Inlägg från: Anonym (kp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kp)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Efva) skrev 2019-08-30 15:15:53 följande:

Läste bara första sidorna kan jag tillägga, saker kan ju förändrats sedan dess då det är en äldre tråd, men ändå det behövde skrivas.

Orkar inte läsa om de första sidorna när vi är på snart 400 sidor men detta är en fortsättningstråd från annat. Ja, folk har varit rejält otrevliga och vissa förstår jag inte varför de är kvar... ( off topic men sparka på ett godkänt betyg?!) Men FK är stela (TS ord) och det går inte att studera med FKs pengar efter att TS aktivetsersättning gått ut pga ålder.
  • Anonym (kp)

Att leta upp något kan även räknas som paus. För mig så om jag undrar något så kan det gnaga i huvudet så enklare att lösa det med en snabb googling. Tar dessa sidospår verkligen timmar att googla igenom så visst att det är ett problem men är det verkligen så illa?

• Anonym (kp)
    Tiina87 skrev 2019-08-30 16:30:06 följande:
    Vet man inte vad en domstol är så är man tyvärr inte allmänbildad.
    Vad ger det dig att skriva denna nedlåtande kommentar, vad ger det TS? TS skriver t.om att han faktiskt vet en del men vill ha det bekräftat. Även allmänbildade människor kan ha luckor med saker som de aldrig behövt lära sig som andra kunnat "i hela livet".
  • Anonym (kp)
    Tiina87 skrev 2019-08-30 16:53:05 följande:
    Om ts inte vet vad en domstol är och dessurom påstår att han är "rätt allmänbildad" så är det något som är fel.

Dessutom var min kommentera generell.
    Din kommentar blir inte generell när det är tydligt vem du syftar på och att du citerar denne när du svarar...

Rätt allmänbildad betyder inte = vet allt eller väldigt allmänbildad.
  • Anonym (kp)
    Tiina87 skrev 2019-08-30 17:37:20 följande:
    Nej, men det betyder att man bed vad högsta domstolen är utan att behöva googla. Och man vet även vad en domstol är.
    Inte förvånad över din åsikt men det måste kunna gå in i ditt huvud att även folk som du tror har bra allmänbildning faktiskt saknarr en hel del saker som andra tycker ingår i begreppet. Det finns ingen bestämd mall på exakt vad som ska ingå. Att trycka ner någon som försökt hålla efter sin kunskap om omvärlden när han inte gått i skola eller gjort annat högstadiet är inte schysst. Jag kan jättemånga saker som jag ändå brukar bekräfta vid behov för att se att jag inte lärt mig fel, att det kommit nya rön etc.
  • Anonym (kp)

Att ha godkänt i en kurs och ha ett moment kvar i en annan är inte att misslyckas. Det är som vilken annan gymnasieelev som helst= jättevanligt.

• Anonym (kp)

Man får beräkna att TS faktiskt har nedsatt funktionnivå och heltid har väl aldrig varit meningen även med jobb. Har man problem med att orka så kan extra mycket sömn efter avslutad kurs eller att det kan ta längre tid att plugga än vad dag-för.dag/veckoplaneringen av läraren vara helt i sin ordning. Även om man pluggar på helger så måste man lyckas göra mat, städa och tvätta även på miniminivå. Jag kan själv krascha totalt på lediga dagar och knappt orka röra mig. Att kroppen vägrar öppna ögonen även om man verkligen försöker. När jag studerat på heltid så har det inte varit tal om umgås med vänner eller träna och då har jag egentligen inte ens kunnat studera bra. Vilket kanske gått under bättre förutsättningar och med stöd men heltid vore inte optimalt under en längre period.

• Anonym (kp)
    Kjell2 skrev 2019-10-31 15:31:06 följande:
    Möjligheten finns ofta att studera i lägre tempo än heltid, men då får man anpassa sin ekonomi efter det och inse att det tar längre tid.
    Ja men det var väl inte möjligt i detta fall. Man måste kunna betala sina räkningar och i detta fall tror jag studier är långt mycket bättre än sjukersättning. TS vill kunna få det högre bidraget för lägre studietid men då måste han misslyckas först som tidigare är nämnt. Inte helt optimalt när det ändå finns dokumentation på nedsatt förmåga.
  • Anonym (kp)
    Kjell2 skrev 2019-10-31 15:42:20 följande:
    Om det är möjligt eller inte att leva på mindre pengar för TS går att diskutera. TS verkar inte vilja göra uppoffringen att gå ner i studietempo och få sämre ekonomi
    Det var väl tal om CSN/2 vilket inte går att leva på om man samtidigt inte har ork att t.ex jobba extra.
  • Anonym (kp)
    Kjell2 skrev 2019-10-31 16:09:56 följande:
    100% är sällan optimalt för någon. Så är det att plugga, man får göra uppoffringar.
    100% fungerar för många även om de får göra avkall på saker. 100% bränner totalt ut andra och det kan försvåra/förstöra mer rejält för framtiden. Om det är möjligt att studera mindre takt för samma csn när man har funktionsnedsättning så är det bättre. Klart att TS och andra förstår att man får göra uppoffringar. Garanterat även uppoffringar som personer utan nedsättning inte behöver.
  • Anonym (kp)

Mina svar var mest mot att "alla klarar 100%" som folk verkar tycka. Nej, alla gör inte det och det är inget fel med det. Ingen ide att prata om avkall för det får alla göra, för vissa är avkallen lite väl stora. Känns trist med den attityden när det är en individs tråd som uppenbarligen kämpar. Tycker absolut att TS borde få rätt med anpassat bidrag utan att misslyckas med tanke på sin bakgrund men det verkar inte gå och är nog den enda anpassning som verkar vara aktuell. Vilka typer av studier som passar en individ är en annan fråga :) Även om nu TS valt efter vad han trodde passade bäst och vilket som också verkar passa bäst.

:)

• Anonym (kp)
    Kjell2 skrev 2019-10-31 16:59:32 följande:
    Nej, alla klarar inte 100% men det innebär också att man vanligtvis inte kan få CSN eller motsvarande för 100%.
    Så självklart och inget som är ifrågasatt. Men det verkar finnas en möjlighet om man misslyckas först. Jag tycker att om man har en väldokumenterad bakgrund med svårigheter så ska detta kunna gälla direkt. Förstår dock varför det inte är så. Att envist hävda att alla kan plugga 100% med uppoffringar som vissa gör är inte peppande om man kämpar, att behöva förklara sig hela tiden.

• Anonym (kp)
    Akidoki skrev 2019-10-31 17:07:17 följande:
    Därför att de insatser som finns i samhället inte är ett smörgåsbord, utan sådant som kan beviljas efter att allt annat prövats.
    Ja, vad i "förstår dock varför det inte är så" gjorde att jag antog att det var ett smörgåsbord?
  • Anonym (kp)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-10-31 17:52:29 följande:
    Jodå, det går att leva på 50% csn om man ser över sina utgifter och tar bort allt som är onödigt. Dessutom kan man även få bostadsbidrag.
    Bostadsbidrag verkar vara till max 29. Inte sjutton hade jag kunnat leva på ca 5000 och då med lägre hyra än TS.
  • Anonym (kp)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-10-31 18:12:35 följande:
    Ja, det stämmer.

Nej, det klart att det blir tufft att leva på 5336kr/månad men om man inte kan studera heltid, inte får beviljad 100%csn för 50% studier så får man dra ner på sina inkomster. Alt är att studera på 75 med 75% csn (om man inte klarar 100%) då blir summan 8016kr/månad. Och det kanske är ett bättre alternativ än att studera på 50% för ts. Iallafall utifrån ekonomin.

När jag studerade med csn så var drygt 8000kr det mam fick för 100% studier och 100% csn.
    Här är 4200 i princip det minsta för hyra om man inte har en studentlägenhet vilket inte verkar vara möjligt på komvuxnivå. Möjligtvis det går att vara inneboende liiite billigare men att ge upp ett förstahandskontrakt för att spara några 100lappar om man ska testa att plugga är inte rimligt. Internet, el... mat? Nej, inte rimligt att det ska gå. Var det inte något med att 75% inte gick pga hur kurserna låg? Annars är det lite mer rimligt men ändå tufft.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?