• Anonym (..)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

• Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (Aborter)
    molly50 skrev 2022-03-28 21:38:10 följande:
    Självklart har man ett val som både kvinna och man.
    Man kan välja att avstå från att ha sex eller skydda sig.
    Men nu är det ju inte det tråden handlar om.
    Jag syftade jag mer på när graviditeten är ett faktum.
    För du vet att det kan hända oplanerat också,även fast man skyddat sig.
    Att vara emot abort är ju att indirekt anse att kvinnan inte ska ha någon talan när det gäller hennes egen kropp.

Precis som du skriver så är ju våldtäkt en bra anledning till att göra abort om man skulle råka bli gravid,
    Men hur tänker du när det kommer till kvinnor som blir gravida med t ex misshandlande eller missbrukande män?
    Är det en bra miljö att låta ett barn växa upp i,tycker du?
    Eller kan en abort vara bättre då?
    Eller är det fortfarande embryot som ska få bestämma det?
    Vill du att kvinnor ska avstå från osäkra aborter för att färre kvinnor ska dö? (borträknat om aborten görs för att rädda kvinnans liv)
  • Anonym (Aborter)
    molly50 skrev 2022-12-14 20:38:05 följande:
    Fast de första veckorna av graviditeten,när det är vanligast att göra abort,så är det ju bara en liten cellklump som inte ens vet att den existerar.
    Så varför skulle den vara värdefullare än en fullt livsduglig människa?
    Tillägg till mitt förra inlägg till dig och vad jag menade 

Vad väljer du?
    Att kvinnor ska riskera sitt liv genom osäkra aborter och olika kvinnor försöker påverka opinionen för abortfrågan men de misslyckas

Eller att kvinnan avstår från osäkra aborter och bryter inte mot lagen samt vill inte riskera sitt liv genom dåliga aborter. Borträknat när det handlar om att rädda kvinnoliv. 
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (Aborter) skrev 2022-12-16 20:45:19 följande:
    Tillägg till mitt förra inlägg till dig och vad jag menade 

Vad väljer du?
    Att kvinnor ska riskera sitt liv genom osäkra aborter och olika kvinnor försöker påverka opinionen för abortfrågan men de misslyckas

Eller att kvinnan avstår från osäkra aborter och bryter inte mot lagen samt vill inte riskera sitt liv genom dåliga aborter. Borträknat när det handlar om att rädda kvinnoliv. 
    Allstå när kvinnan är sjuk/kroppen klarar inte av en graviditet och man räddar kvinnans liv
  • Anonym (Aborter)

För om man uppmanar till osäkra aborter än att många av dessa kvinnor avstår från dessa aborter då kan det inte alls handla om att man vill rädda kvinnoliv, utan man är för fri abort. 

• Anonym (Aborter)
    molly50 skrev 2022-04-02 12:26:43 följande:
    Ja,men tycker du det är rätt att mannen ska ha inflytande över kvinnans kropp?
    Tycker du att även kvinnan ska ha inflytande över mannens kropp och t ex kräva att han ska sterilisera sig?

Jag kanske har missförstått dig,men du verkar vara starkt emot abort,medans du rekommenderar folk att äta mindre kött.
    Det är ju en viss skillnad.
    Kvinnor kan också resonera att de ska få bestämma över männen i saker som de har andra förutsättningar för exempelvis vid sex. 
    Har inte läst om någon kvinna som sagt att de inte får säga något med att sex är ingen rättighet när män missgynnas vid sex, då kvinnorna har överlag lättare än männen.

Allstå argument om att kvinnor ska få bestämma över aborter men inte männen bland annat för männen inte får uppleva graviditeter är troligen bara mer en förevändning. 
  • Earlgrey

Kvinnan har rätt till sin kropp. En ung tjej på 14 år har rätt att själv välja om hon vill behålla barnet eller göra abort.... Låter fint på pappret att man har rätt att välja själv..... det beror ju på omgivningen. Vem orkar föda barnet om man inte får något stöd hemifrån. Utan pressas till abort. Det finns alltför många som pressats till att göra abort,  med argument som för det är ju bara som att ta bort blindtarmen som en del vill jämföra det med. Intressant att från och med vecka 18 då är det helt plötsligt en mänsklig varelse och inte en cellklump längre. Jag menar att det aldrig har varit och aldrig kommer vara en del av kvinnans kropp utan en egen varelse med sin unika DNA men som är inneboende hos kvinnan och beroende av henne. 
    Att kvinnan ska få välja. Som om man väljer om ens barn ska få cancer eller ADHD eller att vissa faktiskt upptäcker sin graviditet så sent så att dom är på väg att  föda barnet. Och då har det oftast gått bra för barnet. I Sverige har vi sjukvård, rent vatten och det finns stöd och få.
    Det är mkt som man inte får välja i livet. Det finns dom som inte ens kan få några barn alls. Om jag blev våldtagen och gravid skulle jag behålla barnet. Inte för att jag skulle tycka det var ett önskedröm men jag skulle inte klandra barnet för det som hände. Men då skulle jag söka stöd i min omgivning. Och jag vet att jag skulle få det också.
    Jag tycker man kan uppmuntra unga tjejer att vänta med sex men också informera om sex och samlevnad och om preventivmedel, det finns ju inga hundraprocentiga skydd....

• molly50
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2022-12-16 15:21:00 följande:
    Ja det godtas., Jag tycker det är viktigt att först läsa vad en person faktiskt skriver före man svarar.
    En annan bra sak att ta i beaktande är att vara tydlig i det man skriver för att undvika missförstånd. 
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2022-12-16 19:13:17 följande:
    Det är defentivt annorlunda då. 
    Ja,precis. 
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2022-12-16 19:50:37 följande:
    För en man så finns det alltid en risk att det blir barn om han har sex med en kvinna. 
    Ja,och därför måste han ju ta sitt ansvar och skydda sig eller avstå från sex om han inte vill ha barn. Eller hur. 
    Inte bara kvinnan. 
    Men detta är OT för tråden.
  • molly50
    Anonym (Aborter) skrev 2022-12-16 20:29:27 följande:
    Det handlar inte om något handikapp som gör att de inte kan ta ansvar för sig själva. 
    Nej,och det har väl heller ingen påstått?
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?