Anonym (därför) skrev 2023-05-30 19:35:07 följande:
Snarare du som klyver hår, om gud finns, är allsmäktig och lyssnar på böner så finns ju inget behov av medicin eller läkare, då räcker det med att be och poff så är det löst.
Och nej jag tror faktiskt inte för en sekund på att religiösa människor går till läkare eller tar mediciner av "teologiska skäl" utan snarare för att man fattat att mediciner fungerar men inte bön och man vill inte chansa.
Det är ju en klassisk tro möter verklighet situation. Det är ju precis detta som är det irrationella med religion och anledningen till att de flesta inte tror på det. Man vet att bön inte funkar men ber ändå, det finns inga bevis för att gud öht existerar men man tror ändå.
Personligen tycker jag folk kan tro på gud, tomten, påskharen eller vad de vill så länge de inte börjar kräva att andra ska rätta sig efter deras fantasier.
Du har fel. Så fungerar det inte. Enligt någon språkkunnig person i en debatt jag följde är ordet allsmäktig ev till och med, mer eller mindre, lite felöversatt på åtminstone nåt bibelställe, där det på originalspråk egentligen betyder "den som strider och skall segra".
Jag tror ABSOLUT INTE att allt som sker är Guds primära vilja. Då vore det ju ingen mening alls att tala om "gott och ont". Då vore ju allt rent teoretiskt "gott". Då vore även denna debatten meningslös. Då vore alla etiska resonemang meningslösa. Tvärtom har jag för mig att när uttrycket "denna världens furste" används så syftar det inte på något "gott". Den avgörande segern tror jag är vunnen av Kristus, - att frälsning för evigheten är vunnen, däremot inte att allt som sker i den här världen är Guds primära vilja. Här återstår "eftersläckning".
Sen gör du ytterligare en "halmgubbe". Jag har INTE SAGT att det är av specifikt teologiska skäl jag går till en läkare. DÄREMOT tror jag att utan Gud skulle inga mediciner finnas. Jag tror att Gud verkar genom läkare, och du kan inte tala om för mig vad jag tror. Det vet jag själv mer än du, eftersom jag är mig själv.
Där har du OCKSÅ FEL. Det FINNS INGET i kristen tro, ABSOLUT INGET, som säger att Gud "fixar" allt genom direktingripanden. Det är VÅR UPPGIFT att fixa det vi kan göra.
Självfallet BER MAN INTE OM man anser att bön inte fungerar. Jag ber dels i tacksägelse och dels, om jag ber om något, så är det såklart för att jag tror att Gud i vissa fall, och under vissa omständigheter, har möjligheter att inverka lite mera direkt på nåt. Men jag tror att det finns andliga lagar, som är som en form av naturlagar, som styr när som det är möjligt eller inte. Dem känner jag i så fall inte. Jag vet inte, har inte helheten, ser inte allt bakom kulisserna. Men det finns erfarenheter som jag menar talar för att bön inte måste vara meningslös. Jag tror också att vissa människors bön är verksammare än andras, Jag tror Gud behöver öppna kanaler in i världen, och att vissa är mer öppna kanaler än andra.
Även om jag aldrig hävdar att jag kan bevisa något, hävdar jag fortfarande att det finns intressanta observationer, som - även om de inte är bevis -antyder något. Jag är ingen idiot för att jag är troende.
Vill du frånta t.ex mig rösträtten? Självfallet inverkar även min tro, tillsammans med en mängd andra faktorer, på hur jag röstar, och jag har även rösträtt till riksdagen, Jag vill fortsätta rösta även där.
Du påstår med bestämdhet att något är fantasi, men även du kan faktiskt ha fel.