Inlägg från: Inalina |Visa alla inlägg
  • Inalina

Vi som blivit gravida efter IVF

Jilka skrev 2019-01-17 10:44:23 följande:
    Nej precis, det ska vara helt normalt :)

Bra med ett stressfritt liv! Måste ju vara den bästa förberedelsen också. Hehe jag är (frivilligt) ensamstående så det är bara jag som är exalterad, skulle jag skriva, fast det är inte sant för min bästa vän som om allt klaffar ska vara med på förlossningen är nog nästan mer exalterad än jag :) men ja, ser mycket fram emot att träffa min lilla krabat nu :)
    ah jag tyckte jag hade i bakhuvudet att du skaffar barn själv, visst åkte du till Dk? 

Det är klart att det är massor av folk som är exalterade och glada för din skull! man är aldrig ensam i en graviditet utan alla blir ju så glada när man berättar och vill ju gärna vara lite delaktigaGlad Har du namn klart?
  • Inalina
    Jilka skrev 2019-01-17 11:54:28 följande:
    Ja, jag åkte till dk för inseminationer, men när det inte fungerade blev det Ivf här i Sverige

Jag har namn klart men det är hemligt hehe. Har bara ett killnamn så det känns som att jag kommer jinxa det om jag säger det, hehe. Inget speciellt namn, varken top 10 eller superudda. Det är så fint att få följa denna tråden tycker jag, för att den fylls på och man hela tiden påminns om de olika stegen i processen (och hur tacksam jag är för att vara där jag är idag!)
    Aha jag förstår! jag förstår precis att man håller sitt namn hemligt - vi har ett namn vi båda gillar men jag skulle tycka det var kul med fler ideér.. men kanske ska man vara glad att man kan komma överens istället haha ;) kan inte ens föreställa mig de oändliga möjligheter man skulle ha om man skaffade babyn själv Flört!

igår läste jag igenom de första 20 sidorna i tråden - oj så unga och ovetandes vi var då känner jag haha! det var jättemysigt att läsa om när alla fick sina första symptom och oron inför första VUL - känns som en helt annan tid! satt och smålog hela tiden...Solig
  • Inalina
    anina skrev 2019-01-17 09:47:17 följande:
    Ja de verkar bra. Hörde någon säga att de är lite rangliga, men enligt han i butik skulle de funka bra.

Ja de är sååå snygga. Men man vill ju provköra. =)
    jag testkörde Britax här i Schweiz och tyckte den var jättebra - men de hade inte Smile -modellen - utan någon större modell som inte var lika smidig  - så fick aldrig chansen att testa Smile. Den kommer ju även väldigt högt i alla rankningar! =)

på 'snygghet' tycker jag även att Cybex är fina - de har någon 'premium-modell' i typ rosegold eller liknande man kan specialbeställa =) men överhuvudtaget så fundera på era behov av att exempelvis lyfta av liggdelen för att bära i trappor - eller om ni har mkt grusvägar ni ska gå på, eller om ni har liten hiss etc. man får ju helt olika behov beroende på hur man bor. Här i Schweiz har jag aldrig heller hört om att de stjäl barnvagnar så vi kan lugnt ställa våran i trapphuset om vi vill exempelvis..
  • Inalina
    Kallamakka skrev 2019-01-17 16:00:46 följande:

Hej gänget!

Var på första ultraljudet idag, det fanns ett hjärta som slog och denna gången kan man urskilja nåt som ska vara både armar och ben(jämfört med sist), den mätte också perfekt - till och med en dag större än den borde. (beror ju lite på hur dom mäter också såklart).. Fick bf 30 augusti, och går in i vecka 9 på lördag.

Jag har varit 100% inställd på att allt gått fel. Så blev verkligen överraskad över att allt såg så bra ut. Hoppas det håller i sig! Men jag ropar inte hej än.

Heej! så glad jag blir att allt ser bra ut med mini! Skrattande hur mår du nu? minns att symptomen i den där veckan inte var någon favorit hos mig direkt - men det varierar ju! Jag tror det kommer gå bra för er nuHjärta!! 
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-01-17 13:03:41 följande:

Ingen bebis här ännu, men lite mer slempropp som gått och lite mer förvärkar så får se om det händer något innan måndag (då vi har tid för igångsättning).

Min mage började synas tidigt och jag fick snabbt gå över till gravidbyxor. Men för er där magen inte syns så tänk på att i början är det ju inte bebisen som syns utan svullna tarmar mm. Så misströsta inte ;)

Vi har ju köpt britax smile 2. Att den upplevs ranglig av vissa tror jag mest beror på att den är väldigt lättrullad och man måste faktiskt vänja sig lite vid det i början. Mitt syskonbarn har rullats runt i en sån och minns att första gångerna jag körde vagnen var det nästan lite obehagligt för att den rullade så lätt. När man väl vant sig var det bara bekvämt :)

Jag har länge fått sammandragningar när jag gått och stått. Magen blir hård, men släpper efter ett tag. Gör inte direkt ont, men känns lite obehagligt. Läs på 1177. Finns ganska bra info om hur sammandragningar, förvärkar och värkar känns :) är inne och läser varje dag nu för att se om det kanske är något på gång :p

Tänk att du ska ha en bebis inom en vecka - så häftigt!!

har du gjort någon 'gravidfotografering' ? jag är med i någon grupp här i Schweiz där det verkar vanligt och det hade ju kanske varit kul att ha några fina bilder när man är gravid också =) 

Har ni andra tänkt på det nåt?

Jag ska kika 1177 o läsa mer om sammandragningar..
  • Inalina
    Jaktenpaflow - gravid första IVF efter 1 års försök, 2:a barnet, BF 21 april, pojke 

Gammelpysen, gravid efter 3,5 års försök, 7e försöket (3 färsk och 4 frys). Bf i slutet av april 

Ellencassandra - gravid efter 4 års försök, fjärde insättning, 1a barnet BF 2 juni, flicka :) 

Tossaliten - gravid efter 2 års försökt. Ett IVF som misslyckades, nu gravid naturligt, 3e barnet (första med nuvarande make) BF 15 september 

Kallamakka, gravid första IVF(3dje insättningen) efter dryga 2,5 års försök, första barnet, BF 30 augusti. 

Mjbo, Första försöket IVF, 3dje insättningen, försökt 3,5 år. Andra barnet (som är 9 år), första barnet för min man. BF 29e maj, flicka 

Baku, andra IVF försöket efter 2.5 års försök (manlig faktor och utdragen utredning). Första barnet. BF 6 januari (blir igångsatt nästa vecka om inget händer). Vet inte kön

Fröken rabarber, första IVF-försöket, försökt 2 år, första barnet, bf 29 augusti

S91. Första ivf-behandlingen, gravid 3e fet. Försökt i 2 1/2 år. Bf 4e augusti.

Inalina, Försökt 3,5 år, 2 IVF - 3:e insättningen. Första barnet, flicka BF 23 maj.
  • Inalina

Jaktenpaflow - gravid första IVF efter 1 års försök, 2:a barnet, BF 21 april, pojke 

Gammelpysen, gravid efter 3,5 års försök, 7e försöket (3 färsk och 4 frys). Bf i slutet av april 

Ellencassandra - gravid efter 4 års försök, fjärde insättning, 1a barnet BF 2 juni, flicka :) 

Tossaliten - gravid efter 2 års försökt. Ett IVF som misslyckades, nu gravid naturligt, 3e barnet (första med nuvarande make) BF 15 september 

Kallamakka, gravid första IVF(3dje insättningen) efter dryga 2,5 års försök, första barnet, BF 30 augusti. 

Mjbo, Första försöket IVF, 3dje insättningen, försökt 3,5 år. Andra barnet (som är 9 år), första barnet för min man. BF 29e maj, flicka 

Baku, andra IVF försöket efter 2.5 års försök (manlig faktor och utdragen utredning). Första barnet. BF 6 januari (blir igångsatt nästa vecka om inget händer). Vet inte kön

Fröken rabarber, första IVF-försöket, försökt 2 år, första barnet, bf 29 augusti

S91. Första ivf-behandlingen, gravid 3e fet. Försökt i 2 1/2 år. Bf 4e augusti.

Lillaaw. Tredje ivf försöket ca 2 års försök. (Oförklarligt barnlös som visade sig vara manlig faktor) gjort 3 icsi. Väntar en flicka i slutet av maj.

Inalina, Försökt 3,5 år, 2 IVF - 3:e insättningen. Första barnet, flicka BF 23 maj.

• Inalina
    BaKu skrev 2019-01-19 02:56:08 följande:

Nu ni tjejer verkar det faktiskt hända något. Värkarna har satt igång. Än så länge förvärkar (tror jag i alla fall) men de kommer allt tätare och börjar bli kraftigare. Pratat med förlossningen som tyckte allt lät normalt och att jag får stanna hemma så länge jag känner att det går och ringa tillbaka om något ändras eller om det känns som det är dags att komma in. Lite segt att man inte sovit på många timmar nu. Mannen försöker sova lite i alla fall, men hans puls gick upp en aning så oklart om han lyckas somna :p ska snart ta en dusch här tänkte jag så får vi se hur det går...

Men det är verkligen svårt att veta hur saker ska kännas och vad som är vad när man aldrig gjort det här förr. Visst, alla säger att man märker när det övergår till förlossningsvärkar, men tycker ändå det känns svårt. Var (är) ju knappt säker på att detta var förvärkar.

Åh vad spännande!! Tänker på dig och hoppas du kan åka in snart så du slipper fundera över att åka in eller inteGlad stor kram och välkommen snart till lilla bebisenHjärtaHjärta
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-18 19:00:45 följande:

Är det någon som skulle va intresserad av att vi startar en hemlig grupp på Facebook?

Skulle va kul då man kan dela bilder och sånt lite lättare :D

Hej! Jag vet faktiskt inte om jag skulle kunna/vilja gå med i facebook-gruppen. för mig är det väldigt skönt att det varit så privat hela tiden men ändå fått stöttning av er alla här och en trygghet att man inte är ensam. vi har inte berättat om IVF för någon (alltså INGEN) och jag känner tyvärr att Sverige är för litet för att jag inte skulle behöva 'oroa' migObestämd Går ju helt emot ett tidigare inlägg att det är så vitkigt att vi berättar om detta - men det  handlar inte om mig i detta fallet utan om min man som inte tycker att någon har med detta att göra utan är en helt privatsak. så för att vi ska ha det så fortsättningsvis kommer jag nog tyvärr inte vara med i Facebook-gruppenGråter  så jag hoppas att ni fortsätter att skriva här på FL ocksåHjärta Kram hoppas ni förstår!
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-01-20 07:43:54 följande:

Nu är han här. Ja, det blev en pojk, precis som vi gissat. Värkarna började vid midnatt och runt 4 på morgonen gick vattnet. Vi åkte in och det kändes som det skulle gå fort för värkarna ökade snabbt. Fick morfin för att kunna sova lite när vi kom in, men efter nån minut bara så fanns det inte en chans till sömn. Då fick vi en ett förlossningsrum. Efter att ha kämpat med lustgas så fick jag tillslut epidural. Hade inte bestämt något innan så valde det där och då. och tjejer, försök inte vara starka. Epiduralen räddade verkligen mig. Så är det för mycket, ta den hjälp ni kan få. Kunde kombinera med lustgas och slumra mig igenom att öppna mig från 4 cm till 9 cm. Det gick relativt fort. Därefter tog den sista cm lååång tid. När jag tyckte det kändes som det snart var klart var det flera timmar kvar.

Strax efter tio igårkväll kom han tillslut ut och det var en stor gosse på 55 cm och 4200. Jag själv är väldigt liten så det var ju lite chockartat, trots att vi misstänkt ganska stor bebis.

Hade lite problem att få ut moderkakan för navelsträngen gick sönder när han kom ut. Så fick kämpa en del med det efteråt, men till slut gick det. Skönt det för hade vi inte lyckats då hade det blivit operation.

Nu väntar jag på frukost. Har sovit sådär inatt. Trött som bara den, men har mått ganska illa så vaknat av att jag håller på att kräkas. Nu är jag dessutom vrålhungrig och en halvtimma kvar till frukost.

Vårt mirakel sover bredvid oss. Mannen fick sova över och om en stund skulle det vara lite rond tydligen.

Tjejer, jag vet hur mycket blod, svett och tårar vi fått gå igenom för att få vår största dröm att gå i uppfyllelse. Det är värt varenda sekund av det. Under förlossningens värsta skede fick jag sånt glädjefnatt att vi äntligen snart (trodde jag) var i hamn. När han kom upp i famnen var alla jobbiga dagar, alla tårar och alla misslyckanden som bortblåsta. De har ju lett oss till just den här lille krabaten. (och ja, glädjefnattet gick över för det var inte superskönt, haha)

Önskar verkligen det går bra för er alla!

Nu har vi en utmaning i att komma på ett namn. Vi har ju haft svårt med pojknamn, men hade ändå ett vi tänkt på lite mer. Men vi är nog överens om att det inte passade på vår älskade unge.

Men så underbart!!!:) stort grattis och det måste kännas helt fantastiskt!! Har hört att epidural vart det bästa beslutet för många kvinnor i sitt liv, varför ha mer ont än nödvändigt!!

Åh jag hoppas du återhämtar dig fint och att ni får åka hem i lugn o ro som en familj snart :) jättekram!!!
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF