• Swedman

Mitt X vägrar dela på extra kostnader. Suck.

Min 14 åriga dotter har valt att bo hos mig efter min separation och det är ok. Det har varit stridigheter med mamman om underhållet. Hon vägrade bet. UH så jag fick lov att gå till FK som sade i ett brev rakt ut att mamman SKA betala 1500kr i UH per månad. Sedan dess vägrar mamman att tala med mig. Hon tycker jag är girig.

Nu till saken; Dottern vill sitta inne mestadels. Det gör att hon blir lite begränsad i erfarenheter och sånt. Jag (och mamma) vill att hon söker sig utåt lite mer. Vi har försökt med olika medel mer eller mindre lyckat. 
    Nu har dottern självmant satt ut annons om att hjälpa till i ett stall. Dottern fick svar på annonsen och jag har kört henne dit ett antal gånger. Jag har tänkt tanken att hon borde skaffa moppe då stallet är 5 km bort. Jag frågade därför mamman om hon kunde stå för halva kostnaden för körkortet till moppen men hon bad mig dra åt helvete!  Kort sagt, hon anser sig ha betalat sig fri från mer kostnader runt dottern (det har hon sagt rakt ut). Det tråkiga är att dottern vet också av att hon har den åsikten.

Dottern är i stallet på helgerna. Mamman jobbar ofta helger och är hon ledig en helg så åker hon direkt till sin nya pojkvän 8 mil bort.  Dit åker hon ganska ofta på veckorna också. Så det blir jag som får stå för all körning.

Vad kan jag göra? Inte så mycket va?  Jag har ju ganska stora kostnader runt detta och önskade att vi föräldrar kunde dela på dessa extra utgifter. Är man två om dem blir det inte lika kännbart.  

Dottern äter hos mamman en gång i veckan typ. That's it.

• Svar på tråden Mitt X vägrar dela på extra kostnader. Suck.
  • Anonym (Sverker)
    Bibbidi skrev 2018-12-08 12:23:01 följande:
    Medelålders? Snälla. Jag är fortfarande i 20årsåldern.  5 kilometer är fortfarande inget avstånd som man måste ha en moped till, det är inte nonsens utan det är ren fakta. Det är ren lathet om man inte orkar cykla i 5 km.
    Du må vara i 20 årsåldern, men tänker som en sur livsförnekande medelålders kvinna.

Livet handlar inte alltid om fakta.

Ibland handlar det om livskvalité, njutning, om att trixa och lirka för att få ut sin tonårsflicka och göra henne mer självständig. Allt är inte svart eller vitt. Det kommer du förstå sen när du bli äldre.  
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Sverker) skrev 2018-12-08 11:57:06 följande:

Klart tjejen ska ha en moped. En utmärkt fordon för att bli mer självständig och skapar en naturlig längtan efter att ge sig ut på egen hand. Det är fullt förståeligt att de medelålders kvinnor som ger råd härinne inte förstår. De har förmodligen aldig fått uppleva den frihetskänslan som det innebär att susa fram på en moped. Idag finns det dessutom riktigt snygga elmopeder, vilket underlättar underhåll.

Mitt råd. Be alla anhöriga om bidrag för att införskaffa en moped till tjejen. Eller kanske som julklapp. Om det inte funkar, så köp en själv. Och sen skriver du ner all djävulskap ditt ex gör eller inte gör. När du har tillräckligt på fötterna så ansöker du om ensam vårdnad. För flickans skull. 

Vissa av oss har kört både moppe och båge. Skillnaden är att i alla fall jag har  fått jobba ihop varje krona till alla fordon jag ägt och varje behörighet på mitt körkort, Vill flickan åka moppe får flickan lösa det själv, eller så får lilla pappsen stå för kalaset om han vill. Men att pressa omgivningen på pengar för en lyx-leksak är bara dumt.
  • Bibbidi
    Anonym (Sverker) skrev 2018-12-08 12:36:32 följande:
    Du må vara i 20 årsåldern, men tänker som en sur livsförnekande medelålders kvinna.

Livet handlar inte alltid om fakta.

