Fast era argument faller ju.
Är det mord är det lika mycket mord efter en våldtäkt.
Lider embryot gör det ju det lika mycket oavsett anledning till varför det aborteras.
Känslo- eller s.k. moralargument fungerar inte. Det finns ingen gemensam linje att följa där, så bättre att hålla oss till forakning och vetenskap istället.
Anonym (XXX) skrev 2022-03-28 22:34:22 följande:
Så är det väl alltid, att man har mer förståelse om människor gör saker, som egentligen är olagliga, fula eller hemska, om de gör det p.g.a. mycket svåra omständigheter. Jag kan t.ex. förstå att svältande människor i Ukraina har plundrat butiker och övergivna hem i jakt på mat. Men jag kan inte acceptera om någon jag känner i rika Sverige gör det - här kan vi ju alltid gå till soc och få åtminstone akut-matkuponger.
Jag kan också förstå människor som äter människokött i tider av yttersta svält. Men inte dom som gör det som en "häftig" ritual i en svart mässa eller liknande.
På samma sätt kan jag förstå att en kvinna inte vill föda sin våldtäktsmans barn, och ju värre omständigheterna var kring våldtäkten, desto svårare skulle det vara att ta barnet till sig, naturligvis. Tänk en överfallsvåldtäkt t.ex., flera främmande gärningsmän som drar in dig i en bil, eller bryter sig in i ditt hem om natten...
Jag tror att det skulle vara väldigt svårt att separera barnet som individ, ifrån den biologiska fadern, särskilt om barnet blev likt honom. I vårt knasiga land är lagarna dessutom så, att våldtäktsmannen skulle kunna få umgängesrätt med barnet, kunna hänga sig kvar i landet och slippa utvisning "för att barnet har rätt till sin far", man skulle bli tvungen att samarbeta med honom o.s.v..
Jämför detta med "nu har min man och jag redan bokat en sol-och-bad-resa, och den skulle bli förstörd om jag skulle vara gravid då. Jag vill vara slank och fin i bikinin. Så det får bli abort".