Inlägg från: Anonym (Pro life & vegan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pro life & vegan)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Marmite Devil skrev 2023-06-03 13:03:21 följande:
    Polyrytm skrev 2023-06-03 02:48:37 följande:
    Du vill inte fortsätta vår diskussion,  förresten? Nyfiken på hur du tänker.

Jag missade ditt inlägg. 

Det är obehagligt att använda känsloargument för att pressa någon att behålla ett barn hon inte vill ha. Då menar jag den typ av tårdrypande trams som du postade i ett tidigare inlägg.

Det är obehagligt därför att det är tillräckligt svårt att göra en abort utan att någon psykopat försöker påverka beslutet, och därför att det faktiskt kan vara bäst för alla inblandade parter att en del barn aldrig föds. 

Jag antar att du är pacifist, vegan och driver familjehem för nyfödda som inte har en kompetent förälder? 

JAG är pacifist (sökte och FICK vapenfri placering) och vegan, AV EXAKT SAMMA SKÄL som jag är abortkritisk. Glad
    nihka skrev 2023-06-03 14:26:47 följande:
    Så länge man har en livmoder med ett foster i kan man göra abort.

Om man inte har en livmoder med ett foster i kan man inte göra abort.
    Däremot pressades mer eller mindre, om jag fattat det rätt, en av mina närmastes mamma att göra en abort av sin man.
    Marmite Devil skrev 2023-06-03 16:46:42 följande:
    Vad gör du för att hjälpa barn som fötts oönskade och lever med föräldrar som inte kan eller vill ta hand om dem? 

Vad gör du SJÄLV?

Jag har stött diverse arbete, bland annat själv samlat in pengar till "Världens Barn".

Marmite Devil skrev 2023-06-03 18:38:06 följande:

Jag arbetar professionellt med barn som far illa. Men jag försöker heller inte tvinga olämpliga föräldrar att skaffa barn och det är inte relevant vad jag gör. 

Jag tycker att det vore en god ide om människor väljer bort religion, det verkar oerhört skadligt. Det ska jag arbeta aktivt för. 

1) EXAKT VAR har jag talat för att tvinga någon att skaffa barn? Exakt var? kan du citera?

2) Religion är inget enhetligt begrepp. Olika religion är helt olika + att jag skulle ha exakt samma syn på aborter även om jag vore ateist eller agnostiker.. Det centrala för mig i den frågan är inte religion, utan icke väld - och det hade jag varit för även utan tro - icke våld mot såväl djur som människor, födda och foster. Av exakt samma skäl som jag är vegan/ radikal djurrättsaktivist - vilket jag tänker fortsätta med  även om du är emot det. (Det var mina replikskiften med "Därför" och Nihka som av någon anledning satte tro i centrum

3) Jag tänker fortsätta dessutom gå i kyrkan (olika samfund) vilket du ej kan hindra mig från

Marmite Devil skrev 2023-06-03 18:38:06 följande:

Jag arbetar professionellt med barn som far illa. Men jag försöker heller inte tvinga olämpliga föräldrar att skaffa barn och det är inte relevant vad jag gör. 

Jag tycker att det vore en god ide om människor väljer bort religion, det verkar oerhört skadligt. Det ska jag arbeta aktivt för. 

Tillägg: Jag har arbetat oavlönat.
    Marmite Devil skrev 2023-06-03 19:55:49 följande:

Jag försöker inte hindra dig eller tvinga någon. 

Det handlar om att få människor att frivilligt välja bort religion, med lite statliga påtryckningsmedel kanske, eftersom de inte förstår själva hur skadligt det är för dem med dessa religiösa vanföreställningar. 

Staten ska vara neutral i de frågorna. Dessutom kan jag tillägga att min tro driver mig att arbeta för icke våld på olika sätt. När jag var i 20-årsåldern var det standard att kristna unga män sökte vapenfri placering. Jag var också en av dem.

Jag har också börjat hjälpa en ung ukrainsk man jag antar inte vill strida, inte vill döda, ekonomiskt. Jag stöder alla krigsvägrare, både ryska och ukrainska och andra.krigsvägrare.

Med långt fler troende kristna kan ickevåldstanken och ickevåldsviljan stärkas i samhället. Jag anser inte det skadligt. Däremot är våld skaldligt Verkligen skadligt.

fultextad användarhandbok skrev 2023-06-03 20:22:24 följande:
    Superbra idé att ta in förtryckarapparaten staten för att få som man vill. Två världskrig är exempel på det, fel ideologi, fel religion, fel vad som helst. Mer förtryck åt folket!
    Bra poäng.Glad
    Marmite Devil skrev 2023-06-03 20:30:25 följande:
    Ja, precis som när män vill bestämma över kvinnor. 

Och i verkligheten är det som sagt inte ovanligt att den som driver fram en abort just  är en man, även om det på papperet heter att kvinnan bestämmer. I verkligheten är det många gånger inte så.

Sen är det också så att många abortkritiska är kvinnor. De mest passionerat abortkritiska rösterna bland mina elever t.ex. har varit just kvinnor.

Marmite Devil skrev 2023-06-04 13:15:42 följande:

Uppblåst uppfattning om den egna förträffligheten, gränslöshet, svartmålning sv dem som inte delar religiösa villfarelser, är några av de skadliga tendenser jag kan se. 

Jag kommer säkerligen att hitta vägar att arbeta för att människor ska välja bort religion, även fast de enligt lag inte måste, eftersom religionen gör dem till sämre människor. 

Nu blev det flera halmgubbar - dvs du slåss mot sånt jag aldrig sa.

1) VAR SKREV JAG att jag själv är god? Jag är inte god i mig själv, men jag försöker tala konsekvent för icke våld, icke blodsutgjutelse, både av födda och icke födda. (Hjälpte därför ukrainare igen idag.)

2) VAR SKREV JAG att allt andra som inte delar min tro gör är dåligt? Jag uppskattar mycket arbete av icke troende -  t.ex. secular pro life och inom Djurrättsrörelsen.

3) Det har du såklart möjlighet till, men jag tror inte du lyckas tysta mig, och inte heller omvända mig.. Försöker du det tror jag det är bortkastad tid.

4) Jag tror inte jag är sämre än du för att jag råkar h en tro.

Anonym (Aborter) skrev 2023-06-04 20:45:37 följande:
     När abortlagstiftningen kom på 70 talet så hade män mycket mer makt då än nu och argumenten berodde inte troligen på att de bara vill gynna kvinnnorna utan att få något tillbaka.
    Exakt  -  Bla män som ville få det lättare själva genom att de kunde "göra kvinnor med barn o sen inte behöva stå för det" så att säga.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?