Anonym (Chiffong) skrev 2022-12-12 14:43:52 följande:
du har inte varit gravid eller fött barn. du pratar dessutom om bekvämlighetsaborter. Det är uppenbart för mig att du inte borde ha en åsikt i ämnet. Ingen kvinna genomgår en abort lättvindigt. Det kan jag med all säkerhet säga. dina fördomar och okunskap gör dig olämplig som debattör.
du tycker att din veganism ska kunna kopplas till kvinnors förbud till aborter. Det tycker inte jag (som också är vegan) ponera att aborter förbjuds. Då kommer antalet olagliga aborter öka vilket leder till dödsfall, även mödradödligheten kommer att öka. Inte så mycket PRO-life där. Du värderar i så fall en icke-livsduglig cellklump mer än en livsduglig kvinna.
Du misstolkade mig helt. Du talar om juridik. Du talar om "förbud". Jag talar om något helt annat. Jag talar i stället för att avstå från abort även om den är laglig. Ser du skillnaden? Jag för inte den juridiska utan den etiska debatten.
Jo, både män och kvinnor gör i många fall abort ganska lättvindigt. Jag säger män, för i många fall är det faktiskt mannen som först föreslår abort, och jag har tagit del av många människors egna berättelser. Jag är är både kunnig och erfaren debattör, som har tagit del av mångas egna berättelser ur verkliga livet.
Dessutom är inte ett foster en cellklump. Foster kallas det fr. o m. vecka 9 vill jag minnas..
Exakt på samma sätt som jag talar för en vegansk livssti -dvs att frivilligt avstå från animalier (blodsutgjutelse) - även om dessa är lagliga - talar jag för att frivilligt avstå från blodsutgjutelse i form av abort. Och det finns ett 3:e område här också som är mycket likt. Jag talar för att inte bära vapen, att inte utgjuta blod på det viset heller. Därför valde jag vapenfri placering i värnpliktens tid.