Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-23 16:37:30 följande:
    Det gör jag, jag lägger mig mellan 23-01 varje dag. Men att sova på tom mage eller det minsta hungrig gör bara att jag vaknar upp hungrig mitt i natten. Jag har testat detta massvis av gånger och det är så. Lägga sig mätt fungerar bäst för mig.
    Du lägger dig alldeles för sent för att stiga upp vid 7 på morgonen kring 22 borde vara en bra tid och nedvarvning med lite aktivitet från kl 21 utan skärmtid eller spännande tv-program
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-23 18:30:24 följande:

Skulle jag i dagsläget läsa en roman på Eng så skulle jag få sitta med Google translate eller liknande framför mig och kolla upp minst ett ord ur kanske var femte mening eller så skulle jag gissa på.

Man kan nog mer engelska än vad man tror när det gäller att läsa en text eftersom vi hör engelska hela tiden genom alla program på tv och alla sociala medier. 
    För att testa sin engelska kan man läsa en bok som man redan läst på svenska, undvika att slå upp ord man inte förstår så länge man förstår sammanhanget i meningen.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-25 07:10:10 följande:
    Troligtvis kommer det påpekas att jag sär vaken nu. Och ja jag är vaken eller rättare sagt jag vaknade precis och kände att jag vile kolla denna tråd. Ska sova ni igen.

Nej jag är inte lågbegåvad. Jag har gjort flertalet IQ tester och fått normal eller över normal i IQ. Minns inte siffrorna exakt men normal eller över det beroende på vilket test det gäller.

Jag kan hålla med om att allt jag skriver i tråden kan upplevas som rörigt för någon som inte känner mig eller ens har träffat mig. Oftast är det så att jag börjar resonera tokigt och få svårt att tänka klart när jag är trött och stressad. Detta säger jag inte för att få sympatier eller försvara något. Jag begär inte heller att någon ska tro på mig, men jag tycker åtminstone att man inte bör säga till någon vem det än är att denne inte kommer klara det ena eller det andra. Jag begär inte heller att någon ska hålla med mig eller tycka som mig. Men någon gång kan väl nån enda person tro på att jag klara av något för en gång skull.

Jag var hos läkaren häromdagen och han skrev ett läkarintyg. Detta intyget innehåller så många felaktigheter. Han har endast träffat mig den gången och bara i 30-45 min ungefär. Utefter det påstår han en massa som man knappast kan ta reda på på den korta stunden. Han hänvisar till massor av äldre intyg som även dem innehåller felaktigheter. Detta påpekade jag för honom, alltså att de äldre intygen innehåller felaktigheter. Ändå tar han upp saker från dessa intyg i det intyg han skrev.

Han skriver t. ex. att han tycker att jag bör vara kvar i arbetsträning i 2 år till minst. Hur kan han bedöma detta på 40 min? De äldre intygen nämner inte ett skvatt om min arbetsförmåga eller om något som rör möjligheterna att fungera på en arbetsplats.

Om jag inte får sjukersättning vilket min handläggare på FK inte trodde att jag kunde få då blir jag ju utan inkomst om jag är kvar på den dagliga verksamheten efter 30 fyllda. Jag kan givetvis ha fel men andra bidrag kan jag inte ha om ett sådant läge skulle uppstå.

Finns massvis med felaktigheter som han uppenbarligen inte kan märka efter en träff.

