Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-01 21:09:29 följande:

Högskoleutbildningar har väl vanligtvis uppehåll på sommaren? Då bör det väl om jag hittar någon kurs som pågår över sommaren kunna gå att minska tiden  från 3 år till kanske 2,3 år vilket blir för mig 4,6 år avrundat till kanske 5 år.

I mitt uträkning utgår jag från att en utbildning på 3 år vanligtvis pågår i 40 veckor per år. Fast det är jag osäker om den faktiskt gör i och med att jag har för mig att högskolan brukar sluta i maj ett par veckor före grund- och gymnasieskolan samt börja i sep om jag inte är helt fel ute.

Om det stämmer att dem oftast slutar i maj och börjar i sep varför är det då så? Bör man inte kunna plugga året om med kanske bara 4 veckor ledigt tänker jag mig?

Programmen på högskolan har inga sommarkurser. Ska du läsa ett program på halvfart tar det 7-8 år om alla kurser klaras av utan några rester
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-03 21:38:37 följande:
    Nu vet inte jag hur mycket inkomst jag skulle kunna få på kanske låt säga 10-13 timmars jobb per vecka under en hel sommar. Troligtvis inte mycket. Dock kan jag ju över sommaren samtidigt ha ersättning från FK för resterande del som jag ej jobbar vilket inte går under studietiden.

Fast har jag i dagsläget med ca. 11.000 i inkomst per mån (bostadstillägg inräknat) inte haft utrymme till sparande ser jag inte hur jag skulle kunna ha det under ett sommarjobb heller så vida inkomsten (jobb+FK) blir högre än 11.000.
    Du har ju ingen rätt till ersättning från FK om du inte får en godkänd sjukskrivning eller gör någon form av arbetsträning där ersättning kommer från FK
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-04 17:55:25 följande:
    Vilken planering? Just nu finns det ju ingen planering från FK. Förresten på vilket sätt kommer det straffa mig? Och hur kommer jag kunna stå mer utanför sjukförsäkring systemet i framtiden än jag redan gör nu? Just nu har jag ju ingen möjlighet till någon som helst ersättning från FK om man ser till att jag har fått avslag på min ansökan om sjukpenning i särskilda fall samt troligtvis ej kommer beviljas någon annan ersättning om jag skulle söka någon.

Hur kan man stå mer utanför sjukförsäkringen än det!? svara mig på det tack. Ä
    Om du inte avbrutit den planering som fanns med DV så skulle du kunnat sökt aktivitetsersättning för de som är över 30 år. Om du beviljats detta till viss del men inte till 100 % hade du kunnat studera som nu på halvtid och haft rätt till bostadstillägg nu får du börja om med att bevisa att du inte är arbetsför
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-04 20:14:46 följande:
    Aktivitetsersättning finns inte när man har fyllt 30. Eller du kanske vet mer än mig? I så fall vill jag ha en skriftlig källa på detta.
    Samma typ av ersättning heter sjukersättning när man fyllt 30 år och bedöms ha en varaktig nedsättning av arbetsförmågan.
  • Anonym (anonym)
    Pierott skrev 2019-07-04 21:34:12 följande:
    Fast den är inte varaktig. Den varar bara tills han utbildat sig o kan få ett jobb där han tjänar feta cash.
    Om man får beviljat så är den varaktig och någon som inte klarar av mer än 12 timmar i veckan på DV lär ju knappast klara ett arbete där man tjänar feta cash utan möjligtvis ett anpassat arbete på max 50 % 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-05 11:53:50 följande:
    Då ställer jag en motfråga, hur många timmar vill du att jag ska arbeta. Eller så svarar jag så många timmar jag behöver för att utföra det arbete som behöver göras men max 40 tim/vecka.
    Personen i träden på Flaschback har till skillnad mot dig en plan på vad som ska studeras efter gymnasiet du talar vagt om något typ av kontorsjobb där du kan styra din tid och dina arbetsuppgifter själv och där det inte finns stress och press och med en bra lön. Du har inte ens arbetsprövat eller praktiserat på en arbetsplats och vet då inte vad du klarar av.
    När jag ville läsa in naturvetenskapliga ämnen för att gå vidare till högskola för medicinsk analytiker fick jag genom Af praktik på ett labb under ett antal månader för att jag skulle se hur en sådant arbete går till och fick då göra riktiga arbetsuppgifter som syssla med vattenprover, bakterieodlingar mm.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (överdrift) skrev 2019-07-05 23:09:32 följande:
    Nej, riktigt så är det inte.

