• Desire223

En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker

Hej på er!

Jag börjar tycka det är jobbigt att inte kunna prata med någon i samma eller liknande situation, samtidigt som jag inte har någon lust att skrika ut bland vänner och bekanta att vi försökt bli gravida i tio månader nu. Så jag startar en tråd här så vi kan stötta, hjälpa, inspirera, motivera och vara förstående med varandra, samt förhoppningsvis kunna dela med oss av våra efterlängtade plus.

Vår historia är som följer: två år tillsammans, han är 33, jag är 28. Har försökt i tio månader och under den tiden har jag bara haft ägglossning fyra gånger, så det känns lite hopplöst. Har varit till gyn som sett massa äggblåsor, men får ändå inte hjälp förrän tidigast i februari. Började med rosenrot förra månaden och fick äntligen äl efter tre månader utan, hoppet var större än någonsin då jag tyckte mig se plus dagen före julafton men mensen kom på julaftonsmorgonen. Snacka om käftsmäll.

Är så himla frustrerad och rädd att något är fel, då jag tycker vi prickat äl så precis när jag väl haft. Kanske har jag den senare än jag trott trots tempning.

Berätta om er situation så tar vi hand och kämpar ihop. Kram!

• Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker
  • Anonym (Tiden går och går)
    tesselessan skrev 2019-02-27 14:25:24 följande:

Modigt skulle jag inte kalla det. självdestruktivt snarare. Blir ju så extremt ledsen varje månad mensen kommer. Vet inte hur många gånger jag skapar önskelistor hos olika klädföretag för att sedan arg radera det när mensen kommer och sen lagom 1 vecka innan mens vara där igen och lägga till favoriter. och då är jag inte ens intresserad av kläder i vanliga fall.

men jag har blivit bättre på att undvika det. förra gången när mensen var 4 dagar sen och jag hade alla symtom för graviditet så var jag såsåssåååååååå nära på att faktiskt beställ hem massa kläder. och det knäckte mig nästan. 

min familj försöker locka med mig till ullared men jag har  regel att jag inte ska åka dit förrän jag är gravid nästa gång och jag börjar få  slut på ursäker till att inte följa med för jag älskar ullared. 

Jag är ju lite pessimist av naturen så var tidigt inne på att inte köpa nått fören ett plus kanske tom vänta till v 12. Men vill ju ändå planera så gjorde listor i huvet vad man behövde, det har ja nu sluta med sen ett tag tillbaka för det är så ledsamt.

Med min första normallånga men konstiga cykel så blev jag ju full med hopp så köpte två små sockar som jag hade tänkt slå in och ge till sambon vid plus som överaskning. De har nu legat och håna mig i ryggsäcken i 1 år så flyttade dem längst in i en låda för 1 månad sen så jag slipper se skit en. Har inte orka berätta det för sambon än för blir ledsen av att bara tänka på saken.

Min syster lovade mig också alla saker från hennes yngsta och sista och de bor trångt och långt bort så snart kommer nog frågan om vi ska hämta det eller om hon ska ge det till nån annan. Då måste jag förmodligen förklara för henne också eller bara hämta grejorna...

Huga det här var jobbigt, nu förtränger vi sakerna ett tag till.
  • lilagrodautanben

Jag är tillbaka. Har fått mitt tionde missfall. Vet inte om jag orkar mer nu. Det är inte fastställt men jag blöder floder och ska lämna hcgprover nu i omgångar. Lämnade mitt första igår. Är så ledsen och arg på min kropp :(

• Anonym (Tiden går och går)
    lilagrodautanben skrev 2019-02-28 09:57:19 följande:

Jag är tillbaka. Har fått mitt tionde missfall. Vet inte om jag orkar mer nu. Det är inte fastställt men jag blöder floder och ska lämna hcgprover nu i omgångar. Lämnade mitt första igår. Är så ledsen och arg på min kropp :(

Kram...
  • Anonym (2årärlänge)
    lilagrodautanben skrev 2019-02-28 09:57:19 följande:

Men fy fan jag tyckte 1 MF släckte livsglädjen i flera månader. Kan inte ens tänka mig hur det måste kännas :(

Har ni gjort missfallsutredning?

Man får ju höra hela tiden missfall är såååå vanligt men det är ovanligt att få många efter varandra. Trots det läser jag om så jäkla många som haft många missfall. Så så extremt ovanligt kan det ju inte vara?!
  • lilagrodautanben
    Anonym (2årärlänge) skrev 2019-02-28 12:40:56 följande:

Men fy fan jag tyckte 1 MF släckte livsglädjen i flera månader. Kan inte ens tänka mig hur det måste kännas :(

Har ni gjort missfallsutredning?

Man får ju höra hela tiden missfall är såååå vanligt men det är ovanligt att få många efter varandra. Trots det läser jag om så jäkla många som haft många missfall. Så så extremt ovanligt kan det ju inte vara?!

Ja jag är ganska knäckt. Hamnade på psyk pga utmattning pga detta för ett halvår sen. Man kanske ska ta en paus.. jadå, vi har en privat läkare som ger mig hormoner och piller så jag ska få behålla men det går ju tydligen inte
  • Rosarosorochtee
    Anonym (Tiden går och går) skrev 2019-02-27 22:10:31 följande:

Jag säger grattis till mensen. Jag har frågat vården om varför det blir såhär men det enda svaret jag får är att det kan bli så. På mig hävdade att felet ligger i övervikt har nu gått ner 6 kg. Inget händer. Har också bart jättestressad i perioder men även totalt avslappnad på de året vi försökt så kanske nått där.