Egentligen kanske det inte är något att haka upp sig på. Men eftersom myndigheter oftast kollar på läkarintyg så och förlitar sig mycket på dem så kan det ju hända att det tror mer på felaktigheterna som tas upp där än på hur det egentligen ligger till utifrån vad jag berättar även fast jag talar om att intyget innehåller felaktigheter.
    Läkaren utgår ju från hur många procent du i dagsläget klarar på den dagliga verksamheten och anser väl att det tar 2 år att komma vidare för att eventuellt kunna få någon form av anställning kanske genom att först arbetsträna på en riktig arbetsplats.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-25 15:40:48 följande:
    Hur kan han veta det utan att ens känna mig. Det bör ju vara omöjligt för honom att veta vad jag klarar eller inte genom att bara ha träffat mig en gång i 40 min, eller?
    Genom historik som finns i dina papper och genom att träffa dig personligen dessutom lär det finnas uppgifter om hur det går på din dagliga verksamhet om det är så att den är för arbetsträning och inte bara sysselsättning.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-25 16:07:49 följande:
    Förresten har har inte pratat med någon annan än mig. Det enda jag sa till honom var att jag bara orkar 12 timmar just nu på denna verksamhet, men att jgskulle orka mer på annat ställe. Jag sa att jag har arbetsförmåga och att handledaren seratt jagkan arbeta, har vilja, är duktig, år noggran osv. Han kan ju lixom omöjligt veta hur min utvecklingskurva ser ut och hur lätt/svårt jag har för att utvecklas då han inte känner mig. Det är lite så jag tänker.
    Fast daglig verksamhet har ju inga krav på resultat som en riktig arbetsplats har så det som visas med dessa 12 timmar är att du klarar 12 timmar per vecka schemalagd närvaro utanför hemmet.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-25 16:25:20 följande:
    Ja men hade det varit mer stimulerande och givit mig mera tillbaka hade jag orkat betydligt mer. Just nu är det deprimerade att vara på ett ställe där man inte trivs. Det finns ju inga garantier för att det ändå kommer tycka att tiden på daglig verksamhet kan avslutas bara för att jag ökar timmarna. Det har ju ljugit en gång redan. De lovat att jag bara skulle behöva vara där till årsskiftet och sedan skulle de lämna över till AF. d
    Detta har det inte hållit.
    Hade kommunen, FK och Af trott att du skulle klara av mer på annat ställe skulle de hittat arbetsintegrerad daglig verksamhet på en riktig arbetsplats
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 16:14:34 följande:
    Jag begär inte 20.000 brutto eller netto på mitt första jobb. Men gärna 12.000 netto in per månad. Fast även det kan jag nog ha svårt att räkna med. Nu menar jag deltidslön plus bidrag bör helst vara runt 12.000 totalt. Lönen kan ju inte vara lägre än bidragen det känns ju helt åt skogs om det är så.
    Vilket bidrag tror du att du kan få om du jobbar deltid är det försörjningsstöd så inte lär det bli totalt 12 000 kr netto utan snarare hyreskostnad+ elkostnad+avgift till facket+ hemförsäkring + riksnormen  som ligger på 3 900 kr per månad.
    Ett deltidsjobb och beviljad sjukersättning på deltid ger betydligt mer netto eftersom man får bostadstillägg också 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 17:08:43 följande:
    Bostadstillägg vid sjukersättning  ges väl bara till barnfamiljer om jag förstått det hela rätt.
    Nej bostadstillägg ges till alla med sjukersättning eller ålderspension om de har behov av detta 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 17:06:44 följande:
    Eftersom läkaren skrev i läkarintyget att han rekommenderade att jag bör få någon form av bidrag för den tiden jag ej arbetar så kommer jag kunna få det om FK gör samma bedömning det vill säga.
    Då menar läkaren att du borde beviljas sjukersättning på en viss procent dock förutsätter ju detta att du har en lönesysselsättning på viss del eller att du studerar på viss del för skulle du få halv garantiersättning plus bostadstillägg och inte lyckas få en anställning så är det försörjningsstöd som gäller och då lär beloppet hamna under 10 000 kr med den hyra du har.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-27 19:57:12 följande:
    Jo eftersom att jag bara har två par lakan och att jag svettas på natten så måste jag det just nu. Efter två eller tre nätter är lakanen genomsvettiga och skitiga. Men jag håller med om att det vore mer praktiskt och att föredra att bara behöva tvätta en gång per vecka. Eller att jag skaffar tvättmaskin i lägenheten. Dock får jag bekosta installation (dra in el, samt fixa avlopp osv.) i toan själv samt att själva maskinen också kostar. Om jag då ska välja och bara köpa en sak av allt jag behöver så väljer jag en frys framför tvättmaskin. Mina pengar räcker nog inte till allt heller.
    Minska på exempelvis frisör och tandhygienist besök några månader och investera i lite mer kläder samt fler lakan, 3 uppsättningar lakan brukar anses som det minsta man bör ha, 1 rent i skåpet, 1 i sängen och 1 i tvättkorgen så att man inte behöver tvätta omedelbart när man byter till rent.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?