• Swedman

Mitt X vägrar dela på extra kostnader. Suck.

Min 14 åriga dotter har valt att bo hos mig efter min separation och det är ok. Det har varit stridigheter med mamman om underhållet. Hon vägrade bet. UH så jag fick lov att gå till FK som sade i ett brev rakt ut att mamman SKA betala 1500kr i UH per månad. Sedan dess vägrar mamman att tala med mig. Hon tycker jag är girig.

Nu till saken; Dottern vill sitta inne mestadels. Det gör att hon blir lite begränsad i erfarenheter och sånt. Jag (och mamma) vill att hon söker sig utåt lite mer. Vi har försökt med olika medel mer eller mindre lyckat. 
    Nu har dottern självmant satt ut annons om att hjälpa till i ett stall. Dottern fick svar på annonsen och jag har kört henne dit ett antal gånger. Jag har tänkt tanken att hon borde skaffa moppe då stallet är 5 km bort. Jag frågade därför mamman om hon kunde stå för halva kostnaden för körkortet till moppen men hon bad mig dra åt helvete!  Kort sagt, hon anser sig ha betalat sig fri från mer kostnader runt dottern (det har hon sagt rakt ut). Det tråkiga är att dottern vet också av att hon har den åsikten.

Dottern är i stallet på helgerna. Mamman jobbar ofta helger och är hon ledig en helg så åker hon direkt till sin nya pojkvän 8 mil bort.  Dit åker hon ganska ofta på veckorna också. Så det blir jag som får stå för all körning.

Vad kan jag göra? Inte så mycket va?  Jag har ju ganska stora kostnader runt detta och önskade att vi föräldrar kunde dela på dessa extra utgifter. Är man två om dem blir det inte lika kännbart.  

Dottern äter hos mamman en gång i veckan typ. That's it.

• Svar på tråden Mitt X vägrar dela på extra kostnader. Suck.
  • Swedman
    Anonym (Sara) skrev 2018-12-08 10:19:58 följande:

Hade inte heller betalat för moppe-körkort.

Du får gärna motivera.
  • Swedman

Det var en del kommentarer. Tack. Ibland vill jag ha respons på en tanke jag har och ett forum är rätt plats och få åsikter. 

Jag kollade Google Maps. Det är 1 mil dit. Det var väl därför jag tänkte "moped" spontant. Jag kan ju byarna häromkring. Vägen dit är smal och bilarna kör 90 km/h. Därför är både cykel o moppe ett sämre alternativ då hon ska hem i mörkret.  
    Dottern själv sade "jag kan cykla dit".  Ok, tänkte jag. Bra. Men då får det bli en alternativ "skogsväg" kommunen gjort i ordning. Den är tyvärr bara farbar när det är barmark och vägen är dessutom utan belysning. Typ skogsväg.

Det jag var ute efter egentligen var en bekräftelse på att jag får stå för kalaset själv. Egentligen ska föräldrar hjälpas åt ekonomiskt om barnet har extra-ordinära hobbies vilket jag kan tycka "hästsport" är. X:et kan exvis hjälpa mig med bensinkostnaden i nuläget. 
    Nu ids jag inte tjafsa med henne om detta så jag får ta skeden i vacker hand och fixa detta själv. 

• Swedman
    Anonym (Samma) skrev 2018-12-09 12:35:09 följande:

Exakt så har jag det, men jag är mamman med en dotter på heltid.

Pappan betalar UH, men inte förrän FK blev inblandad. Han tycker som i ditt fall att han betalar alldeles för mycket ch att jag tjänar på att ha min dotter. Han tar inte en dags vab, kan aldrig köra till en träning eller något annat jobbigt.

Betalar INGET utöver de 1500kr. Men han försöker kräva mig på att betala hand resa till Spanien i jul då dottern åker med. Tycker jag ska skicka med någon tusenlapp så hon har nåt att röra sig. HAN kan dra åt helvete.

Finns idioter överallt!

Trist. De har en förvrängd bild av vad olika saker kostar. Hur ofta tror du inte jag fått höra att "du har ju barnbidraget!", vilket innebär från hennes sida att jag ska stå för ALLT.  Det är snurrigt. Sen försöker jag förklara att de pengarna bara är en litet bidrag från staten men på det örat lyssnar hon inte på.

Som sagt, jag får stå för dotterns hobby själv trots att vi på BUP lovade varandra att hjälpa vår dotter att få ett bättre utåtriktat liv med mer aktiviteter och sociala kontakter. 
  • Swedman
    Jamesdio skrev 2018-12-10 10:28:33 följande:

Lite OT kanske, men varför måste hon ut och bli social? Jag var (är) själv både introvert och blyg och tyckte i den åldern att det var alldeles utmärkt att sitta hemma och läsa böcker och lyssna på musik, och vara i stallet (som jag för övrigt själv fick ta bussen till, med bussbyten inne i stan och en promenad när jag nästan var framme). Blev både ledsen och kränkt (om det nu var uppfunnet då) av att ständigt få höra att jag borde skaffa mig kompisar och vara ute mer, som min äldre syster.

Nu vid 50 är jag fortfarande introvert, men har jobbat lite på blygheten, har ett bra jobb som kräver en hel del kontakt´med människor inklusive utlandsresor, men jag har fortfarande ett minimalt privat socialt umgänge för att jag helt enkelt inte vill ha mer än så.

Som svar på din fråga, nej, du kan nog inte förvänta dig eller kräva att mamman ska betala något för detta moppekörkort om hon inte vill det. Alla extra kostnader utöver underhållet för fritidsaktiviteter mm förutsätter att man gemensamt kommer överens om vad och hur mycket det ska kosta och att var och en betalar efter sin förmåga och vilja.

Hennes "introverta" sida har hon från mig. Jag tror mig veta hur hon känner och mår (tvärs emot hennes mamma som är mycket extrovert). Jag brukar säga att man kan träna sig att bli lite mer utåtriktad precis som man kan öva sig att tala inför grupp även om det alltid är jobbigt. 

Jag tvingar inte på henne "social kompetens" men jag försöker sätta henne i situationer där hon kan få ett val - antingen åka hem direkt ELLER stanna kvar o roa sig med gruppen. Oftast kommer ett SMS från "hästfamiljen" där hon skriver "jag är klar. Skynda dig!".  Då vet jag hon vill hem! Kanske nångång stannar hon kvar o roar sig med dem. Vi får väl se. 

Svar på tråden Mitt X vägrar dela på extra kostnader. Suck.