Varför anses det så illa att vara emot abort?
Han har sin möjlighet att göra sitt val innan han har sex. Antingen avstå från sexet eller skydda sig.
Samma som för kvinnan. Därmed inte sagt att jag tycker att abort ska användas som ett preventivmedel.
Men ibland så kan det finnas skäl.
T ex om man har blivit våldtagen eller gravid med en misshandlande eller missbrukande man.
Det där med köttätande osv tycker inte jag är jämförbart med abortfrågan.
Är man emot abort så är det ju att indirekt säga att kvinnan inte ska ha rätten till sin egen kropp.
Att rekommendera att äta en kost utan kött är just en rekommendation.
I praktiken blir det ofta ändå det, för mannen har i många fall ett stort inflytande när det blir abort.. De flesta aborter görs mig veterligt inte pga våldtäkt eller misshandel. Sen tycker jag att väldigt många aborter görs "som preventivmedel" -eller sekundär-preventivmedel. Om man resonerar så här: (" Nu använder jag preventivmedel, men om det inte funkar så får det bli abort"), så har man på förhand kalkylerat med abort som en andra barriär, dvs vad jag kallar sekundärpreventivmedel.
Jämför det med ett annat sätt att använda preventivmedel: "Nu använder jag preventivmedel, men om det inte funkar så blir det inte abort". Det är ett principiellt annat tänk.
Vad är skillnaden på att rekommendera att inte göra abort och att rekommendera att inte äta kött/fisk/mejeriprodukter.? Jag inte bara rekommenderar. Jag talar starkt för det valet. Skulle du inte då lika gärna kunna säga att jag vill att köttätaren inte ska ha rätt till sin kropp ?