Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-01-30 23:27:01 följande:
    Jag sa inte vad som var viktigast ur chefens ögon. Jag sa vad som är viktigast för mig för att jag ska kunna klara av ett arbete och det är utbildning.
    Fast att läsa in några gymnasiekurser ökar nog inte chanserna till enkla arbeten med lönebidrag när man är i 30-års ålder om man inte tänker sig att vidareutbilda sig till ett yrke
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-01 18:24:26 följande:
    Vem har sagt att det är frågan om bara några enstaka kurser? Jag vill läsa in hela gymnasiet och det innebär ju inte bara några enstaka kurser.
    Inget fel att läsa in gymnasiet som äldre men ett helt program ger nog inte mer jobb för någon som är en bit över 30 när utbildningen är avslutat
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-01 22:10:47 följande:

Ja gymnasiet eller i mitt fall komvux är uppbyggd runt enstaka kurser. Men ett gymnasieprogram består av en samling kurser som dels är specifika för just det programmet samt en del kurser som är gemensamma för alla gymnasieprogram. Om jag då studerar de kurser som motsvara ett visst gymnasieprogram så har jag ju genomgått en gymnasieutbildning.

Är det inte också så att man får tjäna en viss summa per månad/år/termin samtidigt som man har CSN utan att ens CSN blir påverkat? alltså fribelopp. För 2019 verkar det vara 90 075 kr på 6 månader vilket blir ungefär 15.000 kr per månad. Så jag kan ju extrajobba vid sidan. Dock kanske man inte kan extrajobba om man studerar deltid (sänkt studietakt) och av speciella skäll ändå får 100% CSN (bidrag + lån). Men man kanske kan jobba gratis eller liknande, typ praktik eller så under tiden. Allt beroende på hur mycket jag känner att jag orkar/klara av.

Du kan självfallet inte ha ett extrajobb om du studerar deltid men får helt CSN av särskilda skäl dessutom om du tror att du kan få et arbete vid sidan av studierna borde du nu innan du studera ta ett sådant arbete vid sidan av den dagliga verksamheten
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 01:01:21 följande:
    Men är du säker på att det inte fungerar så som Tiina87 skriver, alltså att CSN inte bryr sig om att man jobbar vid sidan om så länge man inte överskrider fribeloppet?
    Om man fullt CSN och får nedsatt studietakt så anses man självfallet inte vara förmögen att jobba vid sidan av studierna, skulle detta vara en möjlighet skulle mängder med människor studera på deltid med fult CSN och arbeta deltid
  • Anonym (anonym)

Om du tror dig om att kunna studera och arbeta samtidigt så borde du redan nu pröva att jobba vid sidan av den dagliga verksamheten eftersom den verksamheten inte är på heltid

• Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-11 17:50:54 följande:

Nu har jag pratat med både min handläggare på FK och med CSN. Jag fick veta av min handläggare på FK att jag mycket troligt skulle få aktivitetsersättningen beviljad, men hon skulle skicka ärendet vidare till nästa instans för bedömning med hennes motivering att hon anser att jag bör får det beviljat.

Jag bokade även en tid med läkaren för att få intyg till CSN. Jag fick en läkartid nu på torsdag. Men enligt CSN räcker det med det intyg jag redan har från läkaren. Det viktigaste var intyg från skolan, mer om detta längre ner i inlägget. Så läkartiden nu på torsdag kan jag alltså boka av. Handläggaren på CSN tyckte inte att det behövdes något nytt intyg från läkaren mer än det jag redan har.

När det gäller CSN så kan man få fullt studiemedel för både 50 och 75 procents studietakt om man har medicinska skäl. Dock måste man först ha provat 100% studietakt och skola bör ha gjort allt för att se till att man klarar 100%, när sedan detta inte fungerar ändå så kan man ansöka om 100% studiemedel trots att man studerar 50 eller 75 procent.

Så jag måste alltså först börja studera på 100% i typ 2 månader vilket jag vet kommer misslyckas. Därefter kan jag gå ner i studietakt och samtidigt söka för att få behålla 100% CSN. Detta känns ju som att börja i fel ände i och med att det drar ut på tiden, jag vet att jag inte kommer klara 100% samt att min motivation till att studera blir sämre om jag märker att jag inte klara av att studera vilket jag inte kommer att göra med 100% studier, jag kommer dessutom bli trött och få för lite återhämtning. Detta kommer göra att jag kommer att klara av deltidsstudierna sämre än om jag hade börjat med deltidsstudier på en gång utan att först ha provat 100%.

Om jag inte minns helt fel så har jag för mig att den studievägledare jag pratade med under förra året så att dessa intyg om att skolan hade försökt med allt skriver dem på rutin i dessa fall. Alltså att det skriver dessa intyg och skickar till CSN utan att det verkligen har provat allt. Men jag måste ändå vara inskriven för studier på 100% i ca två månader enligt den jag pratade med.

Om det nu fungerar så som jag minns att studievägledaren berättade för mig, då skulle det ju vara lite bättre. Alltså då kan jag börja med 100% studier (4 kurser, 20 veckor) fast ta en kurs i taget vilket blir 5-8 veckor för en kurs. Därefter kan man kanske sedan skicka in ett intyg till CSN om att skolan har försökt med allt samt få det beviljat, och sedan gå ner till deltid men ändå behålla 100% studiestöd, plocka bort en del av kurserna och plugga färdigt den påbörjade kursen och de kurser jag behåller kvar under resterande studieperiod.

En normal gymnasieutbildning brukar vara på 3 läsår vilket är 20 veckor per termin, 40 veckor på ett år, 120 veckor på 3 år. CSN för komvuxstudier betalas normalt sett ut för endast 120 veckor, alltså 3 år. Om jag nu ska studera i en långsammare tak kommer studierna ta längre tid, det säger ju sig självt. Men man har i alla fall bara rätt till 120 veckors, 3 års studiemedel. När dessa veckor då är förbrukade och man inte är färdig med sina komvuxstudier pga. att man har studerat i lägre takt, ja först då kan man söka och få fler veckor vilket inte är säkert att man får. Då står man där med en halvfärdig gymnasieutbildning men till vilken nytta då?

Det går att prova att studera på Kom-vux med aktivitetsersättning heter ju inte för inte aktivitetsersättning 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-11 18:03:49 följande:
    Ja fast då blir aktivitetsersättningen vilande viket betyder 0 kr utbetalade av FK under studietiden. Annas hade det varit aktivitetsersättning vid förlängd skolgång som jag hade vart tvungen att söka vilket är försent att söka nu.
    Nej man kan prova att studera under 6 månader man måste dock ansöka om detta innan man börjar studera och du har ju inte tänkt att studera på heltid
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-11 18:14:51 följande:
    Såg nu att du har rätt, jag kan ansöka om att få behålla aktivitetsersättningen i högst sex månader fast jag studerar.
    Det snarare så att risen är att du inte återfår aktivitetsersättning om du börjar studera med CSN och studierna inte fungerar
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-12 12:29:51 följande:
    Det är så mycket fel i det du skriver. Det spelar ingen roll vilken tid jag går och lägger mig utan jag måste ändå sova 10-12 timmar per natt. Även om jag lägger mig klockan 10 flera veckor i streck så måste jag sova minst 10 timmar för att bli pigg.
    Du får väl gå och lägga dig vid 20.00-21.00 på kvällen så att du kan gå upp rimlig tid på morgonen.
    Sedan begriper jag inte varför du är inriktad på distansstudier när det finns studier i klassrum där det positiva är att få klasskamrater och umgänge under pauser samt då även möjlighet att hjälpas åt med uppgifter
  • Anonym (anonym)

Somliga måste lägga sig oerhört tidigt för att orka upp tidigt numera kan man ju dessutom se sina tv-program kl 18.00 istället för 21.30.

Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?