Inlägg från: Inalina |Visa alla inlägg
  • Inalina

Vi som blivit gravida efter IVF

Mjbo skrev 2019-02-03 15:29:59 följande:

Intim fråga....

Ni som kommit lite längre i graviditeten ELLER har stor mage redan ändå..

Hur är sexlivet med er partner?

Vi har i princip inte haft nå sex alls över huvud taget, kan räkna på en hand de gånger det har hänt fram till vecka 21 kanske.. Men nu faller andan på oftare och oftare av någon anledning, och magen börjar ju bli rätt stor och hård, och "i vägen" eller vad man ska säga... :)

Hur gör ni andra med större mage? Hur tar era män det, och hur tusan kommer det bli med magen om några veckor sen tänker jag?! Haha. Någon som känner igen det jag skriver eller är vi ensamma? :p

hej! vi hade en del sex mellan v 16-22 som var helt ok - men jag tycker det är väldigt obehagligt att få orgasm då det blir så mkt sammandragningar då.. sen behandlas jag ju nu för bakteriell vaginos som man tydligen kan 'bolla' mellan varann så jag kommer nog tyvärr inte vilja ha mer sex nu innan då jag är rädd att få tillbaka det. (det är ingen könssjukdom men kan ändå överföras - inte ritkgit fattat det där själv..) ska höra med min barnmorska om de kan ge mannen penciliin också så kommer jag våga ha sex igen ;) Dock finns det ju andra intima saker man kan göra med varann Glad så vi gör det haha.

En annan sak - jag har så OTROLIGT mycket sexdrömmar så jag blir typ rädd för mig själv! vaknar upp varannan natt/morgon av att jag drömt jätteheta drömmar och får orgasm i sömnen. Tycker det är väldigt obehgligt då det utlöser en så lång sammandragning som jag ju försöker undvikaGråter Någon mer med väldigt mkt sexdrömmar?? vet inte vad jag ska göra !!
  • Inalina
    tossaliten skrev 2019-02-04 11:07:22 följande:

Varit på vul idag på morgonen!

Graviditeten bekräftad med en fint tickande hjärta!! :)

Stort grattis - minns den härliga känslan av lättnad Solig
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-02-04 11:58:40 följande:
    Hade också en del drömmar och precis som du så vaknade jag med sammandragningar. Men försök komma ihåg att det inte är farligt i sig. Mest obehagligt.

Konstigt nog har jag mycket såna drömmar nu. Vaknar dock lite "för tidigt" och kommer ofta på i drömmen att jag ju inte får ha sex än så blir mest bara frustrerande. Trodde aldrig jag skulle vara så sugen så här snart efter förlossningen. Hoppas det håller i sig när jag väl är läkt sen :p och hoppas mannen inte känner att det är för konstigt nu med att ha sett mig föda och allt annat som råkar hända under en förlossning (även om han inte tittade rätt på det) och med bebis i huset.

Förresten, hur har ni andra tänkt med preventivmedel efteråt? Frågan ställs ju både på MVC och BB.

Vi har i princip ingen chans att bli med barn på egen hand i och med att mannen i princip saknar spermier. De fick ju leta länge efter dugliga spermier och fick som jag förstår det svårt att hitta tillräckligt många till äggen. Vi välkomnar självklart ett barn om det skulle råka bli så, men tänker mest på att det är säkrast för både mamma och barn att det ändå går ett tag.

Jag mår väldigt dåligt av hormonella pmedel och därför tänker jag inte stoppa i mig det i onödan. Vi säger därför kondom om vi ska använda något, men frågan är om vi nu, efter flera år utan, verkligen kommer få för oss att faktiskt "krångla" med det. Antar att vi tar "risken" och lär ju bli överlyckliga om vi skulle lyckas på egen hand.