Ibland handlar det om livskvalité, njutning, om att trixa och lirka för att få ut sin tonårsflicka och göra henne mer självständig. Allt är inte svart eller vitt. Det kommer du förstå sen när du bli äldre.  
    Livskvalité kan man få av många saker. Det är lathet att behöva moppe för ynka 5 kilometer. 

Men snälla sluta med hur du skriver, det blir bara löjligt att läsa och svårt att ta dig seriöst. Om jag inte var i 20årsåldern är jag en "livsförnekande medelålders kvinna" och nu när jag är det "förstår jag inte blabla för jag är inte tillräckligt gammal än". Sluta skriva på det sättet, det förstör bara tråden och känns bara så onödigt och dumt. Kom med vettiga argument istället för att skriva knäppa saker om mig som person istället som har absolut ingenting med tråden att göra. 
  • Anonym (volt)
    Bibbidi skrev 2018-12-08 12:23:01 följande:
    Medelålders? Snälla. Jag är fortfarande i 20årsåldern.  5 kilometer är fortfarande inget avstånd som man måste ha en moped till, det är inte nonsens utan det är ren fakta. Det är ren lathet om man inte orkar cykla i 5 km.
    När du skriver "när jag var ung" så tror man absolut inte att du är i 20-årsåldern.
    Du ÄR ju för i jissenamn ännu UNG!
  • Panduro
    Anonym (Sara) skrev 2018-12-08 10:28:30 följande:

Tillägg: när jag var ung var jag i stallet nästan varje dag. Cyklade dit året runt. Resan tog 45 min enkel resa. Gick alldeles utmärkt! Fick motion på köpet! Klagade aldrig.

Okej. Bortskämda unge som tog cykeln för endast 45 minuter. Du skulle ha gått.
  • Anonym (volt)

Utöver det så tycker jag att ts får bekosta moppe och körkort själv om han absolut ska se till att dottern får det.
    Jag tycker att hon kan cykla och sedan ta körkort när hon blir 18 istället.

• KaptenOhoy
    Bibbidi skrev 2018-12-08 12:54:00 följande:

Livskvalité kan man få av många saker. Det är lathet att behöva moppe för ynka 5 kilometer. 

Men snälla sluta med hur du skriver, det blir bara löjligt att läsa och svårt att ta dig seriöst. Om jag inte var i 20årsåldern är jag en "livsförnekande medelålders kvinna" och nu när jag är det "förstår jag inte blabla för jag är inte tillräckligt gammal än". Sluta skriva på det sättet, det förstör bara tråden och känns bara så onödigt och dumt. Kom med vettiga argument istället för att skriva knäppa saker om mig som person istället som har absolut ingenting med tråden att göra. 

Majoriteten av innehållet i dina och övrigas inlägg har inte heller särskilt mycket med TS frågeställning att göra. Du "förstör" träden lika mycket.
  • Anonym (Sverker)
    Bibbidi skrev 2018-12-08 12:54:00 följande:

Lathet? Vad är ditt argument för att det är lathet?
    Det låter ju korkat bara, men ska sluta för att inte såra dig.
  • Anonym (Sara)
    Panduro skrev 2018-12-08 13:02:50 följande:

Okej. Bortskämda unge som tog cykeln för endast 45 minuter. Du skulle ha gått.

?
  • Bibbidi
    Anonym (Sverker) skrev 2018-12-08 13:21:22 följande:
    Lathet? Vad är ditt argument för att det är lathet?
    Det låter ju korkat bara, men ska sluta för att inte såra dig.
    Ja, det är lathet att behöva en moppe för att cykla 5km. Varför behöva en moppe för 5 km om det inte är för att man "inte orkar"? En moppe kan vara jätteroligt att ha ja, det ger en frihet ja, men nu är det inte så att ts funderar på att köpa en moppe för att dottern vill ge sig iväg längre turer på sin moppe utan för att ta sig till stallet - vilket är ynka 5 kilometer bort. Att köpa en moppe för en sådan kort väg ser jag ingen vits med. Okej om det var för att man bodde på landet och vill enkelt ta sig in till stan, men för bara 5 km? Onödigt.
Svar på tråden Mitt X vägrar dela på extra kostnader. Suck.