Inlägg från: Anonym (Pro life & vegan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pro life & vegan)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (Aborter) skrev 2023-06-04 20:36:09 följande:
    Du glömmer bort att orsaken att kvinnor som kön har den nackdelen är för att de har den biologiska fördelen att de får föra sina gener vidare till skillnad från männen som kön. 
    Kvinnor som kön kan bli gravida men män kan aldrig bli det. 

Det blir fel dessutom när du påstår något som man får jucka när det handlar mer om män i allmänhet men inte alla männen.

Kvinnor i allmänhet brukar inte engagera sig för när männen missgynnas. 
    Jag håller med om det mesta du skriver, men hälften av ett barns gener är från pappan och hälften från mamman. Individens första cell har alltså lika mycket DNA från båda, eller möjligen liiiiiiiite mer från mamman, om vi räknar mitokondrie-DNA, och att Y-kromosomen hos pojkar är liiiiite mjindre än X-kromosomen.
    Anonym (Teo) skrev 2023-06-05 20:03:19 följande:

Huruvida abort är mord eller ej är irrelevant. Om det nu skulle vara mord att genomgå en abort så är jag i såfall för mord vid sådana tillfällen.

Jag ser det som "etiskt mord", även om det ej är "juridiskt mord" (utom i extremfall som fall där inte båda liven kan räddas). Jag är för att avstå från detta "etiska mord" ÄVEN OM det är lagligt att utföra det. Jag är för att använda valet till att inte göra abort.

Exakt som jag i egenskap av djurrättsman är för valet att avstå från animalier ÄVEN OM de är lagliga.

Stolt Pro Life and Vegan. (Det är ett begrepp i anglosaxiska länder, men åsiktskombinationen finns i stprt sett inte i Serige, inte än åtm.)

Anonym (därför) skrev 2023-06-07 16:04:20 följande:
    Tja, du har såklart all rätt till en åsikt och kalla det för vad du vill så länge du inte förväntar dig att andra ska behöva leva efter det.

Och det är väl där det blir problem för abortmotståndare och veganer nöjer ju sig oftast inte med att bara ha en åsikt, de propagerar ju ofta för förbud mot att göra på andra sätt än de vill och vill att abort och kött ska förbjudas. Och det ÄR ju de facto att försöka styra vad andra får eller inte får göra. 

Och där ha du svaret på TS fråga, varför anses det så illa att vara emot aborter. För att att man anser sig ha rätt att bestämma över andra människors kroppar.

Det måste vara möjligt med ett mellanting mellan skärpt lag och att bara tyst ha en åsikt för sig själv. Det måste vara tillåtet att utrycka en åsikt i debatten, och söka påverka hur folk i samhället i allmänhet värderar foster - hur det betraktas, t.ex genom inlägg i just denna tråd.

Sen är det inte så enkelt att det bara finns 2 lägen, antingen fri abort i 9 månader eller totalförbud. Det finns oändligt många mellanvarianter.

Sen är ju att göra abort verkligen att bestämma över någon annans kropp - till och med till döds - att nu ska den kroppen DÖ.

Exakt samma är det med att äta kött. Det är verkligen att bestämma över någon annans kropp - också i detta fall, att nu ska den här kroppen DÖ.

Sen betyder ordet vegan bara "person som inte konsumerar några djurprodukter". Det betyder inte att ha en viss åsikt om någonting alls faktiskt.  Sen är det faktiskt sällan jag ser någon kräva rent juridiskt förbud mot animalier. 

Den största djurrättsorganisationen i Sverige. Djurens Rätt, är nog mer inriktad på konsumentledet än producentledet.

Min vision är utan minsta tvekan ett samhälle med 0 aborter och 0 uppfödning av kött- o mjölkdjur samt 0 fiske. Det nås inte över en natt, men jag vill vara med i  arbetet för ett mycket oblodigare samhälle på mycket längre sikt.

