Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Någon borde hjälpa dig med en budget med tanke på att du uppenbarligen lägger pengar på fel saker och inte har råd att ha tillräckligt mycket kläder och sängkläder så att dessa räcker till utan att du behöver tvätta så ofta. Bättre att ha fler billiga plagg istället för att ha få dyra plagg som slits ut av att användas och tvättas mycket ofta. Tvätta högst 1 gång per vecka är en lagom intervall för ensamhushåll så att ha 7+ 1 uppsättning skjortor, t-shirtar, pullovers, underkläder samt ett antal byxor är fullt tillräckligt för att komma billigt undan skiljer många på hemmakläder och kläder att ha bland folk

• Anonym (anonym)
    Anonym (Eelise) skrev 2018-11-28 22:29:05 följande:
    Melatonin kan, av barnläkare och barnpsykiatrier, förskrivas till barn från 1 års ålder.
    Melatonin har bara effekt om man har för låga halter av hormonet dock är det ju inte farligt att prova eftersom det är ett naturligt förekommande i kroppen.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-28 22:43:54 följande:
    Men bara läkaren vill skriv ut det.

Jag vill absolut inte ha de läkemedel som beskrivs i följande tråd. Att dessa symtom har jag ju redan de dagar jag sover för lite. Då skulle detta läkemedel bara försämra det hela:
    www.familjeliv.se/forum/thread/40628723-propa...
    Läkarna skriver gärna ut melatonin om man har sömnproblem dock har det inte någon magisk direkteffekt som traditionella insomningstabletter eller diverse sömnmedel utan tar ett par veckor att fungera om sömnstörningen beror på att man har brist på melatonin. 
    Vaknar man ofta eller många gånger per natt är det viktigt att inte göra något aktivt helst inte ens tända upp i bostaden utan endast använda så mycket belysning att man kan exempelvis gå på toaletten obehindrat.
  • Anonym (anonym)

När man söker sjukersättning ska man själv beskriva svårigheter i sitt dagliga liv, kan inte vara fel att visa exempelvis denna tråd eftersom den visar hur Ts tänker och hur saker i livet fungerar.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 17:34:30 följande:
    Nej det försöker jag inte, Men hade de gett mig möjligheten nu när jag mår bättre till att prova på att studera så hade jag åtminstone kunnat testa hur det fungerar att studera i låg omfattning.
    Du har ju möjlighet att prova på att studera eftersom man har rätt att studera med aktivitetsersättning  om man inte har gymnasiekompetens ett enskilt ämne bör ju inte innebära mer än 2-4 lektioner per vecka och går med stor sannolikhet att kombinera med daglig verksamhet 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 17:42:40 följande:
    Nej jag har inte möjligheten att prova på att studera en kurs. På pappret finns möjligheten, men inte i verkligheten. Aktivitetsersättning vi förlängd skolgång kan jag ansöka om, men då tar det tid att få detta handlagt. Under denna tid blir jag utan inkomst. Eftersom att FK från början påstod att AF skulle ta över nu till årsskiftet så såg jag det som en möjlighet. Nu har detta istället skjutit på tills april typ. Sen säger FK att jag inte får vara inskriven hos AF som arbetssökande samtidigt som jag har någon form av aktivitetsersättning. Då kommer jag ju inte kunna skriva in mig hos AF förrns aktivitetsersättningen upphör vilket betyder glapp i inkomsten. Söker jag försörjningsstöd vill det ju att jag ska söka arbete på heltid skulle jag tro. Sjukpenning kan jag inte få om jag inte har jobbat tidigare. Sjukersättning kommer jag att nekas med största sannolikhet. Och att börja studera 75% när jag aldrig som vuxen har studerat känns dömt att misslyckas.
    Det går alldeles utmärkt att söka arbete utan att vara inskriven på arbetsförmedlingen de som byter arbete är ju inte inskrivna på Af utan söker nytt jobb medans de jobbar eller studerar
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 17:50:47 följande:
    Det spelar ingen roll om jag lägger mig vid 22 eller 01 jag behöver ändå 10-12 timmars sömn. Jag har haft perioder på flera veckor/månader där jag har lagt mig vid 22 och ändå har jag sovit 10-12 timmar.
    Vid sömnproblem ska man lägga sig samma tid varje dag och stiga upp vid samma tid varje dag, inte göra vakenaktivitet om man vaknar under natten.                                                                                                                                                                                                                                                    
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 18:15:32 följande:
    Ja men jag kan knappast överleva på försörjningsstöd en längre period. Sen är det ju inte säkert att det låter mig arbetsträna på deltid utan det kanske tycker att det bör ske på heltid. Eftersom jag inte får bidrag från FK kanske försörjningsstöd inte anser mig som sjuk.
    Jo du kan överleva på försörjningsstöd likt alla andra som lever på detta i åratal. Man kan vara sjukskriven helt eller delvis och få försörjningsstöd socialtjänsten utgår från de läkarintyg som finns och utreder inte arbetsförmågan.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 20:48:11 följande:
    Arbetsförmåga har jag. Men just nu vill jag studera eller få en arbetsträning inte vara på en daglig verksamhet våren ut.
    Skulle det vara aktuellt med arbetsträning skulle Fk och Af föreslagit detta istället för daglig verksamhet.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (ooo) skrev 2018-12-01 16:48:49 följande:
    Arbetsträning är mycket till för att utvärdera din arbetskapacitet. Alltså inte meningslöst. Visa att du har kapacitet så kan du gå vidare och hamna på roligare ställen. Just nu består din träning i att gå dit dina 12 timmar trots att det inte känns kul. Träningen är att sätta dig över känslan att bara roliga saker är värda att göra.

Det kommer inte att dimpa ner någon aha-upplevelse genom att vara där. Du kommer inte att magiskt förstå hur du ska gå vidare i livet eller samla på dig alla färdigheter du behöver. Men du får en första rad att skriva på ett CV t ex vilket är bättre än ett helt vitt papper.
    Daglig verksamhet är inget man skriver in i sitt CV eftersom det inte är arbete, praktik eller någon kurs.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?