Inlägg från: Anonym (Pro life & vegan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pro life & vegan)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (anonym tjej) skrev 2022-12-13 08:43:13 följande:
    Jag ska inte vara otrevlig eller arg eftersom alla har olika åsikter.
    Men jag känner att för mig är abort en självklarhet- att kvinnan själv kan bestämma även fast valet endå känns tufft. 

Jag är väldigt för abort eftersom kvinnor ska få bestämma över sin egen kropp, jag fattar att man kan ångra sitt beslut men det betyder inte att man ska vara emot abort eftersom det kan förstöra många kvinnors liv och därför tycker jag det är fel att vara emot abort eftersom det betyder att du vill styra en annans beslut och kropp.

Jag skulle inte kunna bry mig mindre om någon gör abort eller ej, och att du anser att detta strider mot naturen hahahahh 

Jag ser det så här: Jag är för att inte göra abort ÄVEN OM det är lagligt. Jag är för att välja bort abort, helt oberoende av lagstiftningen. Det handlar inte om att styra någon, inte om statlig lagstiftning, men att ändå avstå.

Sen är det faktiskt många gånger mannen som är den som först föreslår abort, och till och med i vissa fall utövar starka påtryckningar.

Jag är emot blodsutgjutelse och jag talar för den etiken. Sen är det helt frivilligt att läsa vad jag skriver eller inte.

Anonym (anonym tjej) skrev 2022-12-13 08:43:13 följande:
    Jag ska inte vara otrevlig eller arg eftersom alla har olika åsikter.
    Men jag känner att för mig är abort en självklarhet- att kvinnan själv kan bestämma även fast valet endå känns tufft. 

Jag är väldigt för abort eftersom kvinnor ska få bestämma över sin egen kropp, jag fattar att man kan ångra sitt beslut men det betyder inte att man ska vara emot abort eftersom det kan förstöra många kvinnors liv och därför tycker jag det är fel att vara emot abort eftersom det betyder att du vill styra en annans beslut och kropp.

Jag skulle inte kunna bry mig mindre om någon gör abort eller ej, och att du anser att detta strider mot naturen hahahahh 
    + en annan sak : Att göra abort är verkligen att bestämma över en annans kropp, till och med så långt som till döds.
    molly50 skrev 2022-12-12 19:25:33 följande:
    Ja,har jag påstått något annat?
    Mannen har ansvaret för var hans spermier hamnar.
    Så om han inte vill ha barn så får han använda kondom eller avstå från att ha sex.
    Det är inte bara kvinnans ansvar att skydda sig.
    Och även om hon gör det så är ju inga skydd 100 % säkra.
    Så då får man tänka sig för innan man har sex.
    Som abortkritisk är jag den förste att HÅLLA MED dig här. Självklart har vi män ett stort ansvar för var som våra spermier hamnar. Och som sagt - många gånger är det faktiskt mannen som tar initiativet till abort - som i vissa fall till och med propsar på det. Den inställningen kan jag inte stödja.
    Spigger86 skrev 2022-12-13 14:07:50 följande:

I Sverige är de flesta sekulära. Så ett foster i magen är endast ett fysiskt ting utan något större värde. Inom religionen så tror man ju dock på själen och att Gud har en plan med varje individ, och att man då förstör guds plan. Åk till ett land där de flesta är religiösa så hittar du garanterat fler abortmotståndare.

Man kan absolut vara abortkritisk som icke troende. Det kallas "Secular Pro Life", på rent etisk grund, även om det inte har nått Sverige så mycket ännu. Själv är jag i o f s troende (aktiv i Svenska Kyrkan och i andra samfund), men jag skulle vara abortkritisk även om jag inte var troende - av samma skäl som jag valde vapenfri placering då Sverige hade allmän värnplikt, och av samma skäl som jag är vegan. Jag vill inte ha med blodsutgjutelse att göra/ inte ha med våld att göra.

Man kan mycket väl bryta mot de traditionella åsiktslägren. Vegan and pro life, som jag själv är, har dock ju  inte "riktigt nått"  till Sverige ännu.

Anonym (Aborter) skrev 2022-12-13 18:17:49 följande:
    Beror på vilket land man bor i. 
    Det förekommer abortförbjud i olika länder även när kvinnans liv riskeras om graviditeten fortsätter. 
    Kan du nämna ett land som har förbud mot abort även i  ett medicinskt nödfall?
    molly50 skrev 2022-12-13 18:38:35 följande:
    Nej,och därför är det väl bra att vi har fri aborträtt i Sverige. 
    Så kvinnan kan välja själv.
    Det är ju det hon i praktiken inte gör när hon utsätts för ett starkt tryck från mannen att göra abort. På papperet väljer hon själv, men i praktiken är det ofta inte så. För min del är jag för sådana värderingar hos både män och kvinnor att de inte efterfrågar abort - alldeles oberoende av all lagstiftning.
    molly50 skrev 2022-12-13 21:32:31 följande:
    Ja,men fortfarande så är det hennes eget val till syvende och sist.
    Precis som det ska vara.
    Sen att hon känner sig tvingad av sin man är ju en annan sak.

Värdediskussionen vill jag i alla fall föra, och vill att allt flera män och flera kvinnor får värderingar där fostret ses som värdefullare än många, både män och kvinnor, gör idag, så att efterfrågan på aborter minskar.

Exakt på samma sätt som jag i djurfrågan vill arbeta för sådana värderingar hos fler män och kvinnor att man inte efterfrågar animalier.

molly50 skrev 2022-12-14 20:38:05 följande:
    Fast de första veckorna av graviditeten,när det är vanligast att göra abort,så är det ju bara en liten cellklump som inte ens vet att den existerar.
    Så varför skulle den vara värdefullare än en fullt livsduglig människa?

NU gör du en halmgubbe . EXAKT VAR har jag sagt att det du kallar en "fullt livsduglig människa" är mindre värd. EXAKT VAR?

Vad jag sa var att ett foster, vecka 9-40, är värdefullt, och ja - jag anser att även ett embryo (vecka 1-8) är värdefullt, MEN EXAKT VAR har jag sagt att en född person är mindre värdefull?

Anonym (Hm) skrev 2022-12-15 21:22:20 följande:
    +1
    Hon svarade på mitt inlägg, och ingenstans skrev jag att en född person är mindre värd. Så det var Mollys "halmgubbe".
    molly50 skrev 2022-12-15 21:22:39 följande:
    Ja,men nu pratade jag inte om ett foster utan om en cellklump.
    För det är inte ett foster under de första veckorna av graviditeten,då det är vanligast att göra abort.
    Men du tycker kanske att man ska behålla fostret även om det skulle innebära fara för kvinnans liv?
    Jag tror inte att någon här har invänt mot aborter i en medicinsk nödsituation när liv står mot liv.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?