• Swedman

Mitt X vägrar dela på extra kostnader. Suck.

Min 14 åriga dotter har valt att bo hos mig efter min separation och det är ok. Det har varit stridigheter med mamman om underhållet. Hon vägrade bet. UH så jag fick lov att gå till FK som sade i ett brev rakt ut att mamman SKA betala 1500kr i UH per månad. Sedan dess vägrar mamman att tala med mig. Hon tycker jag är girig.

Nu till saken; Dottern vill sitta inne mestadels. Det gör att hon blir lite begränsad i erfarenheter och sånt. Jag (och mamma) vill att hon söker sig utåt lite mer. Vi har försökt med olika medel mer eller mindre lyckat. 
    Nu har dottern självmant satt ut annons om att hjälpa till i ett stall. Dottern fick svar på annonsen och jag har kört henne dit ett antal gånger. Jag har tänkt tanken att hon borde skaffa moppe då stallet är 5 km bort. Jag frågade därför mamman om hon kunde stå för halva kostnaden för körkortet till moppen men hon bad mig dra åt helvete!  Kort sagt, hon anser sig ha betalat sig fri från mer kostnader runt dottern (det har hon sagt rakt ut). Det tråkiga är att dottern vet också av att hon har den åsikten.

Dottern är i stallet på helgerna. Mamman jobbar ofta helger och är hon ledig en helg så åker hon direkt till sin nya pojkvän 8 mil bort.  Dit åker hon ganska ofta på veckorna också. Så det blir jag som får stå för all körning.

Vad kan jag göra? Inte så mycket va?  Jag har ju ganska stora kostnader runt detta och önskade att vi föräldrar kunde dela på dessa extra utgifter. Är man två om dem blir det inte lika kännbart.  

Dottern äter hos mamman en gång i veckan typ. That's it.

• Svar på tråden Mitt X vägrar dela på extra kostnader. Suck.
  • Bibbidi
    KaptenOhoy skrev 2018-12-08 13:12:17 följande:
    Majoriteten av innehållet i dina och övrigas inlägg har inte heller särskilt mycket med TS frågeställning att göra. Du "förstör" träden lika mycket.
    Du har rätt. Det har börjat dra iväg åt fel håll nu. Jag slutar skriva här inne nu om det inte är så att ts skriver någonting till mig. 
  • Studentpappa

Att tvinga en tonåring som helst sitter inne att cykla till stallet låter genomtänkt (om man vill att hon ska sitta kvar där)... Om en moppe är det som behövs för att få henne till stallet istället för att sitta hemma hade jag ordnat det, sen att mamman inte vill bidra är givetvis trist.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Sara)
    Panduro skrev 2018-12-08 13:02:50 följande:

Okej. Bortskämda unge som tog cykeln för endast 45 minuter. Du skulle ha gått.

45 min på cykel. Vet inte hur lång tid det skulle ta att gå istället. Varför tror du jag var bortskämd?
  • IceKitten

Det kan ju också vara så att stallet ligger mitt i skogen eller på något annat mörkt/obehagligt ställe så att TS vill att dottern ska kunna ta sig fram så fort som möjligt.

Eller helt enkelt det faktum att TS själv skriver att det varit svårt att få dottern att vilja lämna hemmet, då kanske man inte vill köra taktiken "sluta lata dig annars får du sitta hemma"...

Två sidor.

• Aniiee

Jag trodde man inte fick ha moppe förns man var 15.

I have a growing lack of disgust for you
  • Studentpappa
    Aniiee skrev 2018-12-08 14:48:01 följande:

Jag trodde man inte fick ha moppe förns man var 15.

Kan ju hända att ts vill planera lite, spara till mopeden och anmäla dottern till körskolan. Jag fick moppe långt tidigare än 15 men det var då de
    Ride it like you stole it
  • Swedman

Det var en del kommentarer. Tack. Ibland vill jag ha respons på en tanke jag har och ett forum är rätt plats och få åsikter. 

Jag kollade Google Maps. Det är 1 mil dit. Det var väl därför jag tänkte "moped" spontant. Jag kan ju byarna häromkring. Vägen dit är smal och bilarna kör 90 km/h. Därför är både cykel o moppe ett sämre alternativ då hon ska hem i mörkret.  
    Dottern själv sade "jag kan cykla dit".  Ok, tänkte jag. Bra. Men då får det bli en alternativ "skogsväg" kommunen gjort i ordning. Den är tyvärr bara farbar när det är barmark och vägen är dessutom utan belysning. Typ skogsväg.