En helt annan sak är att vi nu börjar planera dop. Känns så overkligt. Präst är klar (jag ville ha en särskild) och nu måste vi få till kyrkan (som vi också tänkt en särskild, mest av praktiska skäl). Prästen jobbar inte i den kyrkan i vanliga fall så måste pussla så det passar både präst och kyrka. Sen har vi en jättebra lokal i området som vi kan hyra till en struntsumma. 200 kr för hela dagen. Ligger i området vi tidigare bodde i och där mina föräldrar bor så väldigt smidigt.
    ja jag verkar ju ändå inte kunna göra något åt dem och som du säger måste det ju vara ofarligt tänker man..Obestämd  förstår dina tankar - men din man tänker nog inte så utan blir nog jätteglad när ni kan få igång samlivet igen Glad

har inte alls funderat över preventivmedel.. kommer nog ta för givet att det inte kommer funka för oss att bli gravida naturligt så hade inte tänkt börja med något. vi skulle också välkomna ett barn om det kom naturligt - och finns det chans att få ett syskon kommer vi nog gärna vilja ha ett ganska snabbt - men det är kanske inte det första man tänker på efter att ha fått sin första lilla direkt;)... har också funderat på det där med kondom nu pga av min bv - får kanske ta upp det med mannen ikväll o se vad han säger.

vad kul med dop! =) blev det en liten Oskar till slutHjärta?
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-04 18:46:54 följande:
    Jaha så det förs över från partner till partner? Trodde fett va en infektion man fick typ som uvi eller så, men så fel jag hade :)

Jobbigt att få sånna sammandragningar av orgasm, det har jag tack och lov inte märkt av ännu, inte så det blir obehagligt iallafall. Spänner lite, men inte mer än så.. :)

Sexdrömmar har jag oxå, MASSOR....... ibland helt galna drömmar som man inte ens kunnat tänka sig annars, haha... sjukt. Men men, det verkar vara rätt vanligt vad jag förstått det som, så jag tar dem med en nypa salt ;)
    vad jag förstod det som så KAN det göra det. ska höra med min gyn i morgon om vi kan ge mannen lite penicillin med =) det kanske är jag som överdriver sammandragningar vid orgasm, det känns ju likadant som när jag får en av stress typ...

har dessutom i ett par dagar haft lite ont till o från i mens-magen. Inte när jag gör något speciellt men lite skrämmande att det gör ont precis där för det känns liksom inte som 'växtvärk' direkt. jag kan sitta helt still och så börjar det värka lite och försvinner efter en kort stund.  det kommer inte i samband med sammandragning eller så - för då hade jag ju blivit riktigt orolig - men det är jobbigt när man inte vet vad det är/om det är normalt. 

Kul att ni kikar på vagn!! förstår om ni behöver en väldigt stabil vagn om ni har snö under så lång tid och mkt grusvägar etc. Här ligger snön i stan typ 2 dagar om året och resten är det torrt Flört så inte ritkigt samma behov där!
    Köpte ett skötbord till lillan i helgen på blocket =) fick det för 1/3 av priset men fortfarande jättefint och de inkluderade skötbädden också. Känns kul när man gör lite 'klipp'! blev ett ganska robust med hjul som vi kan rulla in i badrummet då sovrummet ligger precis bredvid.

Försöker nu hitta någon fin baby-mobil att sätta på skötbordets kanter, men har svårt att hitta en med tillräckligt lång arm... tycker annars denna är superfin!! men den kanske det får bli till sängen om jag inte löser 'armproblemet' haha! =)

www.pricerunner.se/pl/350-4289668/Barn-och-Babytillbehoer/Nattou-Loulou-Lea-Hippolyte-Saengmobil-priser

har även hittat en Babybay säng till bebisen på blocket för väldigt bra pris som vi ska hämta i helgen - så snart har lillan allt hon behöver - och förmodligen lite till hahaHjärta den kan hon bara använda 6-9 mån vad jag förstått då de växer ur den sen så kändes bra att köpa begagnat!
  • Inalina
    Akira Öken skrev 2019-02-04 21:03:19 följande:
    Härligt att se dig här med och att allt verkar gå enligt plan!

