BaKu skrev 2019-04-05 23:16:04 följande:
Ja, verkas som jag har ordentligt med mjölk för han går ju upp mycket i vikt också :) skönt att slippa krångla med ersättning. När vi var på sjukhuset förstod man också hur mycket problem ersättning kan skapa för så fort vi sa att han helammas så var de genast mindre oroliga. Det är ju fantastiskt att ersättning finns för de som behöver, men amning är (när det funkar) fantastiskt finurligt. Nu börjar jag dock känna av att han sover så länge på nätterna för brösten hinner bli sprängfyllda. Inatt vaknade jag när han brukar äta, men han var inte på väg att vakna så slutade med att jag fick gå upp och pumpa ur lite för att det kändes som det skulle explodera annars :p men det är ju helt klart ett lyxproblem.
Oron finns där hela tiden. Å ena sidan är jag lugn med att lämna till mina föräldrar, men å andra sidan är jag så nervös. Det är dock löjligt egentligen för de har ju för sjutton klarat av att ta hand om mig :p i det läget ligger nervositeten nog mer i att jag ska vara ifrån honom. Spenderar ju minst 23 timmar per dygn med honom inom synavstånd. Enda är när jag ibland får tillfälle att duscha eller gå på toaletten. Han är verkligen en del av mig och känns konstigt att vara utan honom.
Misstaget med bröstkorgen har jag också gjort. Men som tur var bara i provrummet. Det är svårt att fatta hur mycket större bh man kan behöva. Ser mig fortfarande som småbystad trots att jag har ganska stora bröst sen flera år tillbaka. Fick större bröst när jag vid nåt tillfälle la på mig vikt och konstigt nog förblev de stora när jag gick ner igen. Sen har ju graviditet gjort sitt. Men antar att de blir lite hängigare när hormonerna är tillbaka på normalt sen...
Vi har en sån candidekudde, men används lite. Lånade en och använde mycket första tiden. Sen tyckte jag det var jobbigt att flytta runt den eftersom vi har flera ställen han ligger på. Så köpte två till. Efter det har vi knappt kunnat använda dem för lillen ligger inte direkt stilla på natten så efter en liten stund så är kudden inte under huvudet längre. Så nu blir det mest när han ligger på golvet, men har fått byta till en vanlig bebiskudde så han har lite mer utrymme innan han sprattlat av den. Nu har han väldigt runt huvud och har ingen direkt favoritsida att sova på så än så länge har vi inga problem med platt huvud. Han vänder ju även huvudet i sömnen så sover med huvudet åt båda sidor och med baksidan ner ganska jämnt. Sammanfattningsvis så anser man väl inte heller att kudde behövs här om inte huvudet får fel form om jag fattat det rätt.
Viktiga är att man inte har massa saker de kan kvävas av i sängen... Vi har bara madrass och lakan nu. Babynestet började bli trångt och han sover bra utan så det har vi bara på dagtid numer...
vad har du köpt för bröstpump? och köpte du den efter att lillen hade fötts? har sett att det finns både elektriska och 'vanliga' och funderar på om man ska köpa det innan eller efter - när man vet om det funkar liksom...
har 2 BHar jag kan ha nu som räcker runtom också - så lever i dem så länge :) mina bröst känns inte jättestorta dock men det kommer kanske när mjölken är där :)
ja kanske kan ha candide-kudden i babynestet - men skippa när hon ska sova 'för natten' så det inte ligger något onödigt i sängen. här rekommenderar de endast 'sovsäck' till bebisen - alltså inga filtar etc - det ser ut som en klänning som man knäpper på som funkar som en sovsäck till bebisen. vet inte hur vanligt det är i sverige? hade aldrig hört talas om dem innan i alla fall...
hoppas lillen mår bra nu och att magontet gav sig!! Kram