• Anonym (Olivia)

Det här med att bjuda barnens kompisar på mat...

Det här med att bjuda barnens kompisar på mat, gör jag gärna när det passar. Men kan ändå förstå de som inte väljer att göra det. Till exempel har jag bestämt att familjen ska äta kasslersås med pasta så är det lite jobbigt om dottern kommer hem med kompisar som är vegan, äter inte griskött, är glutenintolerant med mera. Hur löser ni som bjuder barnens kompisar på mat detta? Idag fick kompisarna gå hem och äta för jag orkade inte laga något extra. Hur gör man i en sån här situation? Är absolut inte snål och våran ekonomi är god så vi bjuder som sagt gärna när det passar. Men orkar samtidig inte laga en massa olika rätter varje dag.

• Svar på tråden Det här med att bjuda barnens kompisar på mat...
  • Physalis
    Anonym (i frysen) skrev 2018-11-07 18:14:25 följande:

Precis så tänker jag! :)

Men...jag/min man kände att jag bara inte pallade, är så himla trött på vardagskvällar. Som tur var funkar det skitbra att ge dom samma varenda gång , för dom har ju själva fått välja favoritmaten och det är bara att ta upp ur frysen

Smart
    Korrekturläser som en kratta
  • Fiiee
    Anonym (i frysen) skrev 2018-11-07 18:14:25 följande:

Precis så tänker jag! :)

Men...jag/min man kände att jag bara inte pallade, är så himla trött på vardagskvällar. Som tur var funkar det skitbra att ge dom samma varenda gång , för dom har ju själva fått välja favoritmaten och det är bara att ta upp ur frysen

Så ser vi det också här hemma!

Vi är glada när kompisarna hänger här jämt. Och dom vet att dom kan öppna kylskåpet om dom är hungriga.

Att sitta ner och äta middag med våra barn och deras vänner är väldigt värdefullt. Att få en relation till barnens kompisar.
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (i frysen) skrev 2018-11-07 18:00:57 följande:

Det orkar verkligen inte jag heller.

Så jag har säkrat upp i frysen. Tagit reda på vilken mat de gillar, som har specialkost, och har det i frysen i halv/helfabrikatform, så är det supersmidigt!

T ex finns alltid:

-Till den som är allergisk mot "allt" inkl mjölkprotein, ägg, nötter, frön etc: frysta kalkonköttbullar från Ingelsta. Till det pasta utan ägg eller ev potatis/ris om det är det vi har. 

- till veganen: färdiga falafel att köra i ugnen, och frusna stora platta tunna bröd, likt mjuka tacobröd.

Eller vegansk köttfärssås på sojafärs som jag frusit in i portioner. Med pasta utan ägg.

-till vegetarianer: samma som veganen.

-Glutenfritt: veganska köttfärssåsen med quinoa, durra, teffle eller om vi har ris el potatis blir det ev det istället till.

Blir kanske inte supergoda maträtter, MEN det uppskattas alltid enormt, och jag behöver aldrig skicka hem nån eller känna mig stressad i köket.

Som "nåt gott" har jag bakat upp glutenfria muffins och fryst in, och till veganerna har jag delicatobollar el oreokex hemma till helgen.

Alla nöjda! Allt som behövs är en planering en gång, och sen är det noll insats.

Det var smart! Tänkte inte på detta. Tusen tack för tipset!
  • tankfull
    Fiiee skrev 2018-11-07 09:35:00 följande:
    Sådär hade vi det också. I fleeeeera år.

För oss var det inget problem dock.

Jag har alltid sett till att MINA barn har ätit innan lek, och aldrig förväntat mig att dom ska få mat när dom är hos kompisar. Så vida vi inte bestämt det.

Iaf. Dotterns kompis som var här jämt. Och alltid åt här var som sagt inget problem.

Och jag är extra glad för det nu. När jag vet varför hon alltid var hos oss. Hennes pappa är alkolist.

Och dom hade det inte lätt hemma.

Så jag är verkligen glad att jag inte dömde.

Man vet aldrig hur andra verkligen har det.
    Jaha. Ja, jag är sjukskriven för kronisk migrän med en usel hälsa, usel ekonomi och barn på heltid - och det visste de två föräldrarna som bor i hus och som bjöd mitt barn på ett äpple den där gången. Så nej, bra idé att inte döma andra...
  • Palestrina
    Anonym (Olivia) skrev 2018-11-06 19:06:25 följande:

Det här med att bjuda barnens kompisar på mat, gör jag gärna när det passar. Men kan ändå förstå de som inte väljer att göra det. Till exempel har jag bestämt att familjen ska äta kasslersås med pasta så är det lite jobbigt om dottern kommer hem med kompisar som är vegan, äter inte griskött, är glutenintolerant med mera. Hur löser ni som bjuder barnens kompisar på mat detta? Idag fick kompisarna gå hem och äta för jag orkade inte laga något extra. Hur gör man i en sån här situation? Är absolut inte snål och våran ekonomi är god så vi bjuder som sagt gärna när det passar. Men orkar samtidig inte laga en massa olika rätter varje dag.

När barnens kompisar hänger här efter skolan får de givetvis äta hos oss om de vill - förutsatt att maten faktiskt räcker - men jag ställer mig ju inte och lagar något extra. Skulle jag ha animalier i maten får veganen äta riset eller potatisen, och grönsakerna. Det jag möjligen skulle kunna åstadkomma vore att hälla upp lite bönor eller kikärtor ur en tetra i en skål.

Vet jag i förväg att det är veganmat som gäller är det inga problem för mig att fixa, men då lagar jag samma till alla.
  • Anonym (mor)

Kommer att tänka på när min äldsta dotter hade en kompis hemma och så blev dottern hungrig. Klockan var väl *typ* 3 och hon ville ha pannkakor (jag var bebisledig). Då blev kompisen sugen och ville också ha och jag sa -"Gå hem och fråga mamma om det är okej"! Fem minuter senare kommer mamman sättande som ett jehu och frågar -"Är det lunch eller middag"? Jag skulle liksom stå till svars(?) för vilka lömska måltider jag kunde bjuda på.

• Anonym (bjuder)
    Anonym (i frysen) skrev 2018-11-07 18:00:57 följande:

Det orkar verkligen inte jag heller.

Så jag har säkrat upp i frysen. Tagit reda på vilken mat de gillar, som har specialkost, och har det i frysen i halv/helfabrikatform, så är det supersmidigt!
    T ex finns alltid:

-Till den som är allergisk mot "allt" inkl mjölkprotein, ägg, nötter, frön etc: frysta kalkonköttbullar från Ingelsta. Till det pasta utan ägg eller ev potatis/ris om det är det vi har. 

- till veganen: färdiga falafel att köra i ugnen, och frusna stora platta tunna bröd, likt mjuka tacobröd.
    Eller vegansk köttfärssås på sojafärs som jag frusit in i portioner. Med pasta utan ägg.

-till vegetarianer: samma som veganen.

-Glutenfritt: veganska köttfärssåsen med quinoa, durra, teffle eller om vi har ris el potatis blir det ev det istället till.

Blir kanske inte supergoda maträtter, MEN det uppskattas alltid enormt, och jag behöver aldrig skicka hem nån eller känna mig stressad i köket.

Som "nåt gott" har jag bakat upp glutenfria muffins och fryst in, och till veganerna har jag delicatobollar el oreokex hemma till helgen.

Alla nöjda! Allt som behövs är en planering en gång, och sen är det noll insats.

Det var verkligen superimponerande!

Jag hinner knappt handla och fylla frysen med mat som passar min egen familj. Att hålla reda på alla kompisars eventuella specialkoster gör jag inte heller.

Jag är nog ganska laid back när det gäller både mat och mina ungars kompisar märker jag. Jag skulle aldrig orka allt det där du räknar upp, inte ens om jag slutade jobba.
  • Duckan

Vår frys är inte stor nog att förvara alla dessa rätter (I frysen) radar upp
    Men, om dotterns kompisar i framtiden ändrar kosthållning ska jag ha detta i åtanke i alla fall. Mycket bra.

• Palestrina
    Anonym (mor) skrev 2018-11-08 05:29:12 följande:

Kommer att tänka på när min äldsta dotter hade en kompis hemma och så blev dottern hungrig. Klockan var väl *typ* 3 och hon ville ha pannkakor (jag var bebisledig). Då blev kompisen sugen och ville också ha och jag sa -"Gå hem och fråga mamma om det är okej"! Fem minuter senare kommer mamman sättande som ett jehu och frågar -"Är det lunch eller middag"? Jag skulle liksom stå till svars(?) för vilka lömska måltider jag kunde bjuda på.

Men oj, vilken konstig mamma! Herrejösses, man säger väl nej till sitt barn om det inte passar i måltidsschemat?
  • Duckan
    Fem minuter senare kommer mamman sättande som ett jehu och frågar -"Är det lunch eller middag"? Jag skulle liksom stå till svars(?) för vilka lömska måltider jag kunde bjuda på.

Det kanske bara var mellanmål. Hur hade hon tacklat det månntro?
Svar på tråden Det här med att bjuda barnens kompisar på mat...