LadyJane skrev 2022-01-06 21:24:07 följande:
För det första skiljer jag på åsikter och fakta. Åsikter som är baserat på okunskap och dumhet är icke trovärdig och gör inte att jag ändrar min uppfattning i en sakfråga. Fakta och vetenskap kan däremot få mig att göra det.
Hänvisade till min motparts egna påståenden som det huvudsakliga beviset i min argumentation.
Signatur forskning säger att nervsystemet inte växer samman med hjärnan förrän vecka 25 och använder det som ett bevis för att fostret inte har ett medvetande.
Det är ju faktiskt inget bevis på att fostret saknar ett medvetande. Det är äpplen och päron.
Jag tolkar läget som följer:
Innan vecka 25 finns hjärna, nervsystem, synnerver och annat. Dock har det inte vuxit samman. Fostret har ingen kontakt med sina ögon, öron eller armar och ben. Reaktionerna man ser beror på att nerverna är kopplade till ryggmärgen som svarar på impulserna. Det tolkar man då som att barnet inte har ett medvetande. Men då bortser man från att det finns en hjärna. Och man vet egentligen inte om hjärnan har ett medvetande.
Sanningen är att man inte ens vet vad ett medvetande är.
Förstår egentligen inte varför du hatar mig så mycket. Jag är för abort. Det behövs. Men jag anser att 12 veckor + några extra veckor för ömmande fall är lagom. Det täcker in nästan alla som gör abort enligt statistik visad här i tråden.
Finns alltid några som kommer att vara sena vilken tidsgräns du än sätter.