Har ni fått svar på nipt? Vi hoppar över kub, men gjorde ett ultraljud i förra veckan i anslutning till provet. Vi fick se den lille, som, var mycket större än sist (!). Hjärtat slog fint och den viftade med både armar och ben. :) Jag tror jag vill veta kön, men mannen vet inte riktigt. Vi får se vad vi bestämmer oss för när svaret väl kommer! Förstår det som att man kan välja att trycka på en knapp/länk för att få svar på kön. Visst är det så att ni väntar en liten flicka? Kram
    Ja känns roligt när man kommit så långt att man känner bebisen varje dag =) det blir en liten flicka för oss!Hjärta är i v 25 nu - känns overkligt att skriva det faktiskt...

jag ville veta kön främst för jag mådde så dåligt där veckorna innan KUB/NIPT. Jag kände att det var någon som vill ta kål på mig därinne och att det skulle vara lättare att hantera om jag visste att det var en flicka eller pojke.. haha kanske inte hade gjort nån skillnad egentligen men det känns roligt att veta nu =) har köpt lite kläder till den lilla - och även om allt inte går i rosa så finns det så fina exempelvis grå mysiga bebiskläder med rosa detaljer Flört så blivit lite sånt!

kram!
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-05 10:17:27 följande:
    Åh va roligt att bi börjar bli så klara ändå. Känns som jag inte ens börjat haha :P.. Men, de kommer väl så snart rummet är klart så man kan börja nånstans :) 

Jaa de va roligt att kolla på vagn. Overkligt och roligt. Och känns så bra att vi äntligen hittat det som passar oss. Tror vi kör på en emmaljunga efter intensiv läsning igår kväll.. Inte det utseendet jag hade velat haft på vagn, MEN tror den blir bäst för oss och vårt behov. Så det känns bra, ska nog beställa en sån inom kort :) 

Va roligt att du gjort sånt klipp! Älskar när man hittar sånna, känns så bra ;)

Mobilen, ÄÄÄÄLSKAR den! tack för tips!! sån måste jag oxå köpa! :) 
    haha färdigt är kanske att ta i ändå ;) vill ju liksom inte bara kasta in grejerna - utan göra det fint med någon väggdekoration, ev. sänghimmel, babymobil och skydd o sånt... får du också en sån här overklighetskänsla när du pratar om babysaker? att det är ens EGEN?? kommer nog inte fatta ens när hon är född..

nu har jag beställt NG babys sovpöl i ljusgrått, och 2 NG baby gallerfiltar ocksåTungan ute

och vagnen står ju o väntar nere i källaren - men även den behöver ju 'pimpas' lite innan lillan kommer...
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-05 13:54:18 följande:
    Oj ja, helt otroligt overkligt. Man kan inte förstå det.. tror det inte kommer gå upp för oss fören hon är här.

I övermorgon är det vecka 25 och dags för besök hos barnmorskan igen. Ska bli kul. Vi ska börja mäta magmått nu oxå, har ni börjat med det?

Åh! Du måste nästan lägga ut kort sen när du fått hem den ;) Vart ska du ha den stående?:) vilken strl tog du? :)
    roligt med nytt besök - får ni lyssna på hjärtljud då eller vad gör ni?

jag har vart på mitt glukostest idag i 3 timmar! gick bra - ingen diabetes här inte vilket var skönt!!! var tvungen att fasta 10h innan och sen fick man dricka en sockerlösning och vara där i 2,5 h för att ta 3 olika blodprov. var så hungrig så jag skakade sen när jag kom hem - så åt för 4 pers till lunch haha! nu är jag normal igen ;) ska ni göra glukostest?

håller även på att köpa lite nya möbler här hemma - fick hem en matta igår som jag bara ÄLSKAR och nu ska vi beställa en Laminofåtölj med fårskinn och fotpall - blir nog bra som amningsfåtölj tänker jag =) blivit värsta shopoholicen som gravid haha! men jag gillar att satsa på saker som kommer hålla i många år - men då blir det ofta lite dyrare grejer. (speciellt då det ska fraktas till schweizFörvånad!

