Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-03 10:34:18 följande:
    Jag har redan provat alla varianter av vanliga täcken och kommit fram till att jag sover bättre med bars ett påslakan pga. värmen. Och ja jag har provat svala diton från Ikea och liknande.

Finns det tyngdtäcken lika svala som ett påslakan så skulle det eV. fungera. Men jag har inte sett något efter en snabb Googling, kanske finns det. Detta får jag i så fall kolla upp med läkaren. Jag lägger inte ut 1000-tala kronor ur egen ficka på något som jag inte vet kommer att fungera när jag samtidigt har låg inkomst.
    Tycker att du ska ta upp att du skulle vilja pröva tyngdtäcke genom sjukvården kostar oftast inte mycket att prova några månader och väljer man sedan att låna dessa blir det en årlig kostnad som utslaget per månad  kostar 40-50 kr vilket är en låg kostnad om det fungerar. Många får en helt annan sömn med användande av dessa täcken och om de använt diverse medicin för sömn kunnat minska dessa eller helt sluta.

Jag försökte få ett sådant täcke men eftersom jag inte hade diagnos eller psykiska problem så kunde man inte få det i mitt landsting dock gjorde arbetsterapin en liten sömnutredning som enbart bestod av en massa frågor om sömnmönster, dagaktivitet allmänt hälsotillstånd osv. därefter drogs det på månadskonferens och hade jag haft diagnos hade jag med stor sannolikhet fått prova gratis några månader och därefter fått hyra ett täcke
  • Anonym (anonym)
    Anonym (??) skrev 2018-12-03 16:08:42 följande:
    Nja, "en bråkdel" är kanske att underdriva en aning. TS får väl ut närmare 12000 kr, och har fått det i flera år utan att göra någonting alls. Min man har ett låglönearbete där han sliter 40 timmar per vecka och får ut knappt 17000 netto. Det är ändå bra mycket bättre än åren 2012-2017 då han levde på 0 kr, utan rätt till något bidrag alls (studerade då SFI och svenska som andraspråk).
    Att Ts får så mycket beror ju på att man vid den typen av ersättning får bostadstillägg precis som fattiga pensionärer får, själva ersättningen utan tillägget skulle ingen ensamstående klara sig på om man inte råkar bo hemma och bara betalar några tusen för boende.
    5000 kr mer är ju en rejäl skillnad 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (??) skrev 2018-12-03 19:24:23 följande:
    Det spelar i min jämförelse ingen roll om 1250 är viktiga pengar för hushållet eller inte. Själv vet jag mycket väl att 1250 kr kan vara en stor summa pengar, men det är verkligen inte tillräckligt att få för 40 timmars jobb. Det är ju som om jag skulle få medborgarlön på 12000 och därtill välja att jobba 40 timmar per vecka för 1250 kr till per vecka jag jobbar. Då hade jag nog personligen valt att leva billigare och låta bli jobbet.
    Många tror att de skulle vara nöjda med en lägre summa men de som levt på en låg summa längre tid skulle ge bra mycket för att få 5000 kr mer i månaden eftersom det ger ett utrymme att inte behöva välja och välja bort vid varend inköp eller behöva skjuta upp tandläkarkontroll tills det blir akut 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (??) skrev 2018-12-03 20:25:31 följande:
    Skulle de vara beredda att lägga 40 timmars arbetsvecka på det är frågan? Många som lever fattigast har ju inte möjlighet att jobba av ett eller annat skäl, dock är det så att det även för fullt friska människor ofta är utmattande att få ihop arbete, fritid, familjeliv osv. Ibland till nästan inga pengar extra.
    Finns ju ett skäl till att somliga har aktivitetsersättning eller sjukersättning och därför är det tänkt att de inte ska behöva leva på existensminimum hela livet. En frisk arbetsför har ju möjlighet att utbilda sig, byta jobb eller åtminstone tro att ekonomin kommer att bli bättre näst år, om 5 år eller om 10 år
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-04 16:09:40 följande:
    Försörjningsstöd är ju egentligen bara avsett att leva på tillfälligt någon månad eller så. De pengarna räcker ju inte heller till att köpa en ny vinterjacka, nya skor, ny dator osv om detta skulle bli nödvändigt.
    Jo försörjningsstöd är tänkt att räcka till vinterkläder och skor dock inte till någon dator men man kan söka utöver normen för olika saker som kan beviljas om det anses behövligt för just den enskilda sökanden.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-04 18:38:43 följande:
    Ja men någon hjälp får man väl av dem? Varför finns dem annars?
    De kan hjälpa till med insatser för att bli anställningsbar, förstärka hjälp om det finns funktionsnedsättning, hjälpa till med praktik eller arbetsträning dessutom har de ibland arbeten som inte annonseras ut som är vikta för de som är berättigade till lönebidrag inte sällan kansli vaktmästarjobb eller liknande hos diverse förbund. föreningar  och organisationer
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-04 18:57:54 följande:
    Ja men jag vill inte ha den typen av arbeten som du räknar upp. Har det inga andra jobb att avsatta speciellt för de med lönebidrag än det du räknar upp så är jag inte intresserad av just de specialtjänsterna. 
    Du lär ju knappast som första jobb få just vad du önskar med tanke på att du aldrig jobbat du har inte heller någonstans nämnt att du är väldigt duktig på något som kan vara en tillgång i arbetslivet som skulle väga upp bristen på arbetslivserfarenhet.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (??) skrev 2018-12-04 20:02:16 följande:
    Ok, då hade jag fel. Ts kommer nog tyvärr ha svårt för att vara inskriven i/följa något program.
    Finns ju olika program de flesta är ju inte speciellt krävande utan lära sig skriva CV, leta dolda jobb, träna på intervjuteknik, lite föreläsningar och studiebesök på arbetsplatser.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (X) skrev 2018-12-04 22:53:28 följande:
    I vilka situationer har du samarbetat TS?
    Du hoppade sv skolan, har aldrig jobbat, har inga kompisar... Hur vet du att du kan det då? Om du VÄLJER att inte samarbeta på verksamheten framstår du som en röv. Är det bättre än att erkänna att man har svårt med den sociala biten?
    Sannolikt förekommer det inte speciellt mycket lagarbete på en daglig verksamhet utan var och en gör sina egna arbeten. 
  • Anonym (anonym)
    Tiina87 skrev 2018-12-05 12:59:13 följande:
    Jag tror att ts aldrig kommer att ta kontakt med studivägledaren för det är för sent.... Men jag hoppas att jag har fel.
    Man behöver ju inte ens ta kontakt med studievägledare för att ansöka till en kurs om man inte har fullgjort gymnasium, viktigare är att få klartecken från exempelvis Fk och  Af om är arbetslös ifall man vill ha ersättning därifrån. 
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?