• Desire223

En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker

Hej på er!

Jag börjar tycka det är jobbigt att inte kunna prata med någon i samma eller liknande situation, samtidigt som jag inte har någon lust att skrika ut bland vänner och bekanta att vi försökt bli gravida i tio månader nu. Så jag startar en tråd här så vi kan stötta, hjälpa, inspirera, motivera och vara förstående med varandra, samt förhoppningsvis kunna dela med oss av våra efterlängtade plus.

Vår historia är som följer: två år tillsammans, han är 33, jag är 28. Har försökt i tio månader och under den tiden har jag bara haft ägglossning fyra gånger, så det känns lite hopplöst. Har varit till gyn som sett massa äggblåsor, men får ändå inte hjälp förrän tidigast i februari. Började med rosenrot förra månaden och fick äntligen äl efter tre månader utan, hoppet var större än någonsin då jag tyckte mig se plus dagen före julafton men mensen kom på julaftonsmorgonen. Snacka om käftsmäll.

Är så himla frustrerad och rädd att något är fel, då jag tycker vi prickat äl så precis när jag väl haft. Kanske har jag den senare än jag trott trots tempning.

Berätta om er situation så tar vi hand och kämpar ihop. Kram!

• Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker
  • tesselessan

troode jag skulle ha BIM idag men det visar sig vara imorgon och det gjorde att veckan blev än tyngre. måste vänta en dag till med nervösa kontroller i trosan varje gång man går på toaletten. Har haft mindre molvärk flera gånger den här veckan och tänker alltid att  jaha nu kommer mensen. tror inte jag är gravid för jag känner mig inte det minsta gravid. (vilket jag hoppas betyder att jag är det för det är så många gånger som jag varit övertygad om att jag är gravid så kommer den förbannade mensen) . men det är väl bara att vänta. 
    hur bra är ni på att vänta på att ta gravtest?  det tar emot för mig att köpa tester för varje gång jag gjort det så har det varit för att jag är så övertygad att jag är gravid så jag köper bara ett åt gången. men det visar ju alltid negativt. Tar emot att köpa fler pack också för jag tänker att jag kommer ju bara behöva ett för jag kommer ju snart vara gravid.  Så blev det första gången jag var gravid, var beredd på att få testa massor gånger men sen var jag gravid innan jag ens börjar försöka. 

• Anonym (2årärlänge)
    tesselessan skrev 2019-03-07 10:46:02 följande:

troode jag skulle ha BIM idag men det visar sig vara imorgon och det gjorde att veckan blev än tyngre. måste vänta en dag till med nervösa kontroller i trosan varje gång man går på toaletten. Har haft mindre molvärk flera gånger den här veckan och tänker alltid att  jaha nu kommer mensen. tror inte jag är gravid för jag känner mig inte det minsta gravid. (vilket jag hoppas betyder att jag är det för det är så många gånger som jag varit övertygad om att jag är gravid så kommer den förbannade mensen) . men det är väl bara att vänta. 

hur bra är ni på att vänta på att ta gravtest?  det tar emot för mig att köpa tester för varje gång jag gjort det så har det varit för att jag är så övertygad att jag är gravid så jag köper bara ett åt gången. men det visar ju alltid negativt. Tar emot att köpa fler pack också för jag tänker att jag kommer ju bara behöva ett för jag kommer ju snart vara gravid.  Så blev det första gången jag var gravid, var beredd på att få testa massor gånger men sen var jag gravid innan jag ens börjar försöka. 

Försöker att inte testa utan vänta ut mens...för man vet ju att det ändå är negativt :( Men ofta har jag hamnat i en sits där jag behöver veta av nån anledning just dagarna kring/innan bim så brukar inte passa så bra att vara vänta ut mensen. Men det är ju mkt onödiga pengar oftast. Jag minns inte att jag hade syntom den gången vi plussade men alla andra månader så kanske är bra att inte känna nåt, hehe.
  • UndrandeSökare
    lilagrodautanben skrev 2019-02-28 17:19:41 följande:
    Ja jag är ganska knäckt. Hamnade på psyk pga utmattning pga detta för ett halvår sen. Man kanske ska ta en paus.. jadå, vi har en privat läkare som ger mig hormoner och piller så jag ska få behålla men det går ju tydligen inte
    Jag beklagar verkligen,10 missfall är alldeles för mycket.
    Jag kan rekommendera att du kontaktar den kliniken som jag går på nu (efter 6 missfall). Eftersom din privatläkare i Sverige inte lyckas hjälpa dig menar jag.
    Dr Gorgy i London är intriktad på just upprepade missfall och jag vet flera som han har hjälpt att lyckas få barn.

www.fertility-academy.co.uk/
  • tesselessan

Kunde inte stå emot utan köpte test igår. Testade imorse och det var självklart negativt. Så mina tecken på art mensen är på gång är tydligen illamående, trötthet och metallsmak i munnen. Samma tecken som för graviditet. Jag blir galen på detta.

Men jag bröt inte ihop denna gången vilket är bra.

• Anonym (2årärlänge)
    tesselessan skrev 2019-03-08 08:52:36 följande:

Kunde inte stå emot utan köpte test igår. Testade imorse och det var självklart negativt. Så mina tecken på art mensen är på gång är tydligen illamående, trötthet och metallsmak i munnen. Samma tecken som för graviditet. Jag blir galen på detta.

