Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Tiina87 skrev 2018-12-06 21:23:56 följande:
    Det är lite mer än 140 000 kr du fått senaste år utan motprestation.
    De senaste tio åren har du redan kostat samhället mer än 1 miljon utan att jobba eller göra annat för det.

Du kommer aldrig få en egen hög inkomst. Och det beror på att du 1. Inte säker jobb. 2. Inte är attraktiv på arbetsmarknaden. 3. Inte gör något åt DIN situation.
    Hur ska de som inte är anställningsbara eller har någon sjukdom eller funktionshinder överleva om de inte får någon form av ersättning utan motprestation, bo i någon sorts logement och få tre mål enkel mat per dag?
    Kan någon jobba 2 timmar om dagen kommer samhället ändå behöva betala 75% av levnadsomkostnaderna genom försörjningsstöd eller annan ersättning. 
  • Anonym (anonym)
    Tiina87 skrev 2018-12-06 23:51:54 följande:
    Stor skillnad på de människorna och ts som har för högt bidrag och inte ens klarar 12h i veckan på daglig verksamhet.
    Den som  har svårt att klara 12 h i veckan på DV har ju samma kostnader för boende, mat, sjukvård, medicin, telefon, toapapper osv som den som jobbar 40 h i veckan. Skulle vara helt ok med låg ersättning när man inte arbetar om hyran som i vissa andra länder är oerhört låg för de med 0 eller mycket låg inkomst samt att det fanns ,matkuponger , foodbanks osv., nu har vi istället ett system med lka hyra oavsett inkomst och istället bostadsbidrag eller bostadstillägg.
  • Anonym (anonym)
    Tiina87 skrev 2018-12-07 13:06:00 följande:
    Man får lära sig att rätta inkomsterna efter utgifterna.
    Visst är det så men man måste ju fortfarande betala vad bostad, mat osv. kostar är man dessutom inte arbetsför lär man ha små möjligheter att syssla med dumpster diving eller ha möjlighet att bosätta sig i ett litet torp och syssla  med självhushållning
  • Anonym (anonym)
    Tiina87 skrev 2018-12-07 16:40:44 följande:
    Frisör flera gånger per år, tandhygienist flera gånger per år, dyra gymkort och dyr mat för man prioritera bort.
    Tandhygienist kan vara berättigat flera gånger per år för vissa pga. medicinering eller annat som leder till behov av hjälp av tandhygienist men då brukar man få intyg av läkare och betala mycket lite. Vid försörjningsstöd var det förr specificerat tänkt post för fritid vilket gym räknas som, även för mat är det tänkt en viss kostnad dock så är det inte tänkt att det ska räcka till dubbel mängd av kött, fisk och fågel utan den gamla normala mängden 100-150 gram per måltid
  • Anonym (anonym)
    Tiina87 skrev 2018-12-07 18:02:02 följande:
    Även om det ingår gym/sport och fritid i försörjningsstöd så innebär det inte att man har råd att lägga 5-600 kr per månad på det.
    Nej, 200-300 kr rör det sig om som tänkt kostnad för all fritid, vill man lägga det dubbla får man minska något annat med den summan
  • Anonym (anonym)

Tar oftast veckor innan märker effekt av melatonin

• Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-13 20:46:54 följande:
    Ja men i och med att den dagliga verksamheten bryter ner mig mer än bygger upp mig så ser jag inte hur jag skulle komma närmare ett arbete genom att vara där. Jag mår ju sämre ju längre tiden går och får då svårare att orka samt att öka timnarna osv. de kan ju leda till att FK anser att jag behöver vara kvar längre på den dagliga verksamheten för att träna mer osv. Det bör ju bli som en ond cirkel som bara snurrar runt runt och blir mycket svår att komma ur om det skulle bli på de viset.
    Du får väl kontakt kommunen om att byt DV lär ju finnas mängder med olika ställen i en storstad.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-13 21:01:18 följande:
    Fast då kan ju risken bli att de anser att jag har varit på två ställen/ej varit tillräkligt länge på ett och samma ställe för att kunna utverdera uthållighet, rutiner osv. Jag kan tänka mig att FK resonerar så. Men jag kan också ha fel.
    Man har rätt att byta arbetsplats även vid arbetsträning eller praktik syftet är ju att pröva att arbeta och då ska man ju åtminstone känna lite positivt för den plats man är på.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-26 16:30:27 följande:
    Helst skulle jag vilja söka ett anpassat arbete. Men AF kommer inte bevilja mig/arbetsgivaren anställningsstöd i dagsläget. Kan man inte få anställningsstöd/anpassad anställning utan att koppla in AF?
    Det är AF som beviljar lönestöd så de är alltid inblandade. Inget hindrar dig från att söka arbeten på egenhand stödet är det dock alltid Af som beviljar
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-26 17:09:15 följande:
    Ja men AF vill ju inte bevilja stöd. Att söka arbete utan stöd från AF känns för osäkert även om jag vet att jag klarar att jobba deltid kanske ingen vågar anställa mig om inte AF är med och hjälper till med stöd/bidrag.
    Du skriver i dina ansökningar att du är berättigad till lönebidrag för hittar du en arbetsgivare som är ok och de är villiga att anställa dig så brukar det inte vara några problem. Prova att sök jobb du tror du skulle kunna klara så får du träning på att skriva ansökningar 
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?