Jag fick sjukpenning av särskilda skäl när jag var mellan aktivitetsersättning coh sjukpenning, under de 3 månaderna de utredde min arbetsförmåga. Jag hade ingen SGI och jag fick ca 3000 kr efter skatt. Sedan fick jag även boendetillägg, så slutsumman var densamma som när jag hade aktivitetsersättning. Tyvärr kom dessa pengar omlott, sjukpenningen i förskott och boendetillägget i efterskott eller tvärt om, jag minns inte vilket. Sedan fick jag sjukersättning och bostadstillägg beviljat efter ytterligare 5 månader. Jag är inte ett kolli, vilket det låter på dig som att man måste vara nästan. Jag har asperger, cfs och synnedsättning. Jag skulle kunna jobba, jag anser till och med att jag jobbar, jag har arbetsliknande aktivitet i daglig verksamhet 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan. Däremot anses jag inte anställningsbar för ett vanligt jobb eftersom jag behöver mer handledning och anpassning och behöver vara oftare sjukskriven än vad de flesta arbetsgivare är villiga att ordna, även med alla bidrag de kan få för att göra det.

Jag håller med om att TS verkar ha råkat väldigt illa ut i kontakten med FK.
    Ts har valt att avbryta det som var inledning till utredning av arbetsförmåga, Det skulle först vara D.sedan skulle Ts överföras till Arbetsförmedlingen för vidare arbetsprövning
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-07 17:31:08 följande:
    Det går visst också att ansöka om att få lånet avskrivet i vissa specifika fall.

www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-st...#h-Nardukanfadittlanavskrivet
    Om man redan innan man börjar studera funderar på att få sitt studielån avskrivet så bör man inte studera eftersom man då inte tror att man kommer att få en högre inkomst en hel sjukersättning. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-07 17:53:18 följande:
    jag har aldrig sagt att jag inte tror mig kunna få en hög inkomst i framtiden efter avslutad utbildning. Det jag säger är att I fall det skulle uppstå att ingen vill anställa mig eller att jag inte skulle orka jobba heltid, vilket jag mycket väl tror att jag orkar då jag har ett arbete som är rätt för mig, då finns ändå möjligheten att få lånet sänkt eller avskrivet.

Själv tror jag att det skulle fungera att jobba heltid eller I alla fall mer än 80% om jag bara har rätt utbildning och jobbar med det jag tycker om och har kunskap för och inte något som jag blir utmattad och inte klarar av. Men ifall om tänker jag, det måste alltid veta hur kan ska gå till väga om det man tänker sig skulle skuta sig.
    Vilket yrke har du tänkt att utbilda dig till där du tror att du som över 40 år kommer att få en anställning trots att du aldrig haft ett arbete när arbetsgivare kan välja någon som är 25 år eller någon på 3 år med erfarenhet från tidigare anställningar
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-07 18:09:33 följande:
    Det kan jag inte svara på. Det jag säger är bara att jag behöver en utbildning för att klara av de yrken som jag kroppsligt och psykiskt kan utföra och klara av.

De yrken som idag finns att erbjuda mig klarar jag ju inte av psykiskt och kroppsligt. Skulle jag söka ett sådant yrke idag skulle jag tvingas sjukskriva mig på heltid efter ett tag.

Skulle jag söka de yrkena jag känner att jag kan arbeta inom så skulle jag nog bli av med jobbet inom kort p. g. a. att jag saknar rätt kompetens för yrket.

Min tanke är i alla fall att köra på samhällsutbildning på gymnasienivå. Sedan vad jag ska arbeta med kommer växa fram under tiden tänker jag mig.
    Men det är det ämnen/kurser som ingår in samhällsutbildningen som jag är mest intresserad av och något inom det som jag känner att jag vill jobba med.
    Samhällsprogrammen ger ingen yrkesutbildning utan är tänkt att ge allmän behörighet för vidare studier. De som går ut den utbildningen som 18-åring får inte några arbeten på kontor där de kan sitta i möten och välja arbetsuppgifter utan de får de enkla jobb som inte kräver mer än att de gått gymnasiet.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?