Anonym (Aborter) skrev 2023-06-07 16:20:45 följande:
    På samma sätt som kvinnor kan neka män sex så kan män neka kvinnor aborter 
    Faktum är att de allra mest passionerat abortkritiska bland mina elever varit kvinnor, inte män..
    nihka skrev 2023-06-15 23:42:50 följande:
    Om du tänker dig att de som inte tror på tomtar och gudar alls delar upp de som tror på tomtar och gudar i olika väsensskilda underkategorier får du tänka igen.

Klart jag vet att de som är emot att andra gör aborter är emot att andra gör aborter. Det finns inget för-sätt att vara emot. Accepterande är man bara om man lämnar det därhän och låter personen avgöra själv vad som är ett bra val för henne där och då. Fördömanden behöver inte nödvändigtvis kläs i uttalade ord.

Du vet också NOLL (0) om hur församlingen tänkte. De är förhoppningsvis INDIVIDER och tänkte en massa olika saker om detta och allt annat i livet. En del har säkert "hjälpt" henne på traven att ångra sin abort. Om hon redan hade lagt det bakom sig hade hon inte omvärderat sitt beslut. Arvsynden och andra populära saker att känna skuld över verkar vara ett fungerande kitt.

Jaså jag hävdar mer bestämt att gudar inte finns än du hävdar att de gör det. Ser du det på samma ställe som du tycker dig se en massa personangrepp?

1) I första meningen vet jag inte vad du talar om, men jag  antar att du ungefär vill ha sagt att är man troende är man en idiot.

2) Ordet fördömande är ett värdeladdat ord. Men det är faktiskt inget fel på att fördöma handlingar, som t.ex FN-chefen nu fördömer attacken i Uganda där nyss IS dödade 40 personer. Jag fördömer faktiskt en del av  MINA EGNA HANDLINGAR. Har du aldrig någonsin ångrat något du själv gjort?

3) I princip säger du att dessa IS.män själva ska få avgöra vad som är bra för dem - tex att döda 40 ugandier, utan att någon ens kommenterar det.

4) Att föra den etiska diskussionen är inte samma sak som juridik. Jag hindrar ingen fysiskt från att göra abort. Det är fullständigt frivilligt att göra vad jag är för eller inte. Men det betyder inte att jag är etiskt likgiltig för allt som sker.

5) Även en tex katolsk församling har faktiskt rätt att få stå för en viss etik och det är 100% frivilligt att bestämma sig för att gå med där -100%.OCh det är frivilligt att så kvar. Man kan gå ur med.

6) Jag tror du har fel. Den tror jag hon ångrade redan när hon bestämde sig för att bli katolik. Hon visste väl för höge farao något om vad katolska kyrkan har för trosuppfattningar. Jag tror inte hon diskuterar sådant som hände för 15-20 år sen med dem.

7)Arvsynd förkunnas det aldrig om vare sig när jag är i Svenska Kyrkan eller när jag är i Katolska Kyrkan eller Ortodoxa.. Jag tror mina egna aktiva synder, och framför allt mina underlåtenhetssynder, nu räcker och blir över..

nihka skrev 2023-06-15 23:42:50 följande:
    Om du tänker dig att de som inte tror på tomtar och gudar alls delar upp de som tror på tomtar och gudar i olika väsensskilda underkategorier får du tänka igen.

Klart jag vet att de som är emot att andra gör aborter är emot att andra gör aborter. Det finns inget för-sätt att vara emot. Accepterande är man bara om man lämnar det därhän och låter personen avgöra själv vad som är ett bra val för henne där och då. Fördömanden behöver inte nödvändigtvis kläs i uttalade ord.

Du vet också NOLL (0) om hur församlingen tänkte. De är förhoppningsvis INDIVIDER och tänkte en massa olika saker om detta och allt annat i livet. En del har säkert "hjälpt" henne på traven att ångra sin abort. Om hon redan hade lagt det bakom sig hade hon inte omvärderat sitt beslut. Arvsynden och andra populära saker att känna skuld över verkar vara ett fungerande kitt.

