Anonym (Bipolär) skrev 2018-12-02 16:51:06 följande:
Mycket bra poäng! TS, det vore jättedumt om FK förväxlar ditt dåliga mående med en ovilja att medverka fullt ut i rehabiliteringen. Du skrev förut att du har skött tider osv, men du antydde att det kanske finns annat du inte skött lika bra. Kanske det här med det sociala...?
Om det är så att det sociala på den dagliga verksamheten är jobbigt för dig, så tycker jag absolut att du ska berätta om det. Du tror kanske att det kommer att kännas bättre på en "riktig" arbetsplats (jag hoppas verkligen inte att du menar att du är bättre än människor i rullstol och vilka handikapp du nu räknade upp!).
Det är ju sant att det kan bli ganska ostimulerande arbetsuppgifter på en DV eller praktikplats. Men det finns också en stor acceptans för att alla är på olika sätt, och att det finns plats för var och en. Jag är mycket känslosam av mig, och har suttit och gråtit flera gånger på min rehab - men så fort jag torkat tårarna är det glömt. Ingen tittar snett på mig, utan de tar mig som jag är.
Så är det även för dig, fast du kanske inte ser det på det sättet. Någon sitter i rullstol, du kanske har problem med att sitta och prata på fikarasten och vill hellre sitta med ditt ägg. Ingen tänker sämre om dig för det.
Men på en "riktig" arbetsplats är det svårare att delta på samma nivå när man har olika "egenheter". Det kan vara slimmat så att alla måste bidra hela tiden, annars får alla en högre stressnivå. Du tror att du skulle klara en riktig arbetsplats bättre för att du skulle bidra med något "riktigt". MEN DU VET JU FAKTISKT INTE. För du har aldrig arbetat på riktigt. Jag säger inte det för att vara elak, utan för att uppmana dig att vara ödmjuk inför erfarenheterna du får just nu.
I arbetslivet kan man träffa på lite av varje, märkliga människor, elaka människor, lata människor, människor som inte kan sina saker, människor som pratar bakom ens rygg. När man får ett jobb är det lite av ett lotteri, man vet inte förrän efter ett tag om det är ett bra ställe eller inte.
Har varit på en del arbetsmarknadsprojekt där det även varit människor som arbetstränat för att komma tillbaka efter sjukskrivning och då har det hänt att somliga varit ledsna och gråtit, en del varit arga och brusat upp somliga har suttit och sovit ingen har tittat snett eller varit aviga på något sätt dock har det ibland varit lite ansträngande att uppleva detta eftersom det kan vara svårt att stödja som lekman