Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-17 14:53:27 följande:
    Men om hon kan lagen bör hon ju ha tagit upp detta alternativ när jag sa till henne att jag var intresserad av att studera.

Men samtidigt tyckte hon att det var viktigare för mig att prova på arbete/arbetsträna innan 30-årsdagen för att inte bli helt utan inkomst då.
    Hon har rätt att du behöver testa arbetsförmåga innan din 30 -årsdag daglig verksamhet är inte tillräckligt för att pröva arbetsförmåga eftersom detta enbart är till för att ha något att fördriva tiden med.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-17 15:51:01 följande:
    Typ gym, kontor eller liknande kanske.
    Kontorsarbete kräver minst fullgjort gymnasium eftersom det numera inte finns enkla jobb på kontor, de som jobbar på kontor är främst diverse handläggare
  • Anonym (anonym)

Är väldigt undrande över varför det aldrig varit fråga om arbetsträning eller praktik eller anpassat arbete inom Samhall när det verkar som stödet från FK inte kommer att fortsätta efter 30 år. Eftersom det beviljats daglig verksamhet så betyder det att man inte bedöms kunna arbeta.

• Anonym (anonym)
    Annita skrev 2018-11-17 20:59:35 följande:
    Undrar samma sak. Daglig verksamhet riktar sig väl framför allt till personer med sjukersättning?
    Daglig verksamhet riktar sig till de inom LSS som inte kan arbeta någonstans oavsett om det är skyddad verksamhet eller med anpassningar och lönestöd.Daglig verksamhet är inte rehabilitering och inte arbetsträning utan endast till för att ha något att göra på dagarna.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Cissi) skrev 2018-11-17 22:05:52 följande:

Jag tror , som sagt, att TS har missuppfattat det hela. Grejen är att när man fyller trettio kan man inte få aktivitetsersättning längre utan då är det sjukersättning som är aktuellt. Och sjukersättning kräver en riktigt grundlig utredning av arbetsförmågan. Därför är det viktigt att denna utredning görs nu. Den dagliga verksamheten är ett led i själva utredningen. Men jag håller med dig om att det hade varit bättre om TS fått hjälp att försöka ta sig ut i arbetslivet betydligt tidigare.
    Daglig verksamhet ingår aldrig i någon arbetsförmågeutredning eftersom daglig verksamhet inte har något med varken AF eller FK att göra det är en kommunal verksamhet precis som träffpunkter för pensionärer.
  • Anonym (anonym)
    Annita skrev 2018-11-17 22:43:19 följande:
    Tack för klargörande, ungefär som jag trodde då. Verkar ologiskt att TS arbetstränar på daglig verksamhet, låter som om det skulle kunna vara ett missförstånd av något slag.
    Ja inte arbetstränar man på någon daglig verksamhet om man inte arbetstränar som handledare eller annan personal för deltagare. I vissa fall kan det finnas en plan med att den dagliga verksamheten ska öka möjligheten för att få ett arbete dock så har Ts inte nämnt att det finns någon sådan plan.
  • Anonym (anonym)
    Annita skrev 2018-11-18 17:18:12 följande:
    Hoppas någon annan kan svara - sjukpenning borde man väl kunna få ändå...?
    Man kan inte få sjukpenning om man inte har jobbat eftersom sjukpenning grundar sig på ersättning från ett arbete man blir sjukskriven från eller från ett arbete man haft
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-18 16:09:16 följande:
    Men varför finns dessa regler? Samhället hade ju vunnit på om jag kom snabbare ut i arbete och om det då hade fortsatt betala mig någon form av bidrag trots att tjänsten är på deltid. Samhället har ju bakvända regler. Det bör ju fler än mig hålla med om.
    Du får ersättning från Fk på en viss procent om du bara bedöms kunna arbete 50% , 75% eller 25% men för att få detta ska det ha bevisats att du har nedsatt arbetsförmåga vilket oftast sker genom arbetsträning.Finns knappast skäl att du klarar av heltid när du har svårigheter med att klara daglig verksamhet som inte har krav som på ett arbete. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-18 17:48:51 följande:
    Fast allt beror på vilket arbete det gäller, tider osv. Är det mer eget ansvar och mindre regler och folk som kolla upp vad jag gör så skulle det fungera lite bättre. Då känner jag mindre press och blir mindre stressad vilket gör att det fungerar bättre.
    Ett arbete där andra kollar upp vad man gör är inget arbete på den öppna arbetsmarknaden utan arbete på skyddad verksamhet eller någon form av extratjänst där man inte gör ordinarie arbetsuppgifter utan exempelvis på ett äldreboende umgås med de äldre promenerar med dessa, läser för dem, spelar spel eller bara sitter och samtalar.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-23 12:52:15 följande:
    Du har helt fel. Jag vaknar ett par ggr per natt och går påbtoa, då kollar jag telefonen samt svarar på ibland i denna tråd. Och ja natten mellan sön-mån och natten mån-tid fickjag mindre sömn an jag behöver därför att jag skulle upp och vara på daglig verksamhet.
    Klart du är trött när du ett par gånger per natt gör aktiviteter som kräver vakenhet som att kolla telefon, läsa inlägg och svara på dessa..att gå på toaletten någon gång är ok men detta ska man göra med minimal vakenhet och helst inte ens med ordentlig belysning och därefter omedelbart lägga sig igen innan man vaknar till ordentligt
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?