Inlägg från: Mjbo |Visa alla inlägg
  • Mjbo

Vi som blivit gravida efter IVF

jaktenpaflow skrev 2019-01-15 21:49:22 följande:

Hej alla! Varit lite off de senaste dagarna! Ägnat mig åt renovering och sen varit heeelt slut!! Börjar könns av foglossningen rejält nu i ljumskarna och i benet mellan. Bara hugger och strålar! Var hos en sjukgymnast och provade ut en foglossningsbölte men i övrigt tycker jag inte jag fick någon direkt hjälp?! Vad gör dem vad är dem till för undrar jag! Skulle gärna gå på massage eller liknande för att lösa upp knutar och mina stela partiet. Någon som vet om det kan gå på högkostnadskortet?

Kul att många börjat titta på vagn!! Vi köpte faktiskt en igår kväll lite spontant haha! Hittade en Bugaboo Donkey Duo på blocket som var superfin och till väääldigt bra pris jämfört med nyskick. Vi köpte vår första vagn helt ny och ska försöka sälja den:)

Tråkigt stt det inte kommit någon bebis än BaKu men snart är lillen här!!! Skönt med ett datum så ni kan ställa in er på ett ?senast? datum iaf! Gör du några trick för att försöka få igång förlossningen?:)

Vad tycker ni om en BF lista? Något mer som bör vara med?

Kram till er alla

Kul med renovering? Är det bebisrum eller något annat i huset? :)

Vi håller på med renovering av bebisrum för fullt men har inte kommit så långt än tyvärr haha :P 
    Vilken vecka va du i nu? :) Har du planerat någon mammaledighet än när du ska gå hem eller så? 

• Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-16 10:22:51 följande:
    Åh igår äntligen fick mannen känna 3 ordentliga sparkar!! så nu var det avklarat haha!!  Glad

låter skönt att gå hem lite tidigare! jag har ett väldigt stillasittande jobb och jobbar mkt hemifrån så det gör liksom inte så mkt om jag fortsätter jobba lite längre in i graviditeten. men maj är ju en underbar månad när man ändå bara vill vara ute och lukta på blommorna så du gör helt rätt i att vila dig i form innan födseln Solig

nu har jag gått och blivit dunderförkyld också - men kurerar med honung/citron/ingefärste.. hoppas det hjälper. 

jaha med en man som jobbar helg förstår jag att det blir lite mer pusslande - men ni har ju gott om tid =) 

hur långt in i graviditeten kommer ni våga boka resor etc? jag åker till Sverige i slutet av feb - när jag/vi är i v 27-28 - efter det tänkte jag väl inte flyga mer men kanske kunde vara roligt att göra något över påsk ändå - men kan ju ta tåget nånstans tänker jag. 
    Åh va roligt! hur va reaktionen? 

Jag har oxå stillasittande och lugnt jobb, och även kontor hemma så jag kan jobba hemma jag med, men känner att jag vill njuta och koppla av lite innan det är dags, och som du säger så är ju Maj en underbar månad.. så jag hoppas på finväder hela månaden :) 

Va jobbigt att du blivit förskyld! hoppas du blir frisk snabbt!

Angående resa så hade vi en bröllopsresa bokad nu i februari i 2 veckor, men har avbokat den då vi inte vågar åka, och kämpar för fullt för att få pengarna tillbaka där.. 80 tusen(!!) har vi betalat för den resan OCH betalade extra för avbokningsskydd, men ändå är det något som fattas eller ska kompletteras osv osv för att få pengarna tillbaka.. man blir så matt.. Men men. Läkarintyg har jag fått efter alla magsmärtor jag har haft, men de tyckte att det skulle va mer detaljerat ändå, konstigt..... 

Jag kommer inte åka nånstans mer än typ tåg och bil, men håller mig i Sverige hela graviditeten :) 
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-16 12:35:15 följande:
    han tyckte också det var häftigt - det gick liksom inte att missta för några 'tarmrörelser' eller liknande Skrattande

Oj synd med bröllopsresan men ni får åka alla 3 sen istället - eller lämna bebisen hos någon när den blivit tillräckligt stor Baby ni verkar ha lagt en del krut på den - men klart ni ska få tillbaka alla pengar!! förstår att man inte vill äventyra något när man har haft de smärtor som du haft! jag tycker det är väldigt svårt att veta vad som är 'normala' smärtor i magen under graviditeten. igår när jag gick av tåget fick jag en jätteond stramande känsla i ena sidan av magen - men man har ju ingen aning om vad det är - och det försvann efter typ 5 min. lägger sig grejerna lite konstigt därinne för de inte får plats kanske...?

Köpte en Bi-Oil idag som tydligen ska vara bra att smörja på magen - och min kollega som har ett stort ärr efter en operation säger att det är värsta mirakel-oljan så får väl hoppas på det =)
    tydligen kan man använda den på alla möjliga ställen så kanske kan bli av med lite rynkor också Skrattande sen köpte jag en 'homeopatisk' nässpray som ska vara ofarlig att ta under graviditeten - hoppas den hjälper när man ska sova i alla fall!
    Härligt med en bra olja! Uppdatera oss om du tycker den är lika bra som din väninna gjorde, så kanske man ska investera i en ändå ;)

Jaa det är svårt att avgöra vad som är normalt och inte i graviditeten.. Jag brukar gå på sunt förnuft. Lite krämpor och ligamentdragningar eller när de släpper snabbt, de brukar jag inte bry mig om, för det känns som att det är/kan va helt normalt. Känner jag dock som tex när jag åkt in till sjukhus eller när det inte släpper eller att jag får sammandragningar samtidigt oså, då blir man lite mer nervös eftersom då känner jag på mig att det KAN inte va normalt... Så brukar jag tänka :)
  • Mjbo

Kuul med magbilder! Va fina ni är :)

Här kommer bild på min mage :) Vecka 22 imorgon.
  • Mjbo

Kuul med magbilder! Va fina ni är :)

Här kommer bild på min mage :) Vecka 22 imorgon.
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2019-01-16 16:29:23 följande:

Ja precis :) det verkar ju väldigt olika hur mycket man känner. Vet flera som haft moderkaka i framvägg å kände tidigt ändå å tvärtom. Allt e möjligt hehe.

Tack detsamma :) ja det e roligt att det syns så tydligt! :) jag tar inte så mycket bilder men kanske ska börja göra det, kul å jämföra :) min kille tycker att magen blivit mycket större så kanske har det då uran att jag märkt det.

Ja va skönt att du får ul så ofta! Kul å se henne växa :D

Flikar in lite med att jag oxå har moderkakan i framvägg. Började känna lite små fladder vecka 18, aningen oftare vecka 19. Men nu vecka 21 har det börjat kännas rejält.. känner henne flera gånger om dagen och det syns och känns utanpå magen.
  • Mjbo
    Fröken Rabarber skrev 2019-01-16 20:28:38 följande:

Hejhej, nu tar jag mod till mig och skriver i tråden. Är bara i v. 8 än så länge och har inte vågat skriva för tidigt med massa dumma tankar på missfall. Inga tecken på det men orolig likväl. Har fått se det lilla livet på ultraljud. Vilka fina magbilder ni har! Jag tycker redan jag har mage trots tidig vecka. När började ni få mage? Är mitt första barn, är 32 år och hade tur att lyckas på första IVF-försöket. Är så tacksam för möjligheten till IVF.

Hej och välkommen!
    Kul att du äntligen vågar dig hit, det är faktiskt ett stort steg :D

Jag fick svullen mage tidigt, va skullen och kände mig allmänt mullig och tjock.. Kanske från vecka 7-8 nån gång.. Men det va inte en "riktig" bebismage fören runt vecka 19 nån gång, då small de till och blev en riktig kula :) 

Skönt att ni lyckades på första försöket! stort grattis! Har ni varit på inskrivning hos barnmorskan? :)

• Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-17 09:22:41 följande:

Oljan har jag hört fler nu som lovprisar (så kanske inte bara var apotekstjejen som ville kränga prylar haha!) jag använde den även lite i ansiktet igår och inget konstigt hade hänt i morse när jag vaknade haha! här är en länk om någon vill veta:

www.bio-oil.com/se/se-sv

Brukar ni få sammandragningar när ni gör något speciellt? typ går fort, anstränger er på nåt sätt eller äter mkt? är det att magen blir hård som är sammandragningen? alltså konstant hård..? försöker utröna lite vad som är vad..

jag har hela graviditeten vart lite orolig att jag har för kort livmoderhals då jag gjort en konisering för 10 år sedan då de tar bort en bit av den delen i en operation. då kan man tydligen ha större risk för att föda för tidigt eller få sena missfall. Som vanligt är det många läkare som dementerar att konisering ska kunna utlösa det - men det är ju klart att hela läkarkåren aldrig kan vara överens. Som jag förstått det så 'mäter' man liksom inte livmoderhalsen hur som helst heller - antar att man måste göra en gynundersökning för att gör det - och jag har hört att man helst inte gör såna i onödan när man kommit så långt i graviditetetn. Någon annan som har någon åsikt/upplevelse/hört något om det jag svamlar om....? 

Ska kolla in oljan ;)

Jag har i denna graviditet bara haft sammandragningar den där natten när jag låg med smärtor OCH sammandragningar.. magen blir stenhård och mitt iallafall blir lixom hög eller vad man ska säga, står rätt ut. Som att hela livmodern krampar..

Är du orolig för din tapp tycker jag definitivt du ska be om en undersökning. Kan väl vara skönt att veta kan jag tycka, om du redan vet att den är förkortad

När jag åkte in akut med mina smärtor nu sist så kollade dom tappen, ca 5-6 va den då, och hon sa att man inte "gör nånting åt det" fören den är bara ca 2... så det finns nog ett rätt stort intervall på hur lång den kan/ska vara utan att det är onormalt tror jag :)
  • Mjbo
    Kallamakka skrev 2019-01-17 16:00:46 följande:

Hej gänget!

Var på första ultraljudet idag, det fanns ett hjärta som slog och denna gången kan man urskilja nåt som ska vara både armar och ben(jämfört med sist), den mätte också perfekt - till och med en dag större än den borde. (beror ju lite på hur dom mäter också såklart).. Fick bf 30 augusti, och går in i vecka 9 på lördag.

Jag har varit 100% inställd på att allt gått fel. Så blev verkligen överraskad över att allt såg så bra ut. Hoppas det håller i sig! Men jag ropar inte hej än.

Åh Stoort grattis till så fina resultat! Hoppas du kan känna lite glädje iallafall, även om jag förstår och vet precis hur du känner med tidigare ma i ryggen.. jag glädjer mig för din skull iallafall! :)
  • Mjbo

Jaktenpaflow - gravid första IVF efter 1 års försök, 2:a barnet, BF 21 april, pojke <3

Gammelpysen, gravid efter 3,5 års försök, 7e försöket (3 färsk och 4 frys). Bf i slutet av april

Ellencassandra - gravid efter 4 års försök, fjärde insättning, 1a barnet BF 2 juni, flicka :)

Tossaliten - gravid efter 2 års försökt. Ett IVF som misslyckades, nu gravid naturligt, 3e barnet (första med nuvarande make) BF 15 september

Kallamakka, gravid första IVF(3dje insättningen) efter dryga 2,5 års försök, första barnet, BF 30 augusti.

Mjbo, Första försöket IVF, 3dje insättningen, försökt 3,5 år. Andra barnet (som är 9 år), första barnet för min man. BF 29e maj, flicka <3

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF