Hjälp, hur mycket handlar ni mat/hushålls artiklar för varje månad?
- 2 vuxna
- 2 barn 7 och 9 år, varannan vecka
- 1 barn på snart 1 år äter fortfarande någon flaska ersättning annars samma som oss och avverkar blöjor fortare än ja typ 2 barn.
Hos oss äts det alltid 7 dagar i veckan
07.00 Frukost
14.00 Lunch
18.00 Middag
20.00 Kvälls macka
Så totalt lagas det ca 60 måltider i månaden.
Frukt går åt i rätt stora mängder då minsta äter mellis och dom andra har frukt med till skolan.
Sambon har alltid matlåda med sig till jobbet.
Bara på Willys och Ica har jag snittat mellan 8000-10000 varje månad.
Det är ju inte bara mat utan toapapper,schampo osv. Men jag blev helt chockad över hur mycket pengar som egentligen går åt. Det är inte konstigt man står varje månad och undrar vart pengarna tagit vägen. Haha.
Så hur ser matkontot ut för er andra och hur många är ni ? :)
Sen är ju blöjor en jättekostnad och den lär ju hålla i sig ett tag till om barnet bara är ett år.
I vår familj är vi två vuxna och två barn (10 och 13) på heltid. Vi äter frukost, middag och kvällsfika hemma på vardagar. Matlåda till en person ibland om det blir rester. På helger, lov, semestrar och liknande blir det ju alla målen hemma. Inga blöjbarn.
Vi snittar nog 6000 kr/månad och då tycker jag inte att vi snålar utan äter det vi vill. Vi försöker också handla på extrapriser och fryser in och så. Sen äter vi hämtmat några gånger i månaden och det räknas inte in i matkontot utan går på "lyxkontot" likadant med godis, chips, fika, glass på stan och liknande - det går inte på matkontot. Så kontot för vad vi faktiskt stoppar i munnen är ju högre :)
Däremot ingår sånt som toapapper, tvättmedel, diskmedel, städmedel och sånt på matkontot.
Och vi skulle kunna dra in på både det ena och det andra om vi behövde och ville, men i nuläget varken behöver eller vill vi det. För mig är inte ett lågt matkonto ett självändamål, jag vill äta gott och roligt, inte bara billigt.
Om du vill kolla vart era pengar tar vägen så kan du ju samla lite kvitton och kolla hur mycket blöjorna går på och liknande poster. Det visar sig kanske att ni kan spara in på nåt eller så visar det sig att ni behöver/vill ha det no handlar och då får ta att kostnaden är så hög.