Det jag var ute efter egentligen var en bekräftelse på att jag får stå för kalaset själv. Egentligen ska föräldrar hjälpas åt ekonomiskt om barnet har extra-ordinära hobbies vilket jag kan tycka "hästsport" är. X:et kan exvis hjälpa mig med bensinkostnaden i nuläget. 
    Nu ids jag inte tjafsa med henne om detta så jag får ta skeden i vacker hand och fixa detta själv. 

• Physalis

Jag tycker det låter väldigt tråkigt att mamman inte är särskilt intresserad av sitt eget barn.

Tittar man juridiskt så är min förståelse att du inte kan kräva mer än de pengarna hon redan nu betalar.

Moraliskt så hade det varit önskvärt att hon ville hjälpa till att betala för meningsfulla aktiviteter åt sitt eget barn. Samtidigt är både moped och ridning två relativt dyra hobbies. Så även en förälder som vill bidra skulle kunna säga nej till båda dessa var för sig pga kostnaden om de ansåg sig inte ha råd, utan att jag skulle klassa denne som ointresserad eller dålig förälder.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Samma)

Exakt så har jag det, men jag är mamman med en dotter på heltid.

Pappan betalar UH, men inte förrän FK blev inblandad. Han tycker som i ditt fall att han betalar alldeles för mycket ch att jag tjänar på att ha min dotter. Han tar inte en dags vab, kan aldrig köra till en träning eller något annat jobbigt.

Betalar INGET utöver de 1500kr. Men han försöker kräva mig på att betala hand resa till Spanien i jul då dottern åker med. Tycker jag ska skicka med någon tusenlapp så hon har nåt att röra sig. HAN kan dra åt helvete.

Finns idioter överallt!

• Anonym (+1)
    PH76 skrev 2018-12-08 10:49:20 följande:

Jag hade inte orkat tjafsa och bara betalt det själv.

+1
  • Swedman
    Anonym (Samma) skrev 2018-12-09 12:35:09 följande:

Exakt så har jag det, men jag är mamman med en dotter på heltid.

Pappan betalar UH, men inte förrän FK blev inblandad. Han tycker som i ditt fall att han betalar alldeles för mycket ch att jag tjänar på att ha min dotter. Han tar inte en dags vab, kan aldrig köra till en träning eller något annat jobbigt.

Betalar INGET utöver de 1500kr. Men han försöker kräva mig på att betala hand resa till Spanien i jul då dottern åker med. Tycker jag ska skicka med någon tusenlapp så hon har nåt att röra sig. HAN kan dra åt helvete.

Finns idioter överallt!

Trist. De har en förvrängd bild av vad olika saker kostar. Hur ofta tror du inte jag fått höra att "du har ju barnbidraget!", vilket innebär från hennes sida att jag ska stå för ALLT.  Det är snurrigt. Sen försöker jag förklara att de pengarna bara är en litet bidrag från staten men på det örat lyssnar hon inte på.

Som sagt, jag får stå för dotterns hobby själv trots att vi på BUP lovade varandra att hjälpa vår dotter att få ett bättre utåtriktat liv med mer aktiviteter och sociala kontakter. 
  • Jamesdio

Lite OT kanske, men varför måste hon ut och bli social? Jag var (är) själv både introvert och blyg och tyckte i den åldern att det var alldeles utmärkt att sitta hemma och läsa böcker och lyssna på musik, och vara i stallet (som jag för övrigt själv fick ta bussen till, med bussbyten inne i stan och en promenad när jag nästan var framme). Blev både ledsen och kränkt (om det nu var uppfunnet då) av att ständigt få höra att jag borde skaffa mig kompisar och vara ute mer, som min äldre syster.

Nu vid 50 är jag fortfarande introvert, men har jobbat lite på blygheten, har ett bra jobb som kräver en hel del kontakt´med människor inklusive utlandsresor, men jag har fortfarande ett minimalt privat socialt umgänge för att jag helt enkelt inte vill ha mer än så.

Som svar på din fråga, nej, du kan nog inte förvänta dig eller kräva att mamman ska betala något för detta moppekörkort om hon inte vill det. Alla extra kostnader utöver underhållet för fritidsaktiviteter mm förutsätter att man gemensamt kommer överens om vad och hur mycket det ska kosta och att var och en betalar efter sin förmåga och vilja.

• Swedman
    Jamesdio skrev 2018-12-10 10:28:33 följande:

Lite OT kanske, men varför måste hon ut och bli social? Jag var (är) själv både introvert och blyg och tyckte i den åldern att det var alldeles utmärkt att sitta hemma och läsa böcker och lyssna på musik, och vara i stallet (som jag för övrigt själv fick ta bussen till, med bussbyten inne i stan och en promenad när jag nästan var framme). Blev både ledsen och kränkt (om det nu var uppfunnet då) av att ständigt få höra att jag borde skaffa mig kompisar och vara ute mer, som min äldre syster.

Nu vid 50 är jag fortfarande introvert, men har jobbat lite på blygheten, har ett bra jobb som kräver en hel del kontakt´med människor inklusive utlandsresor, men jag har fortfarande ett minimalt privat socialt umgänge för att jag helt enkelt inte vill ha mer än så.

Som svar på din fråga, nej, du kan nog inte förvänta dig eller kräva att mamman ska betala något för detta moppekörkort om hon inte vill det. Alla extra kostnader utöver underhållet för fritidsaktiviteter mm förutsätter att man gemensamt kommer överens om vad och hur mycket det ska kosta och att var och en betalar efter sin förmåga och vilja.

Hennes "introverta" sida har hon från mig. Jag tror mig veta hur hon känner och mår (tvärs emot hennes mamma som är mycket extrovert). Jag brukar säga att man kan träna sig att bli lite mer utåtriktad precis som man kan öva sig att tala inför grupp även om det alltid är jobbigt. 

Jag tvingar inte på henne "social kompetens" men jag försöker sätta henne i situationer där hon kan få ett val - antingen åka hem direkt ELLER stanna kvar o roa sig med gruppen. Oftast kommer ett SMS från "hästfamiljen" där hon skriver "jag är klar. Skynda dig!".  Då vet jag hon vill hem! Kanske nångång stannar hon kvar o roar sig med dem. Vi får väl se. 

• FuckGoggleAskMe
    Swedman skrev 2018-12-08 17:29:03 följande:
    Det var en del kommentarer. Tack. Ibland vill jag ha respons på en tanke jag har och ett forum är rätt plats och få åsikter.  Jag kollade Google Maps. Det är 1 mil dit. Det var väl därför jag tänkte "moped" spontant. Jag kan ju byarna häromkring. Vägen dit är smal och bilarna kör 90 km/h. Därför är både cykel o moppe ett sämre alternativ då hon ska hem i mörkret.   Dottern själv sade "jag kan cykla dit".  Ok, tänkte jag. Bra. Men då får det bli en alternativ "skogsväg" kommunen gjort i ordning. Den är tyvärr bara farbar när det är barmark och vägen är dessutom utan belysning. Typ skogsväg. Det jag var ute efter egentligen var en bekräftelse på att jag får stå för kalaset själv. Egentligen ska föräldrar hjälpas åt ekonomiskt om barnet har extra-ordinära hobbies vilket jag kan tycka "hästsport" är. X:et kan exvis hjälpa mig med bensinkostnaden i nuläget.  Nu ids jag inte tjafsa med henne om detta så jag får ta skeden i vacker hand och fixa detta själv. 

Jag skulle ju inte släppa iväg en 14-15 åring på vägen du beskriver. Aldrig! Cykla på sommaren på skogsvägen, ok, men jag skulle absolut skjutsa med bil annars. F.ö. bra att du uppmuntrat denna aktivitet, låter som dottern behöver en liten snäll spark i baken. Själv har jag jobbat deltid som taxichaufför åt min son i 9 år, till sporter av olika slag, andra fritidsaktiviteter, dagis, fritids, skola, kalas etc. Värst var perioden med fritids plus kampsport på sen tid, 3 mil hemmifrån och 3 ggr i veckan ... Sonens pappa har aldrig bidragit med varken skjuts eller pengar för detta under dessa nio år. Under sonens senaste fotbollsperiod, kom åtminstone pappan och tittade på matcherna ... wow ... NOT! Hade ju varit kul om han hade åtminstone låtsats att vara intresserad av någon av de andra aktiviteterna, och tittat på avslutningsdagar och så. Tror han betalat runt åtta bussresor och tagit sonen till aktiviteter dessa gånger. Så, från mitt perspektiv låter det inte alls konstigt att du får stå för resekostnader på egen hand, till saker du initierat. Det du vinner är att när din dotter blir vuxen, inser hon vem som ställde upp för henne (fast min son gör det redan nu).
Svar på tråden Mitt X vägrar dela på extra kostnader. Suck.