annabellelee skrev 2022-01-15 12:55:58 följande:
För att om man är mot abort vill man inskränka andra kvinnors frihet? Om du känner att abort är fel, bra, gör inte abort. Men varför tvinga andra kvinnor att föda barn de inte vill ha? Abortmotståndare har ofta en hård och dömande syn på andra kvinnors livsval .
Fört av allt : Förlåt att jag skriver lite stora bokstäver, men det är för att understryka vissa nyckelord, och tydliggöra tankegången, så att den blir lättare att följa med i.
Jag tycker det är mer hårt o dömande att GÖRA abort. Det är ju till och med att döma till döden. Sen är väl de flesta i någon mening "abortmotståndare", som egentligen är ett alldeles för luddigt och odefinierat ord. Jag tror inte att du heller vill ha fri abort t.o.m. t.ex. 8:e månaden, och i så fall är du också i någon mening "abortmotståndare".
Men sen glömmer du också att abortmotståndare inte bara behöver avse en juridisk åsikt, Det kan ju också vara en etiskt abortmotstånd oberoende av lagen. Låt mig förklara genom att göra en jämförelse mellan 2 frågor som egentligen liknar varandra rätt mycket - men som få i Sverige tänker på som liknande frågor:
Jag har den i Sverige, än så länge, ovanliga åsiktskombinationen att vara både abortkritisk och vegan/djurrättsaktivist. Jag är för sådana värderingar hos både män o kvinnor att de INTE EFTERFÅGAR abort, även om lagen tillåter aborten. Alltså jag är för individuella värderingar som bidrar till att man inte väljer abort ÄVEN OM det inte finns tvingande statlig lagstiftning som hindrar aborten. På EXAKT SAMMA VIS är jag för sådana värderingar hos män o kvinnor att de avstår från att efterfråga kött/andra animalier ÄVEN OM konsumtionen inte förbjuds av tvingande statlig lagstiftning som hindrar konsumtionen.
Jag är för att värna allt kännande liv mer än statens lag kräver av oss.