• Doftljuset

Vi som längtar efter en liten 2019 bebis

Hej alla,

Jag är helt ny här på familjeliv så om jag skriver i  fel tråd,så hoppas jag ni kan ha överseende med det.

Jag och min sambo försöker skaffa vårat första barn :) Är inne på 3 försöker nu

Ska ha BIM i slutet och hade positivt Äl - test i tisdags ( 11/12). Vi har gosat hela veckan så hoppas verkligen det tar sig denna gång.  Vore så himla kul!

Trots längtan så är jag osäker på detta test om det verkligen va positivt. För detta var enda jag fick som visade någorlunda positivt och sen sjönk det dagen efter för sen bli obefintligt, medans dagarna innan så syntes båda strecken lite mer. Samt att tempen höjdes efter ev ägglossningsdag.

Vad tror ni? Kul utbytta lite och peppa varandra här.
    För vi har inte gått ut med att vi försöker. Just för minimera utomstående stress. Kan man dela med varandra här lite istället.

Vi som försöker få barn
  • Svar på tråden Vi som längtar efter en liten 2019 bebis
  • jamåduleva
    fannylinnea skrev 2019-03-10 13:24:57 följande:

Är det någon som har koll på det här med koffeinintag när man försöker att bli gravid? Är det dåligt för fertiliteten att dricka några koppar om dagen?

Jag älskar kaffe men har verkligen försökt hålla mig nu under det här året då vi försöker. Älskar smaken, men jag känner mig så skyldig varje gång jag tar en kopp. Kan inte ens dricka ur utan lämnar alltid hälften på grund av att jag får så dåligt samvete.

"Det är gjort många studier kring koffeinets påverkan på organismen och flertalet av studierna menar att o man intar mer än 300 mg koffein dagligen, vilket motsvarar ca 4-6 koppar kaffe, så nedsätts fertiliteten med upp till 35 %."

Hittade det, är du inte en stordrickare så bör det vara lugntGlad

• jamåduleva
    fannylinnea skrev 2019-03-10 13:24:57 följande:

Är det någon som har koll på det här med koffeinintag när man försöker att bli gravid? Är det dåligt för fertiliteten att dricka några koppar om dagen?

Jag älskar kaffe men har verkligen försökt hålla mig nu under det här året då vi försöker. Älskar smaken, men jag känner mig så skyldig varje gång jag tar en kopp. Kan inte ens dricka ur utan lämnar alltid hälften på grund av att jag får så dåligt samvete.

"Det är gjort många studier kring koffeinets påverkan på organismen och flertalet av studierna menar att o man intar mer än 300 mg koffein dagligen, vilket motsvarar ca 4-6 koppar kaffe, så nedsätts fertiliteten med upp till 35 %."

• mysmulla
    fannylinnea skrev 2019-03-10 12:24:34 följande:
    Läste dina tidigare inlägg och det berörde mig verkligen.
    Men OJ så glad jag blev av att läsa detta inlägg. Stort GRATTIS! Du gav mig en gnutta nytt hopp <3
    Tack så jätte mycket, jag är fortfarande i chock. Kan inte ta in att det är ett plus på stickan. Jag håller tummarna för att du ska få ditt plus snart med <3
  • mysmulla
    jamåduleva skrev 2019-03-10 13:27:08 följande:
    MEN JA!!! Vad glad jag blir, stort stort grattis <3
    Tusen tack :D <3
  • fannylinnea
    jamåduleva skrev 2019-03-10 14:40:07 följande:

Jag brukar dricka 3-4 koppar med mjölk (fast kanske lite mindre eftersom jag inte förmår mig att dricka upp). Men då kanske jag inte behöver vara orolig Glad  Det känns som att gå runt och oroa sig för allt man gör i livet inte heller är särskilt nyttigt för fertiliteten.
  • Doftljuset
    fannylinnea skrev 2019-03-10 15:03:05 följande:
    Jag brukar dricka 3-4 koppar med mjölk (fast kanske lite mindre eftersom jag inte förmår mig att dricka upp). Men då kanske jag inte behöver vara orolig Glad  Det känns som att gå runt och oroa sig för allt man gör i livet inte heller är särskilt nyttigt för fertiliteten.

Jag har också lite ångest över kaffe intaget, men faktiskt minskat till en kopp på morgonen eller en till lunchen. Dricker inte heller upp allt.

Däremot har jag fått tjata lite på min man, men han har också minskat. Tänker dock dricker man inte helt sjuka mängder kanske det inte spelar någon roll. Vet inte riktigt. 

Är det någon här som förtär nikotin? Jag har sluta röka för ca 9 månader sen, la bara ner. Min kille snusar fortfarande och påminner honom, oroar mig för det ska påverkar sperman rejält.

• Anonym (Mys 4/1)
    Doftljuset skrev 2019-03-10 15:17:34 följande:

Jag har också lite ångest över kaffe intaget, men faktiskt minskat till en kopp på morgonen eller en till lunchen. Dricker inte heller upp allt.

Däremot har jag fått tjata lite på min man, men han har också minskat. Tänker dock dricker man inte helt sjuka mängder kanske det inte spelar någon roll. Vet inte riktigt. 

Är det någon här som förtär nikotin? Jag har sluta röka för ca 9 månader sen, la bara ner. Min kille snusar fortfarande och påminner honom, oroar mig för det ska påverkar sperman rejält.

Jag både röker och dricker kaffe. Vet att det minskar chanserna men hallå det är kaffe :0
  • fannylinnea
    Doftljuset skrev 2019-03-10 15:17:34 följande:

Det är så jobbigt att man ska få såna skuldkänslor. Det enda man vill i detta enda liv är ju att få bli gravid. Men samtidigt vill man ju försöka behålla en "normal" vardag och inte oroa sig för varje liten grej man stoppar i sig.

Om jag ska vara helt ärlig tror jag inte att två-tre koppar kaffe kan göra någon skada. Däremot skadar det ju vårt psyke, och det kanske är minst lika illa?

Jag har också tjatat på min man, han har bättrat sig. Men han dricker ändå kanske 4 koppar. Med mjölk dock. Han har nyligen slutat snusa.

Jag har hört att rökning är sämre för fertiliteten, men ingenting om snus.

• jamåduleva
    fannylinnea skrev 2019-03-10 15:40:05 följande:
    Det är så jobbigt att man ska få såna skuldkänslor. Det enda man vill i detta enda liv är ju att få bli gravid. Men samtidigt vill man ju försöka behålla en "normal" vardag och inte oroa sig för varje liten grej man stoppar i sig.

Om jag ska vara helt ärlig tror jag inte att två-tre koppar kaffe kan göra någon skada. Däremot skadar det ju vårt psyke, och det kanske är minst lika illa?

Jag har också tjatat på min man, han har bättrat sig. Men han dricker ändå kanske 4 koppar. Med mjölk dock. Han har nyligen slutat snusa.

Jag har hört att rökning är sämre för fertiliteten, men ingenting om snus.
    Hittade mer info sen, 4-6 koppar kaffe, eller 300mg koffein, kan minska fertiliteten med 35%. Men ni dricker ju inte så mycket, så tror inte att det är nåt att oroa sig för. Men vad svårt det är att släppa oron, man tänker ju på precis allt! 
Svar på tråden Vi som längtar efter en liten 2019 bebis