• Anonym (Olivia)

Det här med att bjuda barnens kompisar på mat...

Det här med att bjuda barnens kompisar på mat, gör jag gärna när det passar. Men kan ändå förstå de som inte väljer att göra det. Till exempel har jag bestämt att familjen ska äta kasslersås med pasta så är det lite jobbigt om dottern kommer hem med kompisar som är vegan, äter inte griskött, är glutenintolerant med mera. Hur löser ni som bjuder barnens kompisar på mat detta? Idag fick kompisarna gå hem och äta för jag orkade inte laga något extra. Hur gör man i en sån här situation? Är absolut inte snål och våran ekonomi är god så vi bjuder som sagt gärna när det passar. Men orkar samtidig inte laga en massa olika rätter varje dag.

• Svar på tråden Det här med att bjuda barnens kompisar på mat...
  • Anonym (krokus)

Jag förstår inte problemet? Bjuder jag hem någon, serverar jag självklart något de kan äta. Är det spontanbesök, får de äta det som serveras eller låta bli. Det har aldrig varit några problem. Ibland bjuder vi, ibland inte. Har aldrig varit några problem heller. Våra barn har kompisar som är vegetarianer, allergiker eller "bara" kräsna. Ingen har tagit illa upp. Så varför ska du slå knut på dig själv ts?

• Anonym (Hm)
    Pope Joan II skrev 2018-11-07 07:45:41 följande:

Vi har alltid bjudit och det har hittills aldrig under alla år inträffat att det inte funnits något för alla att äta. Veganer, vegetarianer, allergiker, matskeptiker, religiösa, kräsna, "Min mamma har sagt att jag inte gillar sånt"-barn och så vidare - alla har de utfodrats. 

Håller med
  • Anonym (krokus)

Jag har heller aldrig träffat någon som förväntat sig att man ska ställa sig och laga extra vid spontanbesök. Gästfri kan man ju vara ändå. Oftast äter både våra barn och andra barn hemma hos sig, men ibland bjuder vi.

• Anonym (krokus)
    Anonym (Hm) skrev 2018-11-07 15:58:32 följande:
    Håller med

Det klart att man alltid kan ge dem en smörgås eller nåt. Även om de inte kan eller vill äta den lagade maten. Men det har aldrig hänt att någon förväntat sig det, även om vi ibland har utfodrat dem ändå.
  • Duckan

En vegan på spontanbesök skulle jag ha svårt att mätta tror jag. Ev potatis och någon grönsak kan jag hiva fram.
    I dagsläget finns inga allergier eller specialkost bland dotterns kompisar så vi har inga problem med att bjuda på dem på mat.

• Fliselisan

Jag säger alltid till mina egna barn att vara hemma till 17 för då ska vi äta, och om barnet sen ringer hem och frågar om de får äta hos kompisen är det ok (antar då att detta är föräldrarnas initiativ). Jag tar inte förgivet att mina barn ska äta hos andra.

Om de har kompisar här frågar jag när kompisen ska hem, svarar de typ 17 tänker jag att de äter hemma hos sig, säger de 19 eller vet inte så säger jag antingen att de får gärna äta här, och känner jag inte för att ha kompisar hemma på middag så säger jag att det är ok att leka till 17 typ. Skulle inte ställa mig och laga specialmat till någon.

• Anonym (i frysen)

Det orkar verkligen inte jag heller.

Så jag har säkrat upp i frysen. Tagit reda på vilken mat de gillar, som har specialkost, och har det i frysen i halv/helfabrikatform, så är det supersmidigt!
    T ex finns alltid:

-Till den som är allergisk mot "allt" inkl mjölkprotein, ägg, nötter, frön etc: frysta kalkonköttbullar från Ingelsta. Till det pasta utan ägg eller ev potatis/ris om det är det vi har. 

- till veganen: färdiga falafel att köra i ugnen, och frusna stora platta tunna bröd, likt mjuka tacobröd.
    Eller vegansk köttfärssås på sojafärs som jag frusit in i portioner. Med pasta utan ägg.

-till vegetarianer: samma som veganen.

-Glutenfritt: veganska köttfärssåsen med quinoa, durra, teffle eller om vi har ris el potatis blir det ev det istället till.

Blir kanske inte supergoda maträtter, MEN det uppskattas alltid enormt, och jag behöver aldrig skicka hem nån eller känna mig stressad i köket.

Som "nåt gott" har jag bakat upp glutenfria muffins och fryst in, och till veganerna har jag delicatobollar el oreokex hemma till helgen.

Alla nöjda! Allt som behövs är en planering en gång, och sen är det noll insats.

• Anonym (i frysen)
    Anonym (i frysen) skrev 2018-11-07 18:00:57 följande:
    Det orkar verkligen inte jag heller.

Så jag har säkrat upp i frysen. Tagit reda på vilken mat de gillar, som har specialkost, och har det i frysen i halv/helfabrikatform, så är det supersmidigt!
    T ex finns alltid:

-Till den som är allergisk mot "allt" inkl mjölkprotein, ägg, nötter, frön etc: frysta kalkonköttbullar från Ingelsta. Till det pasta utan ägg eller ev potatis/ris om det är det vi har. 

- till veganen: färdiga falafel att köra i ugnen, och frusna stora platta tunna bröd, likt mjuka tacobröd.
    Eller vegansk köttfärssås på sojafärs som jag frusit in i portioner. Med pasta utan ägg.

-till vegetarianer: samma som veganen.

-Glutenfritt: veganska köttfärssåsen med quinoa, durra, teffle eller om vi har ris el potatis blir det ev det istället till.

Blir kanske inte supergoda maträtter, MEN det uppskattas alltid enormt, och jag behöver aldrig skicka hem nån eller känna mig stressad i köket.

Som "nåt gott" har jag bakat upp glutenfria muffins och fryst in, och till veganerna har jag delicatobollar el oreokex hemma till helgen.

Alla nöjda! Allt som behövs är en planering en gång, och sen är det noll insats.
    Vill tillägga att detta är alltså om besöken är oplanerade,( och jag har kollat innan vad dessa kompisar gillar att äta om de får välja, därav dessa val).
  • Physalis

Jag kommer se mitt barns gäster som mina gäster, vänskapsrelationer ska uppmuntras. Alltså kommer jag bjuda de på mat om de stannar över en måltid (i samförstånd med deras föräldrar). Skulle det råka handla om en multiallergiker eller vegan kanske det blir svårt första gången, annars är det bara att ändra om i planeringen om det inte redan fungerar. Jag tänker att det kommer vara en del av vårt familjeliv att barnen kommer hem med kompisar i en period och anpassa hur jag lagar mat efter det.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (i frysen)
    Physalis skrev 2018-11-07 18:10:00 följande:
    Jag kommer se mitt barns gäster som mina gäster, vänskapsrelationer ska uppmuntras. Alltså kommer jag bjuda de på mat om de stannar över en måltid (i samförstånd med deras föräldrar). Skulle det råka handla om en multiallergiker eller vegan kanske det blir svårt första gången, annars är det bara att ändra om i planeringen om det inte redan fungerar. Jag tänker att det kommer vara en del av vårt familjeliv att barnen kommer hem med kompisar i en period och anpassa hur jag lagar mat efter det.
    Precis så tänker jag! :)
    Men...jag/min man kände att jag bara inte pallade, är så himla trött på vardagskvällar. Som tur var funkar det skitbra att ge dom samma varenda gång , för dom har ju själva fått välja favoritmaten och det är bara att ta upp ur frysen
Svar på tråden Det här med att bjuda barnens kompisar på mat...