Inlägg från: Anonym (kp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kp)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Tiina87 skrev 2019-02-12 21:18:10 följande:
    Det kan vara så att varken Circadin eller melatonin hjälper för ts inte har brist på hormonet melatonin.
    Såklart att det kan vara så och då finns det annan medicin. Men TS har en låg dos ännu.
  • Anonym (kp)
    Tiina87 skrev 2019-02-12 21:17:08 följande:
    Att lägga sig 01 och gå upp vid 12/13 är inte bra oavsett stort sömnbehov eller inte.

Har man stort sömnbehov oavsett diagnos så måste man lägga sig i rätt tid och gå på morgonen för att fungera i samhället. Fungera led jobb, studier etc.

Hm, det visste jag verkligen inte...

Det finns dygnsförskjutningar som kan vara problem också. Alltså inte vad TS gör utan vad TS kropp gör och sånt kan vara svårt att ändra på. Mycket lär lösa sig vid jobb eller studier då man blir tröttare av det. Går jag hemma så är det svårare att somna än om jag jobbat.

• Anonym (kp)
    Hilde3000 skrev 2019-02-12 21:30:42 följande:
    Men ts verkar ha slutat ta melatonin utan att konsultera läkare.

Känns rätt oklart, TS?

Ja det gör inte saken bättre direkt...

• Anonym (kp)
    Hilde3000 skrev 2019-02-12 21:21:35 följande:
    Absolut att ts kan ha ett större sömnbehov än andra, men då måste man jobba på att få in en bättre dygnsrytm. Det är otroligt svårt att fungera i dagens samhälle om man vill sova 01-13.
    Jag tror verkligen inte att det är TS plan i det långa loppet men det känns som att det är mycket just nu och att mixtra med allt samtidigt som TS är superstressad är svårt. TS har sin DV så sover inte alltid den tiden.
  • Anonym (kp)
    Hilde3000 skrev 2019-02-12 21:40:28 följande:
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-04 14:31:13 följande:
    1 tablett och de hjälpte inte. Slutade efter ett par veckor. Tog sedan en tablett igen för typ någon vecka sedan, vaknade då flera gånger under natten och mådde dessutom illa hela natten sista gången jag åt tabletten.
    Ts tar inte längre melatonin, såvida han inte börjat igen sedan dessa inlägg.
    Ah missat de inläggen, bara sett en halvoklart. Hursomhelst måste man inte ta det varje dag men läkarkontakt om detta bör givetvis tas. Det finns alternativ.
  • Anonym (kp)
    Tiina87 skrev 2019-02-12 21:56:27 följande:
    För att få effekt bör man ta det regelbundet, dvs varje dag.
    Jag äter Melatonin och det måste man verkligen inte ta varje dag, ska Circadin vara så annorlunda tänker du? Det är en bra vana att få in men... Ibland sover jag dåligare med Melatonin och har då ofta lättare att somna natten efter så tar inte medicinen.
  • Anonym (kp)
    Hilde3000 skrev 2019-02-12 21:57:47 följande:
    Hur får man plats för ett heltidsjobb och övriga livet på dem vakna 12 timmarna? Tror du inte att många skulle ha svårt för att fixa det? Speciellt om man har de krav som ts har på träning, mat, återhämtning etc.
    Vad har man för val om sömnbehovet är stort tänker du? Då måste man ändå klämma in livet på de timmar som man orkar vara vaken.
  • Anonym (kp)
    Tiina87 skrev 2019-02-12 22:18:33 följande:
    I början bör man ta det varje dag.
    Men nej. TS har dessutom gjort det om man ska vara petig så vad problemet är vet jag inte. Dosen eller medicinen fungerar inte på TS och det bör tas vidare.
  • Anonym (kp)
    Tiina87 skrev 2019-02-12 22:19:16 följande:
    Då får man lägga sig tidigt och stå upp tidigt.
    Ja, det där var också nyheter för mig som nämnt det flera gånger. Saken är att det spelar ingen roll hur dygnsrytmen är om livet kan anpassas efter det. Att gå upp 13 ger ändå mycket dagtid för att hinna med saker.
  • Anonym (kp)
    Hilde3000 skrev 2019-02-12 22:07:02 följande:
    Så är det ju, men om man läser ts olika trådar så är ts inte beredd att göra det och vill därför bli deltidssjukskriven/studera i lägre takt.
    TS har varit i princip "sjukskriven" (tappat ordet) i hela sitt vuxna liv och har uppenbarligen haft intyg som fixat detta. Att då studera i längre takt eller vara deltidssjukskriven pga sina nedsättningar är inte orimligt.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?