nihka skrev 2023-06-15 23:42:50 följande:
Om du tänker dig att de som inte tror på tomtar och gudar alls delar upp de som tror på tomtar och gudar i olika väsensskilda underkategorier får du tänka igen.
Klart jag vet att de som är emot att andra gör aborter är emot att andra gör aborter. Det finns inget för-sätt att vara emot. Accepterande är man bara om man lämnar det därhän och låter personen avgöra själv vad som är ett bra val för henne där och då. Fördömanden behöver inte nödvändigtvis kläs i uttalade ord.
Du vet också NOLL (0) om hur församlingen tänkte. De är förhoppningsvis INDIVIDER och tänkte en massa olika saker om detta och allt annat i livet. En del har säkert "hjälpt" henne på traven att ångra sin abort. Om hon redan hade lagt det bakom sig hade hon inte omvärderat sitt beslut. Arvsynden och andra populära saker att känna skuld över verkar vara ett fungerande kitt.
Jaså jag hävdar mer bestämt att gudar inte finns än du hävdar att de gör det. Ser du det på samma ställe som du tycker dig se en massa personangrepp?
1) I första meningen vet jag inte vad du talar om, men jag antar att du ungefär vill ha sagt att är man troende är man en idiot.
2) Ordet fördömande är ett värdeladdat ord. Men det är faktiskt inget fel på att fördöma handlingar, som t.ex FN-chefen nu fördömer attacken i Uganda där nyss IS dödade 40 personer. Jag fördömer faktiskt en del av MINA EGNA HANDLINGAR. Har du aldrig någonsin ångrat något du själv gjort?
3) I princip säger du att dessa IS.män själva ska få avgöra vad som är bra för dem - tex att döda 40 ugandier, utan att någon ens kommenterar det.
4) Att föra den etiska diskussionen är inte samma sak som juridik. Jag hindrar ingen fysiskt från att göra abort. Det är fullständigt frivilligt att göra vad jag är för eller inte. Men det betyder inte att jag är etiskt likgiltig för allt som sker.
5) Även en tex katolsk församling har faktiskt rätt att få stå för en viss etik och det är 100% frivilligt att bestämma sig för att gå med där -100%.OCh det är frivilligt att så kvar. Man kan gå ur med.
6) Jag tror du har fel. Den tror jag hon ångrade redan när hon bestämde sig för att bli katolik. Hon visste väl för höge farao något om vad katolska kyrkan har för trosuppfattningar. Jag tror inte hon diskuterar sådant som hände för 15-20 år sen med dem.
7)Arvsynd förkunnas det aldrig om vare sig när jag är i Svenska Kyrkan eller när jag är i Katolska Kyrkan eller Ortodoxa.. Jag tror mina egna aktiva synder, och framför allt mina underlåtenhetssynder, nu räcker och blir över..