• Anonym (..)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

• Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (anonym tjej) skrev 2022-12-13 08:43:13 följande:
    Jag ska inte vara otrevlig eller arg eftersom alla har olika åsikter.
    Men jag känner att för mig är abort en självklarhet- att kvinnan själv kan bestämma även fast valet endå känns tufft. 

Jag är väldigt för abort eftersom kvinnor ska få bestämma över sin egen kropp, jag fattar att man kan ångra sitt beslut men det betyder inte att man ska vara emot abort eftersom det kan förstöra många kvinnors liv och därför tycker jag det är fel att vara emot abort eftersom det betyder att du vill styra en annans beslut och kropp.

Jag skulle inte kunna bry mig mindre om någon gör abort eller ej, och att du anser att detta strider mot naturen hahahahh 

Jag ser det så här: Jag är för att inte göra abort ÄVEN OM det är lagligt. Jag är för att välja bort abort, helt oberoende av lagstiftningen. Det handlar inte om att styra någon, inte om statlig lagstiftning, men att ändå avstå.

Sen är det faktiskt många gånger mannen som är den som först föreslår abort, och till och med i vissa fall utövar starka påtryckningar.

Jag är emot blodsutgjutelse och jag talar för den etiken. Sen är det helt frivilligt att läsa vad jag skriver eller inte.

Anonym (anonym tjej) skrev 2022-12-13 08:43:13 följande:
    Jag ska inte vara otrevlig eller arg eftersom alla har olika åsikter.
    Men jag känner att för mig är abort en självklarhet- att kvinnan själv kan bestämma även fast valet endå känns tufft. 

Jag är väldigt för abort eftersom kvinnor ska få bestämma över sin egen kropp, jag fattar att man kan ångra sitt beslut men det betyder inte att man ska vara emot abort eftersom det kan förstöra många kvinnors liv och därför tycker jag det är fel att vara emot abort eftersom det betyder att du vill styra en annans beslut och kropp.

Jag skulle inte kunna bry mig mindre om någon gör abort eller ej, och att du anser att detta strider mot naturen hahahahh 
    + en annan sak : Att göra abort är verkligen att bestämma över en annans kropp, till och med så långt som till döds.
    molly50 skrev 2022-12-12 19:25:33 följande:
    Ja,har jag påstått något annat?
    Mannen har ansvaret för var hans spermier hamnar.
    Så om han inte vill ha barn så får han använda kondom eller avstå från att ha sex.
    Det är inte bara kvinnans ansvar att skydda sig.
    Och även om hon gör det så är ju inga skydd 100 % säkra.
    Så då får man tänka sig för innan man har sex.
    Som abortkritisk är jag den förste att HÅLLA MED dig här. Självklart har vi män ett stort ansvar för var som våra spermier hamnar. Och som sagt - många gånger är det faktiskt mannen som tar initiativet till abort - som i vissa fall till och med propsar på det. Den inställningen kan jag inte stödja.
  • Anonym (yes)
    Anonym (Aborter) skrev 2022-12-13 12:42:22 följande:
    Du borde rikta mer skulden på de kvinnor som är gravida.
    Att kvinnor ska få bestämma över sin kropp betyder inte att felet ligger på de som klagar på aborter. 
    Precis, de som klagar är ju helt oskyldiga och klaga är inte förbjudet. 
    Aborter ska inte bekostas av samhället om inte sex med någon annan är en rättighet. 
    Det ska ältas i tråd efter tråd. Det får man finna sig i om man svarat att sex med någon annan inte är en rättighet.
  • Spigger86

I Sverige är de flesta sekulära. Så ett foster i magen är endast ett fysiskt ting utan något större värde. Inom religionen så tror man ju dock på själen och att Gud har en plan med varje individ, och att man då förstör guds plan. Åk till ett land där de flesta är religiösa så hittar du garanterat fler abortmotståndare.

Spigger86 skrev 2022-12-13 14:07:50 följande:

I Sverige är de flesta sekulära. Så ett foster i magen är endast ett fysiskt ting utan något större värde. Inom religionen så tror man ju dock på själen och att Gud har en plan med varje individ, och att man då förstör guds plan. Åk till ett land där de flesta är religiösa så hittar du garanterat fler abortmotståndare.

Man kan absolut vara abortkritisk som icke troende. Det kallas "Secular Pro Life", på rent etisk grund, även om det inte har nått Sverige så mycket ännu. Själv är jag i o f s troende (aktiv i Svenska Kyrkan och i andra samfund), men jag skulle vara abortkritisk även om jag inte var troende - av samma skäl som jag valde vapenfri placering då Sverige hade allmän värnplikt, och av samma skäl som jag är vegan. Jag vill inte ha med blodsutgjutelse att göra/ inte ha med våld att göra.

Man kan mycket väl bryta mot de traditionella åsiktslägren. Vegan and pro life, som jag själv är, har dock ju  inte "riktigt nått"  till Sverige ännu.

• Anonym (Aborter)

Det ska inte vara en åsikt när man ska få göra en abort eller inte.

Iframtiden kan man ha en annan syn på hur aborter ägde rum just nu i Sverige när tekniken ev går framåt. 
  • Anonym (Aborter)

Sverige har en gräns som ligger sent helt klart för när man får göra en abort för vilken orsak jämfört med många andra länder. 
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (Chiffong) skrev 2022-12-13 12:55:15 följande:
    Det är konstigt att det enda argumentet du har mot abort handlar om att sjukvård vid sexrelaterade åkommor är fel och orättvist på grund av att du själv inte har tillgång till sex.
    Jag har tagit upp det andra förut.
  • Anonym (Aborter)
    molly50 skrev 2022-12-13 13:04:20 följande:
    Det är inte heller som att nysa och så är det klart,om du förstår vad jag menar.
    Jag menar att det går inte jämföra med annat när det handlar om aborter och annat som har med sin kropp att göra. 
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?