Mitt X vägrar dela på extra kostnader. Suck.
Lite OT kanske, men varför måste hon ut och bli social? Jag var (är) själv både introvert och blyg och tyckte i den åldern att det var alldeles utmärkt att sitta hemma och läsa böcker och lyssna på musik, och vara i stallet (som jag för övrigt själv fick ta bussen till, med bussbyten inne i stan och en promenad när jag nästan var framme). Blev både ledsen och kränkt (om det nu var uppfunnet då) av att ständigt få höra att jag borde skaffa mig kompisar och vara ute mer, som min äldre syster.
Nu vid 50 är jag fortfarande introvert, men har jobbat lite på blygheten, har ett bra jobb som kräver en hel del kontakt´med människor inklusive utlandsresor, men jag har fortfarande ett minimalt privat socialt umgänge för att jag helt enkelt inte vill ha mer än så.
Som svar på din fråga, nej, du kan nog inte förvänta dig eller kräva att mamman ska betala något för detta moppekörkort om hon inte vill det. Alla extra kostnader utöver underhållet för fritidsaktiviteter mm förutsätter att man gemensamt kommer överens om vad och hur mycket det ska kosta och att var och en betalar efter sin förmåga och vilja.