Men jag bröt inte ihop denna gången vilket är bra.

Usch då. Hur kan kroppen vara så taskig? Inte fan har man ju haft såna symtom vid mens förr??

Resa sig o gå vidare är det enda man kan göra...

Jag är livrädd o få mens när som helst :(
  • tesselessan
    Anonym (2årärlänge) skrev 2019-03-08 11:04:49 följande:
    Usch då. Hur kan kroppen vara så taskig? Inte fan har man ju haft såna symtom vid mens förr??

Resa sig o gå vidare är det enda man kan göra...

Jag är livrädd o få mens när som helst :(
    Jag har haft de symtomen de senaste gångerna jag ska ha mens, men tänker att det psykolgiskt, att stressen framkallar dem, eller önskan mer kanske framkallar det. Förra måanden visste jag att jag inte var gravid för då hade vi precis börja med stickor och då mådde jag inte alls illa innan mensen kom. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att ta bort stressen kring det för det är ju svårt att intre obssessa över det när mycket av ens tid baseras på antal dagar till antingen ÄL eller mens. 
  • Anonym (2årärlänge)
    tesselessan skrev 2019-03-08 12:28:33 följande:

Jag har haft de symtomen de senaste gångerna jag ska ha mens, men tänker att det psykolgiskt, att stressen framkallar dem, eller önskan mer kanske framkallar det. Förra måanden visste jag att jag inte var gravid för då hade vi precis börja med stickor och då mådde jag inte alls illa innan mensen kom. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att ta bort stressen kring det för det är ju svårt att intre obssessa över det när mycket av ens tid baseras på antal dagar till antingen ÄL eller mens. 

Håller med.

Fick nu rosa flytningar precis som förra månaden så verkar va kört igen. Blir så jävla ARG!! Orkar inte se en enda gravid till, känns som att världen bara hatar mig och jag blir straffad. Hur fan kan det inte hända nåt fast man prickar exakta dagarna och inte har någon konstaterad svårighet?? Är så jävla uppgiven och har inte lust att träffa en enda människa. Känner mig så jävla tom, ogravid, okvinnlig och udda. Känner mig som ett ufo bland alla andra. Känns som alla andra är hela riktiga människor medans jag är nåt tomt skal som lider mig genom livet och bara väntar på nåt annat.

Känns som helgen fick en svart bitter start. Är så jävla hög i frustration. Ingen aning när ivf hör av sig, känner bara att månaderna rinner iväg nu och nu är det typ obefintlig chans att få ett barn 2019. Kanske inte ens får ett plus innan 2020 om eventuella framtida ivf i år inte skulle funka. Känner mig faktiskt tom på livslust just nu :( Det är inte rimligt att lida under flera år för en så löjlig grej som bara ska funka, min självkänsla och livslust har reducerats extremt mkt. Finns ingen mening.
  • Desire223

Hej på er!

Beklagar verkligen för er som fått missfall. Det måste vara helt fruktansvärt ju. Skickar massa kärlek till er <3.

Har precis fått ägglossning äntligen, närmare 7 veckor sen senast. Så nu väntar vi i två veckor igen!

• Anonym (2årärlänge)
    Desire223 skrev 2019-03-11 09:16:53 följande:

Hej på er!

Beklagar verkligen för er som fått missfall. Det måste vara helt fruktansvärt ju. Skickar massa kärlek till er <3.

Har precis fått ägglossning äntligen, närmare 7 veckor sen senast. Så nu väntar vi i två veckor igen!

Vad skönt då finns det i alla fall hopp! Det är inte klokt vad livet bara består av väntan. Första året kunde man köpa det för då var det "normalt". Nu känns inget normalt..

Oförklarlig barnlöshet måste ju eg bara handla om att vården inte kan kartlägga eller undersöka vissa parametrar? Hur kan det skilja så att på 2 personer utan fel så blir en gravid på andra försöket och får ett barn medans den andra har noll framgång på flera år? Nåt fysiskt måste det ju vara, det kan inte bara vara att universum vill jävlas med vissa eller slumpen bara gör att det inte tar sig på flera år fast inget hinder finns?
  • UndrandeSökare
    Anonym (2årärlänge) skrev 2019-03-12 07:49:23 följande:

Vad skönt då finns det i alla fall hopp! Det är inte klokt vad livet bara består av väntan. Första året kunde man köpa det för då var det "normalt". Nu känns inget normalt..

Oförklarlig barnlöshet måste ju eg bara handla om att vården inte kan kartlägga eller undersöka vissa parametrar? Hur kan det skilja så att på 2 personer utan fel så blir en gravid på andra försöket och får ett barn medans den andra har noll framgång på flera år? Nåt fysiskt måste det ju vara, det kan inte bara vara att universum vill jävlas med vissa eller slumpen bara gör att det inte tar sig på flera år fast inget hinder finns?

Det kan vara kvinnans immunförsvar som aktivt förhindrar att man blir gravid. Man kan tex ha för högt Tnf-alfa värde och då blir man inte gravid innan man fått ner det. Eller för hög andel NK-celler i livmodern.

I Sverige "tror inte" läkarna på detta, men utomlands är de kunnigare. Läs mer på www.fertilitetsguiden.com

Och i boken"is your body babyfriendly" av Alan E Beer, kostar ca 250kr på Bokus.
Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker