Inlägg från: Anonym (i frysen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (i frysen)

Det här med att bjuda barnens kompisar på mat...

Det orkar verkligen inte jag heller.

Så jag har säkrat upp i frysen. Tagit reda på vilken mat de gillar, som har specialkost, och har det i frysen i halv/helfabrikatform, så är det supersmidigt!
    T ex finns alltid:

-Till den som är allergisk mot "allt" inkl mjölkprotein, ägg, nötter, frön etc: frysta kalkonköttbullar från Ingelsta. Till det pasta utan ägg eller ev potatis/ris om det är det vi har. 

- till veganen: färdiga falafel att köra i ugnen, och frusna stora platta tunna bröd, likt mjuka tacobröd.
    Eller vegansk köttfärssås på sojafärs som jag frusit in i portioner. Med pasta utan ägg.

-till vegetarianer: samma som veganen.

-Glutenfritt: veganska köttfärssåsen med quinoa, durra, teffle eller om vi har ris el potatis blir det ev det istället till.

Blir kanske inte supergoda maträtter, MEN det uppskattas alltid enormt, och jag behöver aldrig skicka hem nån eller känna mig stressad i köket.

Som "nåt gott" har jag bakat upp glutenfria muffins och fryst in, och till veganerna har jag delicatobollar el oreokex hemma till helgen.

Alla nöjda! Allt som behövs är en planering en gång, och sen är det noll insats.

• Anonym (i frysen)
    Anonym (i frysen) skrev 2018-11-07 18:00:57 följande:
    Det orkar verkligen inte jag heller.

Så jag har säkrat upp i frysen. Tagit reda på vilken mat de gillar, som har specialkost, och har det i frysen i halv/helfabrikatform, så är det supersmidigt!
    T ex finns alltid:

-Till den som är allergisk mot "allt" inkl mjölkprotein, ägg, nötter, frön etc: frysta kalkonköttbullar från Ingelsta. Till det pasta utan ägg eller ev potatis/ris om det är det vi har. 

- till veganen: färdiga falafel att köra i ugnen, och frusna stora platta tunna bröd, likt mjuka tacobröd.
    Eller vegansk köttfärssås på sojafärs som jag frusit in i portioner. Med pasta utan ägg.

-till vegetarianer: samma som veganen.

-Glutenfritt: veganska köttfärssåsen med quinoa, durra, teffle eller om vi har ris el potatis blir det ev det istället till.

Blir kanske inte supergoda maträtter, MEN det uppskattas alltid enormt, och jag behöver aldrig skicka hem nån eller känna mig stressad i köket.

Som "nåt gott" har jag bakat upp glutenfria muffins och fryst in, och till veganerna har jag delicatobollar el oreokex hemma till helgen.

Alla nöjda! Allt som behövs är en planering en gång, och sen är det noll insats.
    Vill tillägga att detta är alltså om besöken är oplanerade,( och jag har kollat innan vad dessa kompisar gillar att äta om de får välja, därav dessa val).
  • Anonym (i frysen)
    Physalis skrev 2018-11-07 18:10:00 följande:
    Jag kommer se mitt barns gäster som mina gäster, vänskapsrelationer ska uppmuntras. Alltså kommer jag bjuda de på mat om de stannar över en måltid (i samförstånd med deras föräldrar). Skulle det råka handla om en multiallergiker eller vegan kanske det blir svårt första gången, annars är det bara att ändra om i planeringen om det inte redan fungerar. Jag tänker att det kommer vara en del av vårt familjeliv att barnen kommer hem med kompisar i en period och anpassa hur jag lagar mat efter det.
    Precis så tänker jag! :)
    Men...jag/min man kände att jag bara inte pallade, är så himla trött på vardagskvällar. Som tur var funkar det skitbra att ge dom samma varenda gång , för dom har ju själva fått välja favoritmaten och det är bara att ta upp ur frysen
  • Anonym (i frysen)
    Anonym (bjuder) skrev 2018-11-08 08:39:01 följande:
    Det var verkligen superimponerande!

Jag hinner knappt handla och fylla frysen med mat som passar min egen familj. Att hålla reda på alla kompisars eventuella specialkoster gör jag inte heller.

Jag är nog ganska laid back när det gäller både mat och mina ungars kompisar märker jag. Jag skulle aldrig orka allt det där du räknar upp, inte ens om jag slutade jobba.
    Ja, jag inser att det ser så präktigt ut... Men alltså, kalkonköttbullarna o falafeln är helfabrikat, glutenfria muffinsarna är bakade från färdigköpt mix. Jag är så långt ifrån en bullmamma man kan komma (tyvärr...)

Sojaköttfärssåsen tar mkt kortare tid att göra än vanlig, färsen är redan finfördelad, skitenkelt är det, bara steka lite lök, i med färsen, hälla på krossade tomater, salt, timjan, peppar! Tar hela paketet på 1 kg o gör, sen har jag så det räcker lääänge till hungriga kids

Det leks med ett gäng barn, men inte så många som har specialkost. Tyckte det var skitstressande att hålla reda på och kolla allt det finstilta på paket för den glutenfria och den med alla allergier. Och att "hitta på" och tänka sådär på kvällen. På det här sättet slipper jag tänka ett enda dugg
  • Anonym (i frysen)
    Duckan skrev 2018-11-08 09:17:33 följande:
    Fem minuter senare kommer mamman sättande som ett jehu och frågar -"Är det lunch eller middag"? Jag skulle liksom stå till svars(?) för vilka lömska måltider jag kunde bjuda på.

Det kanske bara var mellanmål. Hur hade hon tacklat det månntro? smile2.gif
Svar på tråden Det här med att bjuda barnens kompisar på mat...