Inlägg från: Inalina |Visa alla inlägg
  • Inalina

Vi som blivit gravida efter IVF

Mjbo skrev 2019-01-29 10:04:08 följande:
    Åh, vad räknar du med för storlek tills dess?? Så svårt med storlekarna tycker jag. Man vet ju inte. Tänk om hon är jätte stor när hon föds, då har hon ju typ 56 när hon kommer ut..  Eller om hon är jätte liten när hon föds, så kanske hon har 56-62 lagom till hösten! haha..Såå svårt! Hur har du gjort??
    Tycker också det där mes stl är jättesvårt!

jag köper det mesta i 56-62 nu - jag var själv en rätt stor baby och varken jag eller min man är små - men föds de tidigare än beräknat får man väl gå o leta dockkläder ;) köper man lite stort kommer de ju åtminstne kunna ha det någon gång! tycker det är svårt att hitta 'sommarkläder' till bebisen - i typ linne-tyg så att de är klädda men inte varma...
  • Inalina
    170909 skrev 2019-01-29 10:42:19 följande:
    Dockkläder är försmå men det finns ner till strl 44 iaf i vissa butiker. Min dotter föddes förtidigt så vi hamnade i den "problematiken" Vi hade tur i oturen och fick ligga inlagda i 1-2v och hann köpa så små kläder då. 
    Ok jag förstår- Vilken vecka föddes hon i?
    ja det löser sig ju alltid med kläder såklart - men nu är det så kul att för första gången få köpa kläder till sin egen Hjärta
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-29 10:45:08 följande:
    Ja det är svårt. Jag har oxå köpt mest 56 nu.. iallafall på bodys. Har köpt rätt många byxor i strl 50 då jag vet att byxor kan de ha längre i mindre strl eftersom de har så små korta ben när de föds :P Nått plagg 62 oxå har jag köpt, men inte så mycket.. har fått en del i 62 oxå.. Men ja det är jätte svårt! Speciellt när man ska tänka vilken årstid det blir oxå.. man har ju ingen aning! haha :) 

Men jag tänker att jag kommer inte köpa så mycket mer nu.. har köpt hem så de finns lite grann i olika strl så klarar man sig nog på det tills att man mer än gärna tar en promenad på stan med barnvagnen och kollar in nya kläder om de behövs ;)

Igår fick jag hem lekmattan och mysflätan jag pratat om.. Även mina mrs mighetto posters jag beställt.. ÄÄÄÄÄLSKAR dem! Älskar märket mrs mighetto, så sjukt fina saker.. Rekommenderas att kolla in detta. Dock är det tyvärr rätt dyrt, men så himla fina saker, så jag kunde inte låta bli att beställa 3st posters som kommer passa perfekt in på lillans rum :D 
    ja det verkar vettigt =) och precis - en sommar i sverige kan ju innebära förra sommaren med 30gr varje dag eller 16-20 grader.. vilket inte är så himla varmt. då går man ju själv runt i mjukisbyxor typ... kunde inte ha på mig jeans en enda dag på min 4 veckors semester i sverige i somras Tungan ute

jättefina posters på mrs mighetto - hade aldrig sett dem förrHjärta! alla tips e välkomna gällande kläder o inredning och annat praktiskt också =)

fastnade framför datorn på newbie, ellos och hm baby - gud så mkt fint det finns!! får ta lite beslut ikväll vad jag ska beställa =) ska även beställa en myspöl.. 
  • Inalina
    S91 skrev 2019-01-30 07:12:17 följande:

Åh vad roligt det är att läsa allas inlägg om era graviditeter! Och att det även är en och annan bebis i gruppen nu :) läser men har inte skrivit nåt på länge.. tycker tiden går sååå långsamt just nu. I vecka 13+3 idag och var på KUB i fredags. Allt såg fint ut med väldigt låg sannolikhet på avvikelser :) bebis låg stilla länge i början men när BM skulle få den att vända på sig och "puttade" med UL-staven på magen så blev den sur och började röra sig jättemycket. Så häftigt! Kunde se hjärnhalvorna tydligt och hjärtats kamrar och förmakarna, skithäftigt! Vi var lyriska. Nu blir det att vänta till rul i mitten på mars. Men nu känns det på riktigt och har börjat berätta på jobbet äntligen! Har tyckt det varit hemskt att behöva vara tyst om det då jag mått så dåligt.

