Anonym (F) skrev 2022-12-11 14:09:54 följande:
Att göra abort är inte att döda. Om du inte klarad av att diskutera utan att använda värdeladdade ord, så faller dina argument platt.
Om vi ska se det krasst, så dör ju både kvinnor och barn pga att abort är förbjudet i vissa länder. Men det klarar du tydligen av att leva med, trots att du säger dig förespråka liv utan blodsutgjutelse.
Att inte vilja att andra ska få göra abort handlar inte om omsorgen om andra, det framgår tydligt när frågan diskuteras.
Du missförstod helt mitt inlägg. Jag sa inget om "förbud" i juridisk menuing. Däremot sa jag att jag
är för att avstå från avbort även om lagen tillåter den. Exakt på samma sätt som jag som djurrättsaktivist argumenterar för att avstå från animalöier även om lagen tillåter konsumtion av såna. Jag är alltså mer intresserad av de etiska debatterna gällande tex abort och djur än av de juridiska.
Jo, jag har faktiskt omsorg om andra. såväl djkur som människor, såvl födda människor som foster, och jag menar både att ett foster kan dödas och att jag har en klart och mycket konsekvent bra resonemang.
Att jag valde vapenfri placreing var också av omsorg om andra. Jag vill inte döda. Att jag är vegan är pga omsorg om andra. Jag vill inte vara en dela v efterfrågan på uppfödmning och dödande av djur heller.