

Bara på Willys och Ica har jag snittat mellan 8000-10000 varje månad.

Det är ju inte bara mat utan toapapper,schampo osv. Men jag blev helt chockad över hur mycket pengar som egentligen går åt. Det är inte konstigt man står varje månad och undrar vart pengarna tagit vägen. Haha.

Så hur ser matkontot ut för er andra och hur många är ni ? :)

• Svar på tråden Hjälp, hur mycket handlar ni mat/hushålls artiklar för varje månad?
  • Anonym (Systeryster)

Kan tillägga att minstingen är 6 månader och ammas fortfarande mest. Den mat som äts gör vi själva förutom katrinplommonpure som vi köper. Blöjor går åt men köper Ica basic tvättlappar som räcker länge och känns bättre än våtservetter. Nappar köper vi lite då och då men absolut inte varje månad.

Så bebisen kostar inte så mycket mer än blöjor (använder alltid kuponger), tvättlappar och någon enstaka burk med mat.

• Anonym (Sara)

I huset finns för just nu egentligen 6 vuxna , då alla barnen fortfarande bor hemma, (17-24 år) vi har nog ett matkonto, eller som jag kallar det "Allt vi köper på ICA konto" på 10-12000 per månad. Djuren inte inräknade i detta. Det är lite i snålaste laget men för tillfället går det inte att göra något åt. Då är två av barnen autister med selektivt ätande vilket gör maten dyrare. 

• Cartjan1

Vi är bara två vuxna i vårt hushåll med två katter (som vi dock lägger mycket pengar på gällande mat och övrigt - som räknas in i mat/hushållsbudgeten)

Vi äter under vardagar hemma: Frukost, middag och mellanmål alt ngt kvällsmål. Lunch får vi på jobbet.

På helgerna äter vi frukost,lunch, middag samt något sött eller salt gott.

Vår budget hamnar på ca 3500 - 4000 kr. Sedan tillkommer det några restaurang kostnader. Äter enbart svenskt kött/kyckling.

Trevlig helg:)

• Anonym (Springer snabbt iväg)

2 vuxna 
    1 18 årig tränande tjej
    1 18 årig tränande pojkvän
    Dom är ibland här och ibland hos oss så får väl räkna 1 totalt :)

Ingen av oss äter mindre än 250g kött/måltid, grönsaker efter säsong.
    Frysta grönsaker som är bra, endel billiga andra mindre billiga. Älskar kål.
    frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag på helgen till alla
    Frukost  o middag i veckan.

Förr var jag supernoga när jag handlade och gjorde massor själv då hamnade vi på ca. 4000:-/månad nu slarvar jag både med handling och hemlagning så nu ligger vi på mellan 5000-6000 kr.
    Då har jag 3 frysar och 2 kylskåp, det underlättar ju när man bunkrar.

• Anonym (Springer snabbt iväg)
    Anonym (Moi) skrev 2019-02-01 11:06:23 följande:

En fråga; ni som håller nere era matkostnader rätt strikt, är det för att ni måste av ekonomiska skäl eller av princip (vilken i så fall?)

Har jobbat som kock i många år och blev så trött på folk som skröt om hur fint och dyrt dom åt. 
    " Det är ju fredag då måste man ha oxfile" 
    Taco är för övrigt superdyrt, varje produkt i sig är inte så dyr men helheten blir enorm.
    Konstaterade att det var mest för det är enklast att göra så utmanade oss lite själva i att laga god och billig och bra mat för väldigt liten peng. Sen har det bara hängt i.
  • Aurora82

Vi är 2 vuxna och ett barn 2 år. Försöker hålla oss till 4500/mån. För mat och hygien. Brukar funka för det mesta då kan vi även ta en pizza då och då. Prenumererar på matkassar från Ica samt handlar själva för de dagar som inte är med i kassen

• MissMagnolia

Vi Snittar på 5000, 2 vuxna och 1 barn varannan vecka. Restaurangbesök nån gång ibland, hämtmat några gånger i månaden och några uteluncher i månaden drar upp summan.

Måltider vi äter

Frukost (inte barnet)

Lunch (matlåda)

Middag

Ibland kvällsmacka

Frukt till barnet

Snacks på helgerna

• lillterror

Två vuxna, en 9-åring och en 3-åring. Köper mat och hygienartiklar för 6000 i månaden.

Tre äter frukost hemma, två har med lunchlåda, alla äter middag hemma och ibland kvällsmat.

Köper i största möjliga mån ekologiska produkter, enbart svenskt kött. Men planerar efter erbjudanden och handlar ungefär en gång i månaden på matsmart.

• modsey

Två vuxna och två barn. ( 10 åringar som tränar mycket) vi äter frukost, lunch är matlåda på jobbet men lagad ju hemma , mellis och middag.

Äter mycket fisk, kyckling och vegetariskt. Det kött vi äter är närproducerat och ekologiskt. Snittar nog på 6-7 000 kr i månaden med djurmat, hygienartiklar o sånt.

• MaryEllen

Vi är två vuxna, en treåring och en katt. Våra mat- och hushållskostnader (här ingår även städ, tvätt och viss hygien) är ca 6 000 kr varje månad, +/- någon hundralapp. Våra sparsamma besök på Systembolaget ingår här också.

Katten kostar ca 500 kr i mat varje månad (delvis den vanliga mataffärer och delvis mat som vara finns i djuraffären). Barnet har fortfarande blöjor på natten och för att bajsa i. Det går åt ca två om dagen. Dricker en flaska ersättning (istället för välling) ungefär varannan kväll. I övrigt är barnet väldigt liten i maten, så hen äter oss knappast ur huset (förutom att det blir lite svinn då för det som inte äts upp).

Vi lagar i princip all mat själva (och tar med matlåda till jobbet), men barnet äter lunch och mellanmål på förskolan ca tre dagar i veckan. Någon gång i månaden köper vi hämtmat. Vi försöker ta tillvara på alla rester och inte kasta mat/livsmedel, och brukar göra en matlista för veckan. Dock brukar den utgå från vad vi vill äta och inte utifrån butikens erbjudanden. Vi äter frukost, lunch och middag samt minst två mellanmål om dagen (var och en). Katten småäter mest.

Vi har turen att ha en jägare och en lantbrukare i bekantskapskretsen, så vi köper merparten av vårt kött därifrån. Vi äter heller inte så mycket kött utan mycket vegetariskt, så köttet vi köper räcker länge. Vi köper mycket frukt och grönsaker, och väljer ofta ekologiska alternativ, vilket ibland blir väldigt dyrt och ibland billigt. Vi köper även lördagsgodis. Oftast storhandlar vi på Ica Maxi eller Stora Coop en gång i veckan, men vi bor också nära en Ica Supermarket där vi handlar en del.

Vi skulle kunna ha lägre kostnader, men vi tycker att våra matkostnader är fullt rimliga och just nu har vi inte behov av att skära i dem.

Svar på tråden Hjälp, hur mycket handlar ni mat/hushålls artiklar för varje månad?