Tösen01 skrev 2019-01-16 11:39:06 följande:
Alltså tempning är ingen ny metod, men precis som du skriver så har det på senaste tiden kommit ny forskning som bekräftar det du skriver. Därav har fler börjat använda sig av det, eftersom det kan fungera. Jag tror dock att anledningen till att många läkare ifrågasätter tempning, inte har att göra med att det är alternativ medicin, utan för att de besitter en större kunskap kring människokroppen och alla andra faktorer som spelar in bl a gällande temperatur. Det finns ingen forskning som bevisar att detta är sanningen, men att det finns tydliga indikationer på att detta kan vara ett sätt att kontrollera ÄL m.m. Min man är mycket duktig på hormoner, ska försöka få honom att förklara detta med temperatur,så jag verkligen begriper och kan föra vidare min kunskap. Han har även tagit del av den senaste forskningen gällande temperatur under menscykeln, dock slår han fast vid att det bara är ett symptom som kam observeras, men även om det inte finns symptom, kan saker inträffa eller ha skett. Snurrigt. Haha. Men enkelt sagt: tempning är bra, men att förlita sig enbart på det eller använda den metoden som preventivmedel, är mycket naivt. Vilket vi snart kommer få ta del av när allt kring NC uppdagas. Jättebra metod, men inte säker!
Nej precis, jag ligger i princip på samma temp hela tiden. Nu är min temp väldigt hoppig, kan ha 36.24 ena dagen och 36.98 andra dagen. Ny termometer och samma tid. Ingen alkohol. Efter pluset slutade jag tempa, fanns ingen anledning för mig att fortsätta. Min bästa vän använde NC, som preventivmedel, blev gravid. De hade sex när NC sa att de kunde ha det utan skydd, men tydligen hade hon ÄL då, så hon blev gravid istället. Hon följde NC slaviskt, jag sa hela tiden att det inte funkar, men hon argumenterade mot mig och min man, men mycket riktigt, det funkar inte, har typ tre väninnor till som också blivit gravida trots atr de följt nc slaviskt. Kroppen är inte så enkel att allt går att förutse med bara kroppstemperatur. Dock hade det varit underbart om det varit så!
Nej att använda NC som preventivmetod skulle jag aldrig rekommendera om man inte har stenkoll själv.
Jag tror jag också blivit bortskämd av att ha extremt regelbundna cykler och alltid känt av min äl, och har egentlgen bara använt säkra perioder som preventivmetod eftersom jag ansett mig veta när äl kommer inträffa. Att börja tempa gav mig snarare ytterligare en dimension till det jag redan visste, vilket bara varit kul eftersom jag tycker det är så fascinerande att följa vad som pågår i kroppen.
Men blir mycket nyfiken på att det kan vara så att det alls inte stämmer för vissa, har aldrig stött på den infon och det skulle nog kunna lugna väldigt många som tror dom har anovolatoriska cykler pga hoppig temp.