Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 14:24:36 följande:
    Och vad hade jag för alternativ menar du? Att ta lågavlönade arbeten resten av livet och aldrig börja studera?
    Vad säger att du skulle få ett lågavlönat jobb utan någon arbetslivserfarenhet.
    Alternativet för dig är att anmäla dig som arbetssökande och därigenom söka försörjningsstöd
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 15:06:48 följande:
    Jo fast det hade bara lett fram till låglönearbeten.
    Varför tror du att du skulle få ett höglönearbete för att du läser in gymnasiet 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 15:20:35 följande:
    Ja men inte för en halv månad. Försörjningsstöd kan endast betalas ut för hel månad.
    Du behöver alltså ingen försörjning nästa månad och månaderna framöver för jag är ganska säker på att du inte kan läsa distanskurser på komvux på halvtid och få CSN som du läste på heltid utan att göra försök att läsa på heltid 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (sigga) skrev 2019-07-12 15:27:27 följande:
    Jag har jobbat på försörjningsstöd. Det stämmer inte att det endast kan betalas ut för en halv månad. Gör en ansökan.
    Inte kan man räkna med försörjningsstöd och studera på halvtid om man inte är halvt sjukskriven eller liknande
  • Anonym (anonym)
    Pierott skrev 2019-07-12 15:41:39 följande:
    Är man halvt sjukskriven så betalar inte försörjningsstöd ut något då de finns andra bidrag att söka. Däremot vet jag att söker man försörjningsstöd måste man visa att man gjort det man kan för egenförsörjning, dvs att man sökt jobb! Nånting ts inte kommer kunna visa upp.
    Det är ju så vuxenlivet fungerar, vill man studera halvtakt får man jobba resten av tiden. De har många informerat ts om innan denne började studera men ts trodde sig kunna få bidrag från höger o vänster endå.
    Om man inte har någon sjukpenning mer har en godkänd sjukskrivning så betalas försörjningsstöd ut det finns ju de som inte har något SGI som blir sjuka
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 16:58:23 följande:
    Fast är man oförmögen att klara av ett att arbeta och/eller studera deltid så bör man kunna göra en av dessa tillsammans med sjukpenning eller sjukersättning.

Varför ska man kunna vara deltidssjukskriven från arbete men inte från studier. Jag fattar inte hur politikerna resonerar.
    Man kan vara halvtidssjukskriven och studera på halvtid du har ju dock ingen sjukskrivning på den halva du inte studerar och därför kan du inte få något försörjningsstöd. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 17:16:34 följande:
    Men om jag har en sjukskrivning bör jag väl kunna få pengar från FK? Hur ska jag annars kunna vara sjukskriven om inte FK godkänner min ansökan?
    Du har ju inte jobbat någon gång och då finns det ingen ersättning från FK. Finns mängder med sjukskrivna som inte har ersättning från FK utan ersättning från försörjningsstöd dock är de ju helt eller devis sjukskrivna från ett arbete, sysselsättning eller studier. Du har ju inget att bli sjukskriven från 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 17:33:07 följande:
    Men hur ska jag då kunna räknas som arbetsoförmögen om inte FK fastslår en sjukskrivning? Alla andra instanser kräver ju att FK ska ha sjukskrivit vederbörande innan denne kan räknas som sjuk och arbetsoförmögen i deras ögon.
    Det var ju för att bedöma din arbetsförmåga du var på DV som mjukstart och därefter överföras till AF för vidare utredning av arbetsförmåga eftersom du avbröt detta så finns det inga uppgifter på vilken arbetsförmåga du har
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 17:41:37 följande:
    Läkaren har ju skrivit i intyget att min arbetsförmåga bedöms helt nedsatt.
    Vid helt nedsatt arbetsförmåga kan man inte studera på halvtid 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 17:41:37 följande:
    Läkaren har ju skrivit i intyget att min arbetsförmåga bedöms helt nedsatt.
    Har läkare nyligen skrivit ett intyg om att du har helt nedsatt arbetsförmåga trots att du studerar eller är det ett läkarintyg som skrevs innan du började på DV?
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?