Inlägg från: Anonym (elin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (elin)

Hjälp, hur mycket handlar ni mat/hushålls artiklar för varje månad?

Anonym (Förskräckt) skrev 2019-01-31 22:47:43 följande:

- 2 vuxna

- 2 barn 7 och 9 år, varannan vecka

- 1 barn på snart 1 år äter fortfarande någon flaska ersättning annars samma som oss och avverkar blöjor fortare än ja typ 2 barn.

Hos oss äts det alltid 7 dagar i veckan

07.00 Frukost
    14.00 Lunch
    18.00 Middag
    20.00 Kvälls macka
    Så totalt lagas det ca 60 måltider i månaden.

Frukt går åt i rätt stora mängder då minsta äter mellis och dom andra har frukt med till skolan.

Sambon har alltid matlåda med sig till jobbet.

Bara på Willys och Ica har jag snittat mellan 8000-10000 varje månad.

Det är ju inte bara mat utan toapapper,schampo osv. Men jag blev helt chockad över hur mycket pengar som egentligen går åt. Det är inte konstigt man står varje månad och undrar vart pengarna tagit vägen. Haha.

Så hur ser matkontot ut för er andra och hur många är ni ? :)

Eftersom ni verkar äta alla måltider hemma samt att mannen har matlåda med till jobbet så blir ju kostnaderna högre än för dem som äter en del måltider på skola/förskola/ute.

Sen är ju blöjor en jättekostnad och den lär ju hålla i sig ett tag till om barnet bara är ett år. 

I vår familj är vi två vuxna och två barn (10 och 13) på heltid. Vi äter frukost, middag och kvällsfika hemma på vardagar. Matlåda till en person ibland om det blir rester. På helger, lov, semestrar och liknande blir det ju alla målen hemma. Inga blöjbarn.

Vi snittar nog 6000 kr/månad och då tycker jag inte att vi snålar utan äter det vi vill. Vi försöker också handla på extrapriser och fryser in och så. Sen äter vi hämtmat några gånger i månaden och det räknas inte in i matkontot utan går på "lyxkontot" likadant med godis, chips, fika, glass på stan och liknande - det går inte på matkontot. Så kontot för vad vi faktiskt stoppar i munnen är ju högre :)

Däremot ingår sånt som toapapper, tvättmedel, diskmedel, städmedel och sånt på matkontot.

Och vi skulle kunna dra in på både det ena och det andra om vi behövde och ville, men i nuläget varken behöver eller vill vi det. För mig är inte ett lågt matkonto ett självändamål, jag vill äta gott och roligt, inte bara billigt. 

Om du vill kolla vart era pengar tar vägen så kan du ju samla lite kvitton och kolla hur mycket blöjorna går på och liknande poster. Det visar sig kanske att ni kan spara in på nåt eller så visar det sig att ni behöver/vill ha det no handlar och då får ta att kostnaden är så hög. 
  • Anonym (elin)
    Anonym (Springer snabbt iväg) skrev 2019-02-02 10:33:48 följande:

Spännande att så många tror vad dom har i matkostnader. Var väl så med TS att hon trodde och blev väldigt förvånad när hon räknat.

I min bankapp jan mn lätt gå in och kolla vad som dragits i oöika butiker. Appen känner av viöka som är matbutiker. Varje år i januari går jag in fär ställer in kalkyl för föregående år. Då kommet det direkt upp hur mycket som gått till mataffärer, försäkringar,m.m.

Det är kanske itne superviktigt för alla att veta exakt. <Jag vet på ett unbgefär och det räcker för mig.

Dessutom händer det att jag handlar annat på tex ICA-maxi. En pocketbok, underkläder till barnen, en brödkorg etc. Då är det inte mat men hamnar på ICA-kontot.

Så länge det finns pengar tillräckligt så bryr jag mig inte om vårt matkonto är 6000 kr eller 7000 kr per månad. Det är intressant först när man inte har råd med det man lägger ut. 
  • Anonym (elin)
    Anonym (Springer snabbt iväg) skrev 2019-02-04 13:26:16 följande:
    Absolut behöver du inte ha koll.
    Men tråden var ju hur mycket folk lägger på mat/hem och om man då bara har ungefärlig koll så är det ju galet att svara. Jag är helt övertygad om att många liksom TS tror dom vet men när dom sen börjar räkna så är det helt fel.
    Jag tycker inte att det är galet att svara bara för att man inte har 100% koll. För de festa räcker det att ha ganska bra koll och upplever man att man behöver ha bättre koll så kan man enkelt skaffa det på olika sätt, genom bank-appen, kvitton eller kontoutdrag.
Svar på tråden Hjälp, hur mycket handlar ni mat/hushålls artiklar för varje månad?