Enligt alla prover är inget fel så jag väntar på privat utredning för är för tjock för landstingsfinasierad. Men lär vara nere på BMI under 30 väntetiden på 3 månader är över.

Tack. Vad jobbigt det låter. Önskar att du får tillbaka mensen vilken dag som. Kram. Ge inte upp
  • tesselessan

Jag beklagar verkligen för missfallet. kan inte föreställa mig hur det är att gå igenom så många missfall, jag hopas verkligen att läkemedlen du får hjälper snart. 

Jag märker att detta med att få ett syskon börjar styra alla aspekter av mitt liv- inte bara alla känslor men även saker som jobb. 
    Ja trivs inte på mitt jobb och har varje månad tänkt att det är lugnt, du behöver bara stå ut 9 månader till sen kan jag söka nytt under föräldraledigheten. Men nu har det gått 1 år av att vänta. Samtidigt vill man inte var den som blir gravid och lagom när man börjar det nya jobbet måste säga att jag endast kan jobba 6-9 månader för sen ska jag vara mammaledig. 
    Nu har jag slutat skjuta upp och tänker mer att byta jobb kanske gör att jag mår bättre och därmed blir gravid. 
    Så nu ska jag på anställningsintervju nästa vecka, dagen innan beräknas mens. hade först tänkt att jag skulle ta ett grav test innan för att veta så jag kan slappna av men jag kommer bli så ledsen om det är negativt så det kommer förstöra intervjun. 

• Anonym (2årärlänge)
    tesselessan skrev 2019-03-01 09:31:01 följande:

Jag beklagar verkligen för missfallet. kan inte föreställa mig hur det är att gå igenom så många missfall, jag hopas verkligen att läkemedlen du får hjälper snart. 

Jag märker att detta med att få ett syskon börjar styra alla aspekter av mitt liv- inte bara alla känslor men även saker som jobb. 

Ja trivs inte på mitt jobb och har varje månad tänkt att det är lugnt, du behöver bara stå ut 9 månader till sen kan jag söka nytt under föräldraledigheten. Men nu har det gått 1 år av att vänta. Samtidigt vill man inte var den som blir gravid och lagom när man börjar det nya jobbet måste säga att jag endast kan jobba 6-9 månader för sen ska jag vara mammaledig. 

Nu har jag slutat skjuta upp och tänker mer att byta jobb kanske gör att jag mår bättre och därmed blir gravid. 

Så nu ska jag på anställningsintervju nästa vecka, dagen innan beräknas mens. hade först tänkt att jag skulle ta ett grav test innan för att veta så jag kan slappna av men jag kommer bli så ledsen om det är negativt så det kommer förstöra intervjun. 

Jag har inte heller känt så bra för mitt jobb och jag tror det här gjort barnhetsen ännu värre för mig för det skulle liksom bli lösningen på en till stor del av livet. Du kan ju gissa hur bitter jag blir när jag tänker på att jag skulle ha varit mammaledig i sommar om jag inte hade fått missfall i höstas. Fy fan.

Nu är det 9 dagar kvar till mens och det är så att man nästan håller andan och bara vill stänga in sig tills man vet om det blir mens eller plus. Antingen kommer nyckeln till lyckan eller så blir det total käftsmäll av livet igen. Svårt att veta om man ska frukta eller längta efter BIM??

Men jag tänker som du, tills slut kan man inte pausa övriga livet för att man kanske blir gravid direkt. Skulle nån säga nåt så skulle man ju VERKLIGEN ha svar på tal!! Dock lär ju ingen fråga utan bara att vissa kanske skulle tycka man är krånglig. Men i en ivf podd var en chef med och hon sa att om hon anställer nån som är yngre (dvs mellan 25-35-40) så antar hon snarare att personen kommer vilja skaffa barn i livet för det vill de flesta. Så det är inte "undra om hon ska bli gravid" utan snarare att ja , det vill väl de flesta nån gång framöver om de inte redan har barn? Anställda som redan har barn är ju också "krångliga" för de vabbar och jobbar deltid men av nån anledning är fokus mer på att vi som kanske råkar bli gravida får dåligt samvete fast vi meddelar så sjukt långt innan och ofta får de ju då anställa vikarie över längre tid, betydligt lättare än att klara verksamheten när folk är borta deltid och strödagar...
  • tesselessan

Nu börjar tiden att vänta på mensen. Ska få min mens på torsdag och jag ska försöka så länge som möjligt att ha inställningen att den kommer och komma och räkna med att jag inte är gravid. Annars kommer jag bara leta efter alla små tecken och tror det blir lite placebo för mig, att jag mår dåliga just för att jag så gärna vill att det ska vara gravidillamående. 

• Anonym (2årärlänge)
    tesselessan skrev 2019-03-04 12:20:23 följande:

Nu börjar tiden att vänta på mensen. Ska få min mens på torsdag och jag ska försöka så länge som möjligt att ha inställningen att den kommer och komma och räkna med att jag inte är gravid. Annars kommer jag bara leta efter alla små tecken och tror det blir lite placebo för mig, att jag mår dåliga just för att jag så gärna vill att det ska vara gravidillamående. 

Samma här, men jag har bim sön eller mån. Så jobbigt och har molvärk hela tiden! Men det har man ju alltid! Vill pausa allt tills jag får veta! Så sorgligt med denna uppladdning sista veckan och sen blir det kanske (mest troligt) VÄRLDENS besvikelse igen =(
Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker