• Jojjans

Nya BIM januari 2019

Anonym (Mys 4/1) skrev 2019-01-15 19:34:39 följande:

Känns som jag pratar för mig själv här :'D

vwmamman skrev 2019-01-15 20:03:07 följande:

haha ja känner igen dedär.. alla verksr så tjenis me varann så man blir lite utanför känner jag...

Tigerkvinna skrev 2019-01-15 20:14:56 följande:

Känner samma här. Men kanske är så i början, de som är tjenis med varandra är dom som varit här länge :P

Åå inte alls meningen! Ibland känner jag att jag skriver fööör mycket och försöker hejda mig, och skriver då främst bara svar på det folk skrivit till mig.

Tror också det lätt blir att man pratar mest med dom som är i samma fas som en själv, och har bim i närheten.
  • Jojjans
    Tigerkvinna skrev 2019-01-15 20:40:30 följande:

Ja jag är ju bland dom 5 sista ut med BIM blir inte många kvar att prata med då :P 

Mmm förstår det. Jag hänger dock kvar för det är så spännande att se hur det går för alla. Och med två missfall i bagaget så känns det för läskigt att bara fokusera på den här graviditeten, vågar inte hoppa in i en BF-tråd. Känns tryggare att stanna här... men har nog egentligen tänkt ta en paus från FL för att försöka att inte bli så graviditetsmanisk och trissa upp onödig oro.
  • Jojjans
    Tigerkvinna skrev 2019-01-16 06:22:51 följande:

Har BIM 28 =) Eftersom jag går på behandling så vet jag att jag ägglossat då jag var på ultraljud igår 

Men ägglossning kan ju utebli enda sättet att veta säkert är ju att gå på regelbudna VUL och ta ett progesteron blodprov på dag 21. Vilket man ju inte gör om man inte har problem :P

Det går också att bekräfta ägglossning med hjälp av tempning, om man vill kunnande göra det hemma :)

Det är progesteronet som får temperaturen att stugan i snitt 0.3 grad efter ägglossning. Så ingen temphöjning = ingen progesteronökning = ingen ägglossning.
  • Jojjans
    Tösen01 skrev 2019-01-16 08:11:06 följande:

Fast tempning fungerade inte på mig? När jag fick utslag på äl test, så blev det ingen temphöjning alls? Hade jag haft nc (vägrar pengakåta NC, använder gratis appen FF som fungerar exakt som NC) så hade jag ej haft äl denna cykel och inte heller gravid, men eftersom jag nu är gravid och testet clearblue vecko visade 2-3 v, så hade jag Äl dagen efter positivt äl test. Därför är inte tempning inte heller en säker metod för att bekräfta ÄL, utan det är nog ul som gäller. Tempning är nog ändå så nära sanningen man kan komma utan ul, men inget mer än det. Därför tycker inte jag att man ska deppa ihop om man kände av ÄL men ej fick höjning. Det är inte kört!

Så du har tempat denna månad som du blev gravid, men inte fått någon temphöjning alls och FF har inte satt ut någon ägglossning? Det går ju emot allt jag lärt mig och hört om hur progesteron påverkarn temperaturen, har du fått någon medecinsk förklaring till att temphöjning kan utebli? Har aldrig hört talas om det eller läst om det.

Jag föredrar också FF, tycker främst det är en bättre app och gillar att man kan jämföra sina kurvor på ett helt annat sätt.
  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-01-16 08:01:22 följande:

Visst är det lätt att bli frälst av tempmetoden? Detta var alltså vårt 8e försök, men 3e med tempmetoden. (Plus första och andra med rosenrot så vem vet hehe)

Ja verkligen. Trots att hag haft superregelbunden cykel och aldrig ätit hormon-p-preparat så var jag livrädd att det skulle ta tid att bli gravida och det var en trygghet att kunna veta helt säkert strök varit. Har ju fått två missfall på vägen, men det gör att jag lärt mig se skillnad på min vanliga kurva och min gravidkurva, så denna gång hade jag förhoppningar innan jag plussade, och myclet riktigt stämde det :)
  • Jojjans
    Jojjans skrev 2019-01-16 08:22:33 följande:

Ja verkligen. Trots att hag haft superregelbunden cykel och aldrig ätit hormon-p-preparat så var jag livrädd att det skulle ta tid att bli gravida och det var en trygghet att kunna veta helt säkert strök varit. Har ju fått två missfall på vägen, men det gör att jag lärt mig se skillnad på min vanliga kurva och min gravidkurva, så denna gång hade jag förhoppningar innan jag plussade, och myclet riktigt stämde det :)

att kunna veta helt säkert att äl varit - skulle det stå såklart ;)
  • Jojjans
    Noanda skrev 2019-01-16 08:47:01 följande:

Ok. Det är nästintill omöjligt att tempa när man sover med en niomånaders kan jag konstatera.

Hon väcker ju mig och då krävs alltid någon form av åtgärd som tvingar mig att röra på mig alldeles för mycket för att det ska vara nån idé att ta tempen. Mitt diagram spretar också alldeles galet, skiljer mycket mer än 0,2 från dag till dag.

Fick dock fast glad smiley på clearblue advanced några timmar innan den välbekanta ägglossningssmärtan infann sig så jag känner mig ganska säker på när jag hade äl.

Ja då är det såklart svårare. Jag sover ganska oroligt framåt morgonen och går ofta upp och kissar på nätterna men har märkt att jag ändå kan se ett mönster trots det, så det kan gå ändå :)
  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-01-16 09:01:17 följande:

Har också haft ett (tidigt) missfall. Också haft spottings ibland innan mens. Använder därför Progesterall nu, efter egen hypotes att det kanske behövs.

Kan du inte berätta mer om varför du tror att ditt progesteron är för lågt efter äl?
  • Jojjans
    Tösen01 skrev 2019-01-16 11:04:27 följande:

Jag har fått en bra medicinsk förklaring : tempning är ej tillförlitlig metod. Visserligen påverkar progesteron temperaturen, men det gör många andra hormoner också! Även andra faktorer påverkar kroppens basala temperatur. Mina läkare tyckte min fråga ang det var märklig, klart det inte alltid går att förlita sig på något så känsligt som kroppstemperatur? Kollat runt lite med andra, gynekologer och bm, alla säger lika: lita inte på termometern. Min man är också läkare och läst mycket, han tycker jag är korkad som tror mer på temperatur än på ren vetenskap. Haha. Kanske är det så nu? Tempning kanske är ganska nytt på ett sätt? Felmarginaler och andra saker är som "barnsjukdomar" nu, men kommer kunna förklaras bättre när vi får en större förståelse och bild? Jag vet inte, min kropp fungerar precis som den ska, hittills "peppapeppar" och även om FF säger att jag inte kan vara gravid, så är jag det ändå. Jag menar nu inte att kritisera tempning eller om man använder det! Utan mer ville få fram att man inte ska deppa ihop innan bim, bara för att temperaturen stiger eller sjunker, det är gravtestet som gäller så innan mensen kommer eller ett plus, så ska man inte ge upp!

Hade jag ingen aning om, att det kunde diffa så mycket. Har upplevt att om som lär ut om tempning är väldigt kunniga, och detta att tempen höjs efter äl finns det ju forskning på. Men jag tror att just tempning och annan fertilitetsflrståelse som preventivmetod eller taktik för att bli gravid litegranna hör till alternativmedecinen, därför föraktas det av både läkare och barnmorskor. Men någon ny metod är det inte. Tror bara det blivit mer trendigt på sista tiden.

Ok så din temp har inte alls gått upp efter äl denna månad? Jag menar inte att ifrågasätta hur du unnar, utan blir fascinerad och nyfiken.
  • Jojjans
    Tösen01 skrev 2019-01-16 11:39:06 följande:

Alltså tempning är ingen ny metod, men precis som du skriver så har det på senaste tiden kommit ny forskning som bekräftar det du skriver. Därav har fler börjat använda sig av det, eftersom det kan fungera. Jag tror dock att anledningen till att många läkare ifrågasätter tempning, inte har att göra med att det är alternativ medicin, utan för att de besitter en större kunskap kring människokroppen och alla andra faktorer som spelar in bl a gällande temperatur. Det finns ingen forskning som bevisar att detta är sanningen, men att det finns tydliga indikationer på att detta kan vara ett sätt att kontrollera ÄL m.m. Min man är mycket duktig på hormoner, ska försöka få honom att förklara detta med temperatur,så jag verkligen begriper och kan föra vidare min kunskap. Han har även tagit del av den senaste forskningen gällande temperatur under menscykeln, dock slår han fast vid att det bara är ett symptom som kam observeras, men även om det inte finns symptom, kan saker inträffa eller ha skett. Snurrigt. Haha. Men enkelt sagt: tempning är bra, men att förlita sig enbart på det eller använda den metoden som preventivmedel, är mycket naivt. Vilket vi snart kommer få ta del av när allt kring NC uppdagas. Jättebra metod, men inte säker!

Nej precis, jag ligger i princip på samma temp hela tiden. Nu är min temp väldigt hoppig, kan ha 36.24 ena dagen och 36.98 andra dagen. Ny termometer och samma tid. Ingen alkohol. Efter pluset slutade jag tempa, fanns ingen anledning för mig att fortsätta. Min bästa vän använde NC, som preventivmedel, blev gravid. De hade sex när NC sa att de kunde ha det utan skydd, men tydligen hade hon ÄL då, så hon blev gravid istället. Hon följde NC slaviskt, jag sa hela tiden att det inte funkar, men hon argumenterade mot mig och min man, men mycket riktigt, det funkar inte, har typ tre väninnor till som också blivit gravida trots atr de följt nc slaviskt. Kroppen är inte så enkel att allt går att förutse med bara kroppstemperatur. Dock hade det varit underbart om det varit så!

Nej att använda NC som preventivmetod skulle jag aldrig rekommendera om man inte har stenkoll själv.

Jag tror jag också blivit bortskämd av att ha extremt regelbundna cykler och alltid känt av min äl, och har egentlgen bara använt säkra perioder som preventivmetod eftersom jag ansett mig veta när äl kommer inträffa. Att börja tempa gav mig snarare ytterligare en dimension till det jag redan visste, vilket bara varit kul eftersom jag tycker det är så fascinerande att följa vad som pågår i kroppen.

Men blir mycket nyfiken på att det kan vara så att det alls inte stämmer för vissa, har aldrig stött på den infon och det skulle nog kunna lugna väldigt många som tror dom har anovolatoriska cykler pga hoppig temp.
Svar på tråden Nya BIM januari 2019