Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Finns en skev bild som inte sällan getts av exempelvis Försäkringskassan att om man inte klarar fysiska eller stressiga jobb kan man jobba på med kontorsarbete har ju getts det rådet till utslitna byggnadsarbetare kring 60 år att ta ett jobb på kontor trots att de sedan de var17 år jobbat på byggen

• Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-06-30 18:41:24 följande:

Fast det finns inget jobb, av det som jag kan få, som jag skulle klarar av en längre tid utan följder så som långvarig utmattning, depression osv. Detta skulle i sin tur bli dyrare för både staten och samhället i stort.

Du har ju inte gjort någon arbetsprövning så du vet ju inte vilken arbetsförmåga du har, tanken med den placering på DV var säkerligen att du när du kommit upp i lite högre grad av sysselsättning kunnat få fortsätta med arbetsträning på olika typer av arbetsplatser 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-06-30 23:37:03 följande:
    Minns inte. Vissa dagar kanske 6 timmar och vissa dagar kanske 1-2 timmar och vissa dagar inget alls.
    Du har studerat i takt på kring 25% vilket innebär att det kommer att ta oerhört lång tid att gå klart gymnasiet och sedan högre studier det innebär att du måste skaffa ett arbete eftersom du inte kan få CSN för så mnga r som dessa studier kommer att ta
  • Anonym (anonym)
    Anonym (X) skrev 2019-07-01 12:29:33 följande:
    50%.
    Att lägga ned 10 timmar på studier är 25% och så lite tid lär knappast fungera när det blir svårare kurser och när det gäller någon form av högre studier som leder till yrken där man jobbar på kontor, sitter i möten och diskuterar och där man kan planera sitt arbete sjävständgt 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-01 13:57:43 följande:
    Jag har aldrig sagt att den tiden skulle räka för andra kurser. Jag sa bara att det var det som behövdes för att klara av engelskakursen, det var ju den som frågan gällde.

Om det nu är så att jag måste lägga ner mer tid för en kurs än en annan så gör jag ju självklart det.

Engelskakursen var på 100 p och pågick i 10 veckor vilket blir 50%.
    Hur många kurser har studievägledaren sagt att du behöver och har studievägledaren talat om vilka betyg du behöver för att vara behörig till vidareutbildning.
  • Anonym (anonym)
    med Fiona M skrev 2019-07-01 14:48:54 följande:
    2250 godkända poäng, och Eng (5) 6, samt Sv (1) 2/3.
    Beroende på vad man sen vill studera vidare krävs kanske fler betyg.

www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-so.../
    Med studietakt 1 poäng per vecka kommer detta att ta enormt lång tid måste väl vara rimligare att söka in med högskoleprov och godkända betyg i de ämnen som krävs för allmän behörighet, för man kan väl fortfarande gå den vägen som man kunde förut
  • Anonym (anonym)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-01 15:39:42 följande:
    Med studietakt 1 poäng per vecka kommer detta att ta enormt lång tid måste väl vara rimligare att söka in med högskoleprov och godkända betyg i de ämnen som krävs för allmän behörighet, för man kan väl fortfarande gå den vägen som man kunde förut
    Föll bort en nolla 10 poäng per vecka ska det vara 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (X) skrev 2019-07-01 15:45:12 följande:
    Du har aldrig kunnat låta bli att gå gymnasiet och bara ta enstaka kurser och söka på högskoleprov.
    Även högskoleprovskvoten förutsätter avslutade gymnasiestudier, men med låga betyg.
    Jo jag gjorde så dock var det ett antal år sedan och jag hade ofullständig gymnasieutbildning men betyg i de ämnen som gäller allmän behörighet och hög poäng på HP
  • Anonym (anonym)
    Ms H skrev 2019-07-01 20:06:24 följande:
    Funderar på vad du kom in på. Kan det varit 25:4?
    Ja det var det + HP
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-01 20:32:59 följande:

Ta bort pluset. 2500 p på 50% på gymnasiet blir 4,8 år om jag kör alla årets veckor samt att en kurs på 100 p pågår i tio veckor. Så säg 5 år för gymnasiet om jag inte har räknat helt tokigt.

Ytterligare utbildning efter det kan knappast ta över 5 år. Så det blir nog inte 10+ år i alla fall. fast det förutsätter att jag kan studera vidare högre utbildning årets alla veckor vilket bör gå om jag hittar distanskurser eller andra kurser som som pågår över sommaren osv.

Gör man bara rätt planering, tänker smart, väljer rätt och använder sin förmåga till logiskt tänkande och sin förmåga av att planera osv. rätt och effektivt så ska det nog inte vara helt omöjligt.

En högskoleutbildning är på kring 3-4 år på heltid och där är det inte så många betygssteg som gymnasiet utan högre krav för att det ska räknas som godkänt  och om du ska ha samma studietakt som nu så lär den ta ca 8 år
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?