Hur är det med er??

grattis till fint resultat på kub!! vad härligt att allt gick bra och visst är det en stor tröst i illamåendet när man får se den lilla krabaten leva runt där inne Solig jag håller med att det är jättehäftigt att se alla de där detaljerna på bebisen! vi var också på väldigt bra humör efter KUB men jag har också vänner som fått väldigt dåliga resultat som de precis fick reda på så sörjer med dem också. när man får se en frisk bebis/låg risk för avvikelser så har man mkt att vara tacksam för märker manHjärta

jag tyckte också det var så mkt roligare när man äntligen kunde berätta för folk! då börjar även magen växa när bebisen äntligen vågar visa sig hehe!!

Går in i v 25 på fredag - och lillan lever rövare inne i magen =) det är jättehäftigt när man börjar känna rörelser som man inte kan missta för tarmrörelser längre ;) hoppas ditt illamående försvinner nu också!
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-01-29 21:23:52 följande:
    170909 skrev 2019-01-29 13:07:12 följande:

Kan också berätta att promenaderna blev längre och längre, först bara prova att gå runt huset typ. Man vill ha nära hem ifall hon blir hungrig, behöver blöjbyte, eller hon är för varm eller kall osv. Sen utökade successivt till ca 5km slingan som går här. 

Ja det känns ju som man kommer ha sönder dem när de är så små. Promenaden gick bra och vi gick en lite lagom runda i området. Hade ju med mannen och det gör det lite tryggare. Kändes som vi lyckades bra med mängden kläder. Han verkade inte ha något emot att åka vagn heller utan sov gott hela vägen och var väldigt nöjd när vi kom hem. Ser fram emot när man kan/vågar gå lite längre.

Men han är världens matvrak. Halva dagen gör han inget annat än att äta. Ska bli intressant att se om han börjat gå upp i vikt igen. På torsdag kommer BVC på hembesök så då får vi se hur det gått :) men har han inte börjat lägga på sig blir jag förvånad för han äter som sagt konstant och mjölk verkar jag ha gott om eftersom det ganska snabbt börjar läcka om han skulle råka gå lite längre utan att äta.
    Vad härligt att premiär-promenaden gick fint med lillkillen Hjärta  förstår att det är lite 'större' oro när det är kallt ute och eventuellt halt/snö. men det där vänjer ni vid er snabbt! så bra att han äter!! och han kräks inte upp en massa heller? 

haha skrattade lite när du skrev att din man var tvungen att gå ur rummet vid blöjbytet - jag är nog förmodligen den som är mest äckelmagad - dock mest med lukter vilket min man verkar klara rätt bra.. så det där blir spännande Flört!
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-01-30 09:29:40 följande:
    Ja, det känns lite svårt nu på vintern. Men mest orolig är jag för alla baciller som härjar nu. Vi håller oss undan köpcenter och liknande, men nån gång måste man ju ge sig iväg till någon affär.

Haha. Ja grejjen var att det inte ens luktade. Men igår fick han lite revansch när han klarade ett byte helt själv. Visserligen "bara" kiss och min mamma stod bredvid och övervakade, men behövde inte hjälpa till.

Vi har kunnat besöka mina föräldrar vid två tillfällen nu och det har gått jättebra. De bor bara nån minuts bilresa från oss. De båda är så himla duktiga med småttingar så väldigt skönt att kunna komma dit och kunna gå ifrån och äta mat vid ett bord exempelvis och känna att lilleman ändå har det riktigt bra.

Imorgon blir det hembesök av BVC och jag hoppas de har med sig vågen så vi får se om allt ammande gett något.

Han kräks en del, men det börjar bli bättre. Innan var det mycket kräk efter varje måltid. Nu kräks han inte varje gång och det är oftare bara lite. Men han äter mer än vad som kan få plats så inte konstigt det kommer upp.