Jaså jag hävdar mer bestämt att gudar inte finns än du hävdar att de gör det. Ser du det på samma ställe som du tycker dig se en massa personangrepp?
    Tillägg: Jag glömde kommentera sista meningen. Nu är det så många inlägg här så jag kommer inte exakt ihåg alla dina och alla mina meningar, men vad jag minns har jag betonat att jag inte påstår att jag kan bevisa något , och jag har för mig att du har påstått det som ett obestridligt faktum att Gud inte finns. Dock minns jag inte inläggen detaljerat.
    nihka skrev 2023-06-16 00:28:51 följande:
    Staten kanske inte skulle skydda vapenvägrare i krigstider utan låta dem sköta sitt eget försvar.

Jag gör inte anspråk på statens skydd i alla lägen, men jag ansökte faktiskt helt lagligt om vapenfri placering - och fick det godkänt. Då kallades det inte vapenvägrare, utan just vapenfri.

Jag vill inte ha blod på mina händer. Sen är det ju idag en mellanvariant  mellan den fullständiga värnplikt som var på "min tid", och ingen alls.

Staten anser jag aldrig har moralisk rätt att tvinga någon till militärtjänst. Staten äger inte individen rent moraliskt sett. Det så kallade "samhällskontraktet" menar jag inte finns,m utan är enbart en teoretisk konstruktion.

Anonym (Ditt val) skrev 2023-06-16 17:10:38 följande:
    Problemet med många som är det är att den egna åsikten väger mer än den gravida kvinnan.
    Var emot abort fine- låt bli att göra en. Men lämna andras val ifred. Ska vi säga så?

Här kan man skilja på den juridiska och den etiska (som alltid glöms bort) abortdebatten. Det måste vara tillåtet att rent allmänt tala för ett uppvärderande av foster, att söka påverka det allmänna värderingsklimatet i samhället så att män o kvinnor inte efterfrågar aborter. (Jag nämner män, för i många fall är det mannen som mer eller mindre driver fram aborten även om det på papperet heter att kvinnan bestämmer).)

EXAKT på samma sätt som jag som djurrättsaktivist talar för ett uppvärderande av djur relativt medel-Svenssons värderingar. 

Jag är alltså  för en starkt fallande efterfrågan på både aborter och animalier, även om båda är tillåtna.

Och det  är 100 % frivilligt att läsa det jag skriver.

Anonym (Ditt val) skrev 2023-06-18 22:56:49 följande:
    Jag har varit på sajten sedan 2003 när sajten bildades Mina erfarenheter är att det är svårt att ändra någons åsikt för att inte säga omöjligt.
    Jag svarar på inlägg jag tycker är intressanta.Vill någon svara på der jag skriver så varsågod att göra det. Nu är vi smärtsamt OT.
    Det är sant att folk med starka åsikter ofta inte ändrar dem. För min del har jag oftast en 3:e ståndpunkt i de flesta frågor- passar inte in i några vanliga åsiktsläger.
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-06-23 16:21:30 följande:
    Hade varit intressant att se dig i trådarna om otrohet. Där kan vi snacka starka åsikter. Gillar ditt sätt att diskutera.
    Om jag hinner och orkar under semestertiden.
    premier69 skrev 2023-06-29 09:11:37 följande:

några skäl:
    överbefolkad planet
    vissa ska inte vara föräldrar

Det finns andra sätt  att minska nativiteten, bla ekonomisk utveckling, som brukar ge lägre födelsetal.
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-06-29 18:07:27 följande:
    Ekonomisk utveckling brukar dock vara svårt utan att det kostar på för jordens resurser.
    Men om nativiteten sjunker blir ju trycket på dem förhoppningsvis också mindre med tiden.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?