Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-03-23 18:11:12 följande:
1) Ett foster är ingen cellklump, som du så föraktfullt kallar det. Hoppas du inte har egna barn i så fall..
2) Foster kallas det vecka 9 - 40, embryo vecka 1-8. Det är en oerhörd skillnad på ett tidigt embryo och ett senare foster.
3) Jag har inte pläderat för graviditeter om man inte vill det. Jag är för att undvika graviditet, så där gör du en halmgubbe.
4) Jag har levt som jag lär. Skulle jag ha varit i en oplanerad gravid-situation skulle jag ha tagit mitt ansvar som far. Jag har vid något tillfälle trott att jag skulle varit det, och då har jag inte propsat på abort, utan varit beredd att ta mitt ansvar.
5) Jag talar inte om medicinska nödfall. Jag talar inte om situationer där inte båda liven kan räddas. Jag talar om det genomsnittliga fallet.
6) Många aborter görs i fall när det inte alls är någon "krisgraviditet", och där det faktiskt går att förändra situationen på annat sätt än genom abort.
7) En hel del aborter är mer eller mindre bekvämlighetsaborter från både mäns och kvinnors sida.
8) Jag talar inte om våldtäkter. jag talar om mera genomsnittliga fall.
I de flesta fall så gör man abort när barnet är ett embryo. Dvs en cellklump.
Men även om det sker senare så har fostret inga egna känslor och kan inte själv bestämma om det vill födas eller ej.
Jo,jag har faktiskt egna barn, Och jag har aldrig gjort en abort någon gång.
Men hade jag hamnat i en situation där det inte varit möjligt för mig att skaffa barn,eller om jag blivit våldtagen t ex så hade jag fått överväga det.
Då är det ju bra att den möjligheten finns.
Det är bra att du är beredd att ta ditt ansvar. Men alla män är inte det.
Och alla kvinnor är inte heller beredda att genomgå en graviditet och förlossning med allt vad det innebär.
Det är faktiskt en risk man tar.
Och visst kan man använda skydd vid sex.
I synnerhet vid tillfälliga ligg.
Men inga skydd är ju 100% säkra.
Så det säkraste sättet är ju i så fall att avstå från sex tills man är beredd att skaffa barn.
Och en del vill ju inte ha barn.
Ska de då leva utan sex ett helt liv för att du och andra är emot abort?