Inatt har åter gått bra, men han har nog varit lite gasig så han har sovit lite sådär, vilket gör att jag också sover lite sådär. Men nu har han somnat på mig så passar på att äta och vila lite.
    ja det är sant - förstår att oron är värre för att han ska bli sjuk såklart. Hur har du återhämtat dig efter födseln? känns det ok?

så skönt att ha dina föräldrar så nära - min mamma kommer komma hit en vecka när lillan bara är några veckor gammal så då räknar jag också med lite avlastning... skönt med hembesök också! hur många såna får man?

gjort min första beställning av babykläder på newbie nu, känns helt overkligt! tänk att man ska ha en egen sån där liten... känns ju nästan lika kul som o skaffa hundvalp hahaHjärta
  • Inalina

Hej på er!

Jag var ju på en undersökning hos gyn förra veckan pga sammandragningar och allt verkade frid o fröjd när jag var där. hon tog dock lite prover för att säkerställa att jag inte hade uvi eller annan infektion. igår fick jag hem ett BREV från gyn där det sod att de hittat en 'ofarlig' infektion och bifogat låg ett recept på medicin som skulle hämtas ut. 
    jag hade haft en middag hemma så öppnade inte brevet förrän kl 22 och började googla på 'bakteriell vaginos' som jag tydligen hade. hittade då givetvis en massa statsitik och undersökningar om att just BV kan leda till för tidig födsel Gråter

som tur e har vi ett nattöppet apotek i stan så jag fixade tabletterna direkt och tog första igår innan jag la mig. Men känner mig fortfarande orolig (trots att jag inte kan göra nåt åt detta nu) och irriterad på min gyn att de inte ringde och berättade detta så fort de fick svaren istället. (kollar inte brevlådan varje dag).
    någon annan som hört om/haft bakteriell vaginos? skräckhistorierna kan ni kanske hålla för er själva...men så 'ofarlig' känns den här infektonen absolut inte...kram på er!Hjärta

• Inalina
    BaKu skrev 2019-01-31 10:25:15 följande:
    Usch så jobbigt. Men om du har fått medicin så ska det nog inte vara någon fara. Tänker att om de hade trott det skulle vara något farligt så skulle de ju ha ringt så ta brevet som något positivt!

Vet att det är omöjligt att sluta oroa sig. Men passa på att varva ner och ta hand om dig själv.
    ja man tycker ju det borde vara ett bra tecken att de inte ringde med andan i halsen.. - ska tlll gyn nästa vecka kanske kollar de att allt är bra då.

jobbigt för dig med feber :/ och 39gr är ju högt- - förstår att du mår dåligtRynkar på näsan hoppas du kommer på benen snabbt och kanske kan få lite tips o knep mot mjölkstockning. Kul att lillen är som ett litet ljus i alla fall då hihiHjärta
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-30 13:38:52 följande:
    Vart ska du beställa din myspöl ifrån? Finns så många olika.. kollat på såna jag med :D

Ja det är svårt med kläder i sverige.. man vet ju inte alls hur sommarn blir, antingen som du säger 16 grader och spöregn eller 30 grader och oändlig värme haha :P 

Jag tar oxå gärna emot tips på kläder/tillbehör gärna i ekologiskt material, om någon sitter inne på lite tips :D
    Jag tror det kan bli en NG baby myspöl- de är så fina tycker jag och ser fantastiskt mysiga ut! har du hittat andra bra? 
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-31 11:55:04 följande:

Förstår din oro! Usch va dåligt att de inte sa det direkt de fick svaren.. Man vill ju gärna börja behandla så snart som möjligt. Förstår att du är orolig, men det är säkert ingen fara! Jag hoppas att du kan försöka slappna av trotts vetskapen om detta då jag tror oron är ännu "farligare" för bebisen än själva infektionen, den är vad jag förstått ganska vanlig.. Har minst 2 st som haft detta i min bekantskap som gått över tiden till och med, båda två. Så det behöver inte betyda nånting alls..Men som sagt, jag förstår dig.. Aldrig ska det få vara helt bra. :( <3 

Tänk att det är bra att du nu fått behandling och att du vet om det, så du kan med jämna mellanrum kontrollera så allt står rätt till. Stor kram till dig <3 

Precis - jag hade nog inte fått en blund i natt om jag inte åkt till apoteket, så glad att vi bor i stan. men jag vet - min oro är ju sådant som skapar sammandragningar så ska försöka komma in i lugnet nu och tänka på annat och drömma om bebisen och bebisgrejerHjärta
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF