• Anonym (..)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

• Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (F)
    Anonym (Aborter) skrev 2022-12-12 16:00:36 följande:
    Vilket barn räddas om kvinnan gör en abort?
    Du är inte medveten om att även barn blir gravida, inte bara kvinnor?
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (F) skrev 2022-12-12 16:14:39 följande:
    Du är inte medveten om att även barn blir gravida, inte bara kvinnor?
    Ja men jag tolkade som att du menade att barnet som aborteras räddas samt kvinnan där barnet hae sin kropp i. 
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (F) skrev 2022-12-12 15:03:06 följande:
    Så vad tycker du då, om att kvinnor och barn dö för att de nekas abort? Är du emot abort i alla länder?

Jag har sett att du duckar för frågan och hänvisar till västerländska förhållanden. 

Du talar hela tiden om juridiken - lagstiftningen. Ordet "nekas" som du använder refererar ju till lagstiftningen. Jag talar i stället om att avstå från abort även om men inte "nekas" juridiskt, även om det är lagligt.

Ser du inte skillnaden mellan juridik och etik. Vad jag säger är att jag är för sådana värderingar hos män och kvinnor att de inte efterfrågar abort. Exakt på samma sätt som jag är för såna värderingar hos män och kvinnor att de inte efterfrågar dödande av djur, inte köper animaliska produkter, även om de inte "nekas" dem i juridisk mening.

Jag är mer intresserad av den etiska abortdebatten än den juridiska. Och nej, jag har aldrig sagt att kvinnor och barn ska dö i förtid.

• Gullvivor
    Anonym (Aborter) skrev 2022-12-12 16:04:46 följande:
    Borde inte det vara bättre att kvinnor struntar då i att göra en olaglig abort för hon riskerar annars dö under aborten? 
    Exakt, förstår mig inte på det argumentet. 
    Vill man slippa att kvinnor ska dö när de gör illegala aborter så är det väl kvinnan själv som får sluta göra den illegala aborten, annars är det ju självvalt.
    Anonym (F) skrev 2022-12-12 14:59:42 följande:
    Så dina åsikter om att leva utan våld sträcker sig inte utanför den västerländska världen, kvinnorna i fattiga länder känner du ingen empati för, tydligen. 

Som sagt, du väljer russinen ur kakan. Du klarar inte av att diskutera frågan ur ett globalt perspektiv, utan du begränsar dig till kvinnor som enligt dig gör abort för bekvämlighetens skull. 

Ingalunda. Det är du som tolkar mig fel. Du läser in saker i mina poster som jag aldrig har skrivit. Jag är mycket väl insatt i internationella förhållanden. Vad gäller Sierra Leone är problemet bla att i befolkningsgrupper utan gymnasieutbildning eller högre föds ca 5,8 barn per kvinna - till skillnad från utbildade grupper i samma land, med 3,0 barn. Det är DET som måste angripas i det landet. 

Ingenstans har jag skrivit att man inte ska ha empati för någon. Det är du som läser in vad du väntar dig i mina inlägg, i stället för vad jag faktiskt skriver.

• Anonym (Aborter)
    Anonym (yes) skrev 2022-12-11 15:35:12 följande:
    Givetvis ska kvinnor inte kunna göra abort om du inte får sex.
    Och det ska du GIVETVIS klaga på i tråd efter tråd.
    Det är inte olagligt.
    Det är många kvinnor som påstår att sex är ingen mänsklig rättighet och inget behov som sedan har sex mycket och vill att samhället ska finansera deras aborter.

De har fått vad de vill och nu borde de själva betala för deras nöjesknull som leder till ofriviliga graviditeter. 
    Anonym (Chiffong) skrev 2022-12-12 14:43:52 följande:

du har inte varit gravid eller fött barn. du pratar dessutom om bekvämlighetsaborter. Det är uppenbart för mig att du inte borde ha en åsikt i ämnet. Ingen kvinna genomgår en abort lättvindigt. Det kan jag med all säkerhet säga. dina fördomar och okunskap gör dig olämplig som debattör.

du tycker att din veganism ska kunna kopplas till kvinnors förbud till aborter. Det tycker inte jag (som också är vegan) ponera att aborter förbjuds. Då kommer antalet olagliga aborter öka vilket leder till dödsfall, även mödradödligheten kommer att öka. Inte så mycket PRO-life där. Du värderar i så fall en icke-livsduglig cellklump mer än en livsduglig kvinna.

Du misstolkade mig helt. Du talar om juridik. Du talar om "förbud". Jag talar om något helt annat. Jag talar i stället för att avstå från abort även om den är laglig. Ser du skillnaden? Jag för inte den juridiska utan den etiska debatten.

Jo, både män och kvinnor gör i många fall abort ganska lättvindigt. Jag säger män, för i många fall är det faktiskt mannen som först föreslår abort, och jag har tagit del av många människors egna berättelser. Jag är är både kunnig och erfaren debattör, som har tagit del av mångas egna berättelser ur verkliga livet.

Dessutom är inte ett foster en cellklump. Foster kallas det fr. o m. vecka 9 vill jag minnas..

Exakt på samma sätt som jag talar för en vegansk livssti -dvs att frivilligt avstå från animalier (blodsutgjutelse) - även om dessa är lagliga -  talar jag för att frivilligt avstå från blodsutgjutelse i form av abort. Och det finns ett 3:e område här också som är mycket likt. Jag talar för att inte bära vapen, att inte utgjuta blod på det viset heller. Därför valde jag vapenfri placering i värnpliktens tid.

• Anonym (Alice)
    Anonym (Aborter) skrev 2022-12-12 16:27:32 följande:
    Ja men jag tolkade som att du menade att barnet som aborteras räddas samt kvinnan där barnet hae sin kropp i. 
    Självklart är det även bättre för barnet att aborteras än att t.ex. födas in i misär, födas med grova sjukdomar eller liknande medicinska problem, eller helt enkelt födas in i en familj som inte vill ha barnet eller är redo att ta hand om det. Det är ju inte heller en lösning att bara "adoptera bort barnet" då det finns väldigt mycket problematik där med många barn som far illa. 
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (Alice) skrev 2022-12-12 16:44:19 följande:
    Självklart är det även bättre för barnet att aborteras än att t.ex. födas in i misär, födas med grova sjukdomar eller liknande medicinska problem, eller helt enkelt födas in i en familj som inte vill ha barnet eller är redo att ta hand om det. Det är ju inte heller en lösning att bara "adoptera bort barnet" då det finns väldigt mycket problematik där med många barn som far illa. 
    Hur vanligt vill dessa personer göra självmord? 
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (Alice) skrev 2022-12-12 16:44:19 följande:
    Då borde väl det vara bättre att kvinnan inte blev gravid och barnet fick leva med problemen i kvinnans mage? 
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?