Anonym (XXX) skrev 2022-01-15 12:34:40 följande:
Vid utomkvedshavandeskap opererar man bort äggledaren. Det är inte en abort. Embryot skulle ju dö ändå, när äggledaren sprack.
Jo, jag tycker också spontant att det känns onödigt att vänta in att ett barn, som inte kan leva utanför livmodern, ska födas. Just vid sådana tillfällen, tycker jag att man ska kunna få abort. Fast å andra sidan så är detta inte heller glasklart. Jag läste ett reportage ifrån Polen nyligen, där den nya stränga abortlagen gjort att kvinnor just måste vänta in den naturliga födelsen av sådana barn.
På grund av detta har man inrättat särskilda "spädbarnshospice", där mamman föder barnet, hon (och även pappan om han är närvarande) får hålla det i famnen tills det dör (ibland lever det också några dagar), hon hinner få lite minnen ifrån det, hon får med sig en hårlock och ett hand- eller fotavtryck, barnet hinner nöddöpas vilket kan kännas väldigt bra om man är troende (som de flesta är i Polen, och det kan få en grav. Kvinnan blir också "mamma" vilket för en del kan kännas viktigt livet igenom, om de inte får några fler barn.
Faktum är att i alla fall kvinnorna de intervjuade i tidningen, sa att de inte hade velat vara utan det här, och att det var bättre än om de hade beviljats abort, vilket var vad de hade önskat förut. Förmodligen mår de bättre i längden också, när de har fått ett värdigt avslut med sina barn.
Går nog att hitta betydligt fler exempel på kvinnor som riskerat sina liv för att få igenom abort.
Jag hade aldrig velat dra ut på en abort (och dessutom riskera mitt egna liv) och tvingas föda ett barn där fostret inte ens har en chans att överleva.
För mig låter det där fruktansvärt och framförallt inte ett val jag vill att någon annan ska ta åt mig.