• Anonym (Olivia)

Det här med att bjuda barnens kompisar på mat...

Det här med att bjuda barnens kompisar på mat, gör jag gärna när det passar. Men kan ändå förstå de som inte väljer att göra det. Till exempel har jag bestämt att familjen ska äta kasslersås med pasta så är det lite jobbigt om dottern kommer hem med kompisar som är vegan, äter inte griskött, är glutenintolerant med mera. Hur löser ni som bjuder barnens kompisar på mat detta? Idag fick kompisarna gå hem och äta för jag orkade inte laga något extra. Hur gör man i en sån här situation? Är absolut inte snål och våran ekonomi är god så vi bjuder som sagt gärna när det passar. Men orkar samtidig inte laga en massa olika rätter varje dag.

• Svar på tråden Det här med att bjuda barnens kompisar på mat...
  • Anonym (,,,)
    Drottningen1970 skrev 2018-11-06 19:25:14 följande:

Enkelt. Bjuder man aktivt hem någon på mat så ser man till att servera något som gästerna äter.

Om någon råkar vara hemma hos en när man äter så erbjuder man denne att delta i måltiden så som den ser ut och det är upp till vederbörande att tacks ja eller nej...

Det håller inte alltid. Tex hos oss kanske vi ska grilla hamburgare och då har vi beräknat mängden köttfärs efter hur många vi är i familjen. Är det då tex 2 extra personer som vi inte visste skulle dyka upp, har vi helt enkelt inga burgare att bjuda på, eller när man har köpt köttbitar (tex entrcote), då köper vi ju bara en var liksom. . Det är skillnad om man ska koka pasta, då är det enkelt att slänga i lite extra. 

Oftast klarar vi en extra person men inte flera då vi har beräknat maten, och bor de inom avstånd att de kan ta sig hem (vi har inga små barn så alla åker cykel, buss, moppe) så får de helt enkelt göra så. Det är inget problem, alla vet att det är så. Mellanmål går bra då vi alltid har mackor, yoghurt osv, så om det följer med nån kompis efter skolan bjuder våra barn sina kompisar på det. Är det vardag ska dessa barn oftast hem till sig själv runt middagstiden. 
    Men vi är givetvis flexibla, måste någon stanna längre än det var sagt så försöker vi så klart lösa matfrågan. 
  • Anonym (Jag...)
    Anonym (,,,) skrev 2018-11-07 07:34:43 följande:
    Det håller inte alltid. Tex hos oss kanske vi ska grilla hamburgare och då har vi beräknat mängden köttfärs efter hur många vi är i familjen. Är det då tex 2 extra personer som vi inte visste skulle dyka upp, har vi helt enkelt inga burgare att bjuda på, eller när man har köpt köttbitar (tex entrcote), då köper vi ju bara en var liksom. . Det är skillnad om man ska koka pasta, då är det enkelt att slänga i lite extra. 

Oftast klarar vi en extra person men inte flera då vi har beräknat maten, och bor de inom avstånd att de kan ta sig hem (vi har inga små barn så alla åker cykel, buss, moppe) så får de helt enkelt göra så. Det är inget problem, alla vet att det är så. Mellanmål går bra då vi alltid har mackor, yoghurt osv, så om det följer med nån kompis efter skolan bjuder våra barn sina kompisar på det. Är det vardag ska dessa barn oftast hem till sig själv runt middagstiden. 
    Men vi är givetvis flexibla, måste någon stanna längre än det var sagt så försöker vi så klart lösa matfrågan. 
    När sådant hände hos oss så finns det alltid fler saker att grilla så får alla dela. Alternativt tar nån av oss vuxna en snabb tur till affären och köper mer. Skulle ALDRIG tvinga kompisar som är hos oss gå hem när vi ska äta.
  • Pope Joan II

Vi har alltid bjudit och det har hittills aldrig under alla år inträffat att det inte funnits något för alla att äta. Veganer, vegetarianer, allergiker, matskeptiker, religiösa, kräsna, "Min mamma har sagt att jag inte gillar sånt"-barn och så vidare - alla har de utfodrats. 

• Anonym (Sssssss)

Om det är spontanlek och det kommer hem kompisar med diverse allergier eller som inte äter kött. Då kanske man erbjuder barnet att äta sallad (om det ändå serveras till maten) kanske med smörgås, eller filmjölk till.

Annars får barnen gå hem och äta.

Är det planerad lek så lagar man något anpassat om vet att det är ett barn med specialkost etc.

Eller så serverar man lite lätt mellanmål.

Beroende på vilka middagstider man har. Det är olika från familj till familj.

• Anonym (bjuder)
    Anonym (Olivia) skrev 2018-11-06 19:06:25 följande:

Det här med att bjuda barnens kompisar på mat, gör jag gärna när det passar. Men kan ändå förstå de som inte väljer att göra det. Till exempel har jag bestämt att familjen ska äta kasslersås med pasta så är det lite jobbigt om dottern kommer hem med kompisar som är vegan, äter inte griskött, är glutenintolerant med mera. Hur löser ni som bjuder barnens kompisar på mat detta? Idag fick kompisarna gå hem och äta för jag orkade inte laga något extra. Hur gör man i en sån här situation? Är absolut inte snål och våran ekonomi är god så vi bjuder som sagt gärna när det passar. Men orkar samtidig inte laga en massa olika rätter varje dag.

Jag bjuder barnens kompisar på mat om och när jag känner för det eller om jag kommit överens om det med barnets förälder.

I mina barns bekantskapskrets finns inte så många barn med allergier eller annan specialkost. Men om det gjorde det så skulle ju de spontana middagarna bli lite mer ovanliga. Men middagar där man kommit överens om att barnet ska äta hos oss så skulle jag ju ordna nåt som barnet kan äta. 

Jag ser inga som helst problem med att skicka hem kompisarna när vi ska äta om vi inte har lust eller möjlighet att de äter med oss. Eller att de får vänta på barnets rum om de ska hem och äta senare än oss. Många gånger vill inte föräldrarna att barnet äter borta utan ringer hem barnet när de ska äta. 

Gör det inte så komplicerat för dig!
  • tankfull

Jag blir alltid lika förbluffad när min dotters kompisar kommer hem till oss vid en förutbestämd tid och inte har ätit. Själv skulle jag aldrig skicka hem min dotter till någon och bara utgå ifrån att hon får mat där - det känns inte rätt mot mitt barn som riskerar att få gå hungrig. Hon hade en kompis som åt mellanmål och fika hos oss massor av gånger (och mat några få ggr) för att kompisen var hos oss mycket mer än tvärtom. När min dotter var där hade hon ätit lunch innan, men hon var där i 5 timmar och fick ETT ÄPPLE! Det var inget spontant besök heller utan föräldrarna visste vilken tid och dag. Till TS: tror inte föräldrar vars barn har specialkost förväntar sig att barnet ska få mat hos andra?

• Anonym (J)
    tankfull skrev 2018-11-07 09:03:52 följande:

Jag blir alltid lika förbluffad när min dotters kompisar kommer hem till oss vid en förutbestämd tid och inte har ätit. Själv skulle jag aldrig skicka hem min dotter till någon och bara utgå ifrån att hon får mat där - det känns inte rätt mot mitt barn som riskerar att få gå hungrig. Hon hade en kompis som åt mellanmål och fika hos oss massor av gånger (och mat några få ggr) för att kompisen var hos oss mycket mer än tvärtom. När min dotter var där hade hon ätit lunch innan, men hon var där i 5 timmar och fick ETT ÄPPLE! Det var inget spontant besök heller utan föräldrarna visste vilken tid och dag. Till TS: tror inte föräldrar vars barn har specialkost förväntar sig att barnet ska få mat hos andra?

Stackars barn. Umgås ni fortfarande?
  • Fiiee
    tankfull skrev 2018-11-07 09:03:52 följande:

Sådär hade vi det också. I fleeeeera år.

För oss var det inget problem dock.

Jag har alltid sett till att MINA barn har ätit innan lek, och aldrig förväntat mig att dom ska få mat när dom är hos kompisar. Så vida vi inte bestämt det.

Iaf. Dotterns kompis som var här jämt. Och alltid åt här var som sagt inget problem.

Och jag är extra glad för det nu. När jag vet varför hon alltid var hos oss. Hennes pappa är alkolist.

Och dom hade det inte lätt hemma.

Så jag är verkligen glad att jag inte dömde.

Man vet aldrig hur andra verkligen har det.
  • modsey

Bjuder alltid. Om det skulle vara så att en kompis hade någon allergi eller är vegetarian så slängde jag väl i hop något som passar. Är det planerat hade jag lagat något som kompisen och vi andrakunde äta. Oplanerat hade blivit mer enkelt kanske beroende på vad som fanns i kylen just då. I värsta fall potatis, bakad tomat, lite stekta bönor och sallad typ i ert fall.

• Gryntroll
    modsey skrev 2018-11-07 09:40:24 följande:

Bjuder alltid. Om det skulle vara så att en kompis hade någon allergi eller är vegetarian så slängde jag väl i hop något som passar. Är det planerat hade jag lagat något som kompisen och vi andrakunde äta. Oplanerat hade blivit mer enkelt kanske beroende på vad som fanns i kylen just då. I värsta fall potatis, bakad tomat, lite stekta bönor och sallad typ i ert fall.

Så gör vi också. 
    Vid något enstaka tillfälle har vi skickat hem inför middag, men då har det funnits speciell anledning till det.
Svar på tråden Det här med att bjuda barnens kompisar på mat...