Mitt X vägrar dela på extra kostnader. Suck.
Swedman skrev 2018-12-08 17:29:03 följande:
Det var en del kommentarer. Tack. Ibland vill jag ha respons på en tanke jag har och ett forum är rätt plats och få åsikter. Jag kollade Google Maps. Det är 1 mil dit. Det var väl därför jag tänkte "moped" spontant. Jag kan ju byarna häromkring. Vägen dit är smal och bilarna kör 90 km/h. Därför är både cykel o moppe ett sämre alternativ då hon ska hem i mörkret. Dottern själv sade "jag kan cykla dit". Ok, tänkte jag. Bra. Men då får det bli en alternativ "skogsväg" kommunen gjort i ordning. Den är tyvärr bara farbar när det är barmark och vägen är dessutom utan belysning. Typ skogsväg. Det jag var ute efter egentligen var en bekräftelse på att jag får stå för kalaset själv. Egentligen ska föräldrar hjälpas åt ekonomiskt om barnet har extra-ordinära hobbies vilket jag kan tycka "hästsport" är. X:et kan exvis hjälpa mig med bensinkostnaden i nuläget. Nu ids jag inte tjafsa med henne om detta så jag får ta skeden i vacker hand och fixa detta själv. Jag skulle ju inte släppa iväg en 14-15 åring på vägen du beskriver. Aldrig! Cykla på sommaren på skogsvägen, ok, men jag skulle absolut skjutsa med bil annars. F.ö. bra att du uppmuntrat denna aktivitet, låter som dottern behöver en liten snäll spark i baken. Själv har jag jobbat deltid som taxichaufför åt min son i 9 år, till sporter av olika slag, andra fritidsaktiviteter, dagis, fritids, skola, kalas etc. Värst var perioden med fritids plus kampsport på sen tid, 3 mil hemmifrån och 3 ggr i veckan ... Sonens pappa har aldrig bidragit med varken skjuts eller pengar för detta under dessa nio år. Under sonens senaste fotbollsperiod, kom åtminstone pappan och tittade på matcherna ... wow ... NOT! Hade ju varit kul om han hade åtminstone låtsats att vara intresserad av någon av de andra aktiviteterna, och tittat på avslutningsdagar och så. Tror han betalat runt åtta bussresor och tagit sonen till aktiviteter dessa gånger. Så, från mitt perspektiv låter det inte alls konstigt att du får stå för resekostnader på egen hand, till saker du initierat. Det du vinner är att när din dotter blir vuxen, inser hon vem som ställde upp för henne (fast min son gör det redan nu).