• Anonym (Olivia)

Det här med att bjuda barnens kompisar på mat...

Det här med att bjuda barnens kompisar på mat, gör jag gärna när det passar. Men kan ändå förstå de som inte väljer att göra det. Till exempel har jag bestämt att familjen ska äta kasslersås med pasta så är det lite jobbigt om dottern kommer hem med kompisar som är vegan, äter inte griskött, är glutenintolerant med mera. Hur löser ni som bjuder barnens kompisar på mat detta? Idag fick kompisarna gå hem och äta för jag orkade inte laga något extra. Hur gör man i en sån här situation? Är absolut inte snål och våran ekonomi är god så vi bjuder som sagt gärna när det passar. Men orkar samtidig inte laga en massa olika rätter varje dag.

• Svar på tråden Det här med att bjuda barnens kompisar på mat...
  • Fiiee
    tankfull skrev 2018-11-07 23:36:00 följande:

Jaha. Ja, jag är sjukskriven för kronisk migrän med en usel hälsa, usel ekonomi och barn på heltid - och det visste de två föräldrarna som bor i hus och som bjöd mitt barn på ett äpple den där gången. Så nej, bra idé att inte döma andra...

Jag är också sjukskriven på heltid. Med kronisk inflammation. Epilepsi, osv, osv..

Tycker inte ändå inte det är en ?ursäkt?
  • tankfull
    Fiiee skrev 2018-11-08 09:18:57 följande:
    Jag är också sjukskriven på heltid. Med kronisk inflammation. Epilepsi, osv, osv..

Tycker inte ändå inte det är en ?ursäkt?
    Jo, men du är ju lite bättre och duktigare än alla andra så... 
  • Fiiee
    tankfull skrev 2018-11-08 09:22:06 följande:

Jo, men du är ju lite bättre och duktigare än alla andra så... 

Ehhh?

Varför skulle jag vara det???
  • Anonym (A)

Att bjuda ungarnas kompisar på mat då och då ser jag inte som något problem men uppmuntra dem att gå i kylskåpet när det behagar dem, nej aldrig.

Självklart ska ingen behöva svälta när de är här men det finns faktiskt att man får ta lite ansvar också, tänker föräldramässigt då.

Med söner i huset så kostar maten som den är redan nu mängder ska man mata andras söner till efter skola och till middag så om man inte blir ruinerad innan på matkontot så blir man ju det då.

• Fiiee
    Limajo skrev 2018-11-08 10:12:43 följande:

Jag förstår inte riktigt... Vad är det du skulle ha dömt henne/familjen för egentligen?

Det där var ett svar på en annans kommentar. Om att hon inte gillade att barnet hade en kompis som åt hos dom ofta. Och som kom dit hungrig, och sedan gnällde när hennes barn var hos denna kompisen och bara fick ett äpple.

Jag menade att det kanske finns en bakomliggande orsak till det som man inte vet något om.
  • fluu

Då kastar jag väl om lite i matschemat då. Inte svårt alls. Jag bjuder alla gäster på mat. 

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Kirenaj68
    Anonym (Olivia) skrev 2018-11-06 19:06:25 följande:

Det här med att bjuda barnens kompisar på mat, gör jag gärna när det passar. Men kan ändå förstå de som inte väljer att göra det. Till exempel har jag bestämt att familjen ska äta kasslersås med pasta så är det lite jobbigt om dottern kommer hem med kompisar som är vegan, äter inte griskött, är glutenintolerant med mera. Hur löser ni som bjuder barnens kompisar på mat detta? Idag fick kompisarna gå hem och äta för jag orkade inte laga något extra. Hur gör man i en sån här situation? Är absolut inte snål och våran ekonomi är god så vi bjuder som sagt gärna när det passar. Men orkar samtidig inte laga en massa olika rätter varje dag.

Lite annorlunda idag kanske, men när mina barn var små och de hade kompisar hemma vid middagsdags fick de helt enkelt gå hem. "Nu ska vi äta. Nu får ni gå hem". Aldrig några problem. Oftast var det dags för middag hos dem också. Likadant när barnen var hemma hos sina kompisar vid middagstid. Bara att masa sig hemåt. Var aldrig några problem med det heller. Visst hände det att kompisar stannade över och åt middag om deras föräldrar av någon anledning inte var hemma, men vi gjorde aldrig några särskilda rätter p.g.a det. De fick vackert äta det som erbjöds. Inga problem. Visst kunde någon vara allergisk mot något, men det löste vi med något snabblagat. Typ omelett med grönsaker och liknande. 
    Så gjorde vi på 80-90 talet, men samhället ser ju lite annorlunda idag. På flera sätt.....
  • Anonym (i frysen)
    Anonym (bjuder) skrev 2018-11-08 08:39:01 följande:
    Det var verkligen superimponerande!

Jag hinner knappt handla och fylla frysen med mat som passar min egen familj. Att hålla reda på alla kompisars eventuella specialkoster gör jag inte heller.

Jag är nog ganska laid back när det gäller både mat och mina ungars kompisar märker jag. Jag skulle aldrig orka allt det där du räknar upp, inte ens om jag slutade jobba.
    Ja, jag inser att det ser så präktigt ut... Men alltså, kalkonköttbullarna o falafeln är helfabrikat, glutenfria muffinsarna är bakade från färdigköpt mix. Jag är så långt ifrån en bullmamma man kan komma (tyvärr...)

Sojaköttfärssåsen tar mkt kortare tid att göra än vanlig, färsen är redan finfördelad, skitenkelt är det, bara steka lite lök, i med färsen, hälla på krossade tomater, salt, timjan, peppar! Tar hela paketet på 1 kg o gör, sen har jag så det räcker lääänge till hungriga kids

Det leks med ett gäng barn, men inte så många som har specialkost. Tyckte det var skitstressande att hålla reda på och kolla allt det finstilta på paket för den glutenfria och den med alla allergier. Och att "hitta på" och tänka sådär på kvällen. På det här sättet slipper jag tänka ett enda dugg
  • Anonym (i frysen)
    Duckan skrev 2018-11-08 09:17:33 följande:
    Fem minuter senare kommer mamman sättande som ett jehu och frågar -"Är det lunch eller middag"? Jag skulle liksom stå till svars(?) för vilka lömska måltider jag kunde bjuda på.

Det kanske bara var mellanmål. Hur hade hon tacklat det månntro? smile2.gif
  • Anonym (candy candy)
    Anonym (Olivia) skrev 2018-11-06 19:06:25 följande:

Om min dotter har kompisar över som inte tål en del av maten och de ändå vill stanna så äter de det som de tål. och skippar tex kasslern och bara äter potatis o sås
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (candy candy) skrev 2018-11-08 20:13:55 följande:

Om min dotter har kompisar över som inte tål en del av maten och de ändå vill stanna så äter de det som de tål. och skippar tex kasslern och bara äter potatis o sås

Det som var problemet är när jag gör mat som är ihopblandat allt tillsammans. Till exempel lasagne, fiskgratäng och andra gratänger, soppor osv. Men tack vare tråden fick jag ett jättebra tips hur jag ska göra. Ha t.ex falafellbollar i frysen, glutenfri pasta hemma som man kan koka om den glutenintoleranta kompisen är här osv.
Svar på tråden Det här med att bjuda barnens kompisar på mat...