jag ska också till gyn i morgon - ska få nåt vaccin mot röda hund eller kikhosta minns inte vilket jag tydligen inte hade skydd mot.. (jättemärkligt då jag vet att jag fick vaccinet för 5 år sen...)

ang mini-pölen så köpte jag den för 1149kr - som är en sovpöl. tänker att den kan ligga i hennes säng och även att man kan ha den i soffan - den ser fantastskt härlig ut! börjar fundera mer o mer på att köpa en stor amningskudde att ha nu och sova med innan - vanliga kuddar funkar liksom inte ritkgit både för mage och ha mellan knäna... ska du/någon annan här göra det?
  • Inalina
    Elcca skrev 2019-02-06 15:02:40 följande:
    Kolla upp det det med vaccineringen ordentligt! Säkert kan dom sin sak, men man ska inte vaccineras för rödahund när man är gravid. Kikhosta vet jag inget om, men just röda hund och mässlingen som brukar vara ett blandvaccin tillsammans med kikhosta, ska inte ges under graviditet vad jag har förstått.
    nej precis de är ju 'levande' vaccin. tror detta var kikhosta dock - men ska kolla igen just in case! min gyn sa att de brukar rekommendera det då bebisen automastikt får skyddet - men jag kollar hellre 10ggr extra Glad
  • Inalina
    S91 skrev 2019-02-06 21:31:17 följande:
    Röda hund och mässlingen är väl levande vaccin och ska inte ges. Men enligt min bm inte Heller kikhosta förrän barnet är ute, kikhostevaccin är i Sverige iaf blandat med stelkramp och difteri-vaccin och inte mässlingen och röda hund :) det kanske ser annorlunda ut utomlands men levande och avdödade vaccin blandas ej.

Bra att kolla upp som sagt så inget blir tokigt! :)
    nä precis - men just kikhosta har de börjat ge till gravida i USA då det skyddar även fostret från födseln då.

jag tror inte man ger endast kikhosta i sverige och det är därför de inte rekommenderar det - men här i schweiz verkar de ha ett vaccin endast mot det så då rekommenderar de det. =)
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-06 19:13:02 följande:
    Ja precis, vi pratar lite hur man mår och hon ger info och så lyssnar vi på hjärtljuden. Och denna vecka (25) börjar man även mäta magmåttet oxå.

Har du ul igen imorgon?:)

Skönt att ha glukostestet klart! Vi har pratat om det, men jag behöver inte göra det, skönt :)

Jag har oxå funderat på införskaffa en amningskudde eller gravidkudde till att sova med. Ser så himla sköna ut, och jag tänker som dig att då kan man ha den när man ammar oxå, så jag tror jag ska investera i en sån:)

Lycka till hos bm imorgon! Pratar ni nått mer om dina sammandragningar? Är det bättre eller fortfarande likadant?
    Ok spännande - ska fråga min gyn om magmåttet också! =) ja jag har UL varje gång - min gyn tycker det är minst lika roligt som jagGlad 

nu verkar mina sammandragningar ha lagt sig lite och kommer bara när jag är väldigt kissnödig eller stressad - så försöker undvika båda delarna...

så förmodligen behöver jag inte gå dit varannan vecka men får se vad hon säger.

det gör mig ju inte så mkt att komma dit ofta heller. någon studie har ju visat att många ultraljud gör barnet vänsterhänt haha!! får se om det stämmer sen...Flört

fick min första order från HM baby igår - köpte några pyjamaser, en solhatt och såna där vantar så de inte ska riva sig i ansiktet i början (tror jag de är till för..) herregud så smått allting ärHjärta snart klar med mina olika ordrar till sverige också - mamma får gå skytteltrafik mellan posten och hemmet för att hämta alltTungan ute men det verkar hon gärna göra! såg att apoteket har 'startpaket' för bebis också, med snorsug, nagelfil etc. vet inte om det är värt att köpa ett sånt - har någon annan kikat på det?
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF