Inlägg från: Mjbo |Visa alla inlägg
  • Mjbo

Vi som blivit gravida efter IVF

jaktenpaflow skrev 2019-01-03 21:28:50 följande:

Men åh så kul!! Grattis till lyckat RUL och en fin liten flicka!!):)) vilken känsla att köpa kläder till den lilla! Ocj skönt att ni har så många namn som ni båda gillar!:) har själv sånna problem med pojknamn!! Flicknamn hade vi några stycken men killnamn är så svårt. Alla runt oss har fått pojkar så många namn är ?upptagna? haha!

Taack. Det känns helt magiskt, man svävar på moln av lycka. Och tacksamhet. Blir sådär löjligt blödig och tänker på allt man gått igenom för att nå hit, och tänker på att för bara ett tag sedan trodde man att man aldrig skulle komma hit... Vi är så glada och tacksamma för Sverige och för vården och för allting som gjort detta möjligt för oss :')

Vi hade tvärt om, massa pojknamn, men nu har vi släppt dom och hittat massa tjejnamn istället. Här är det tvärt om, alla i princip får tjejer så det är rätt svårt att hitta ett namn som man både gillar och som jag som gillar lite ovanligare namn vill inte att för många heter lika. Hur är du, gillar du klassiska, gamla, ovanliga eller nya namn? :)
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-04 09:10:53 följande:

Hej!!! Ååååh en liten flicka för er också  alltså det ska bli så kul att följa alla här i tråden nu fram till födseln - så spännande!!

hehe ja jag måste nog ta det lite lugnt nu, de säger ju att golf är en pensionärssport men jag vet inte det ;) hehe

vi hade också rul igår och allt var toppen med den lilla! har vart lite orolig (som vanligt dårå..) för jag har inte särskilt stor mage men bebisen var lite över medel på kurvan och vägde typ 360-380gram, minns inte vilket :) 

min man tycker inte vi ska köpa något förrän precis innan - men jag kommer nog göra det ändå :) det enda problemet den lilla har än så länge är att hon inte är fotogenisk - trycer upp händerna i ansiktet när vi skulle fota haha! låter som mig ungefär 

din dotter måste vara överlycklig också? Kram!!

Åh va härligt att allt såg bra ut för er med.. Alla magar är ju olika, och beroende på hur de växer och vart de ligger och sånt spelar ju oxå in. Men skönt ändå att ni mätt och ändå sett att allt är ok och att den är i normal storlek <3

Min mage har exploderat senaste veckan, nu har jag en riktig bebiskula inte jätte stor men riktig kula iallafall. Mysigt att den äntligen är en bebismage, och inte bara ser ut som man blivit knubbig :p

Jag har oxå moderkakan i framvägg, så det förklarar de difusa sparkarna hittills trotts omföderska och vecka 20.. borde känna mer än jag gör med andra ord, men skönt att ha anledningen till varför jag inte känner mer eller oftare än jag gör:)

Hehe ja hon brås väl på dig då kanske, vill inte alls visa upp sig innan hon är ute, utan hon vill göra rejäl entré sen när de är dags istället ;)
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-04 09:29:42 följande:
    ja man förstår verkligen nu att alla magar beter sig olika - jag har inga direkta känningar av babyn än heller men gyn sa att jag borde börja känna vilken dag som helst nu. men som sagt - har man fått se henne på ultraljud så oroar jag mig inte över det nu utan väntar med spänning på första riktiga sparkarna :)

jag har fått reda på att 2 nära vänner till är gravida nu några vcekor efter mig - så himla roligt!!! =)
    här i schweiz gör de ett ganska 'avancerat' sockertest i v 24-26, för att se att man inte har graviddiabetes. då ska man vara på kliniken i 3 (!!) timmar och man får inte ha ätit något på 10 timmar innan dess. man ska tydligen dricka någon sockerlösning och se hur kroppen reagerar. Finns det något sådant i sveirge också?

Precis, jag va lite orolig innan pga avsaknaden av sparkar och sprattel, men nu när man vet anledningen och man vet att hon mår bra där inne så känns det så mycket mer lugnande trotts att man inte känner nånting :) 

Men guud va kul att ha vänner som får barn i samma tid.. att va mammalediga samtidigt är ju drömmen! Jag hade en av mina bästa vänner som va gravid, skulle ha ett par veckor efter mig men hon fick missfall... Så hemskt :( jag har ju iallafall mitt barns kusin som kommer några veckor efter, har inte jätte bra kontakt med henne dock, så det är lite synd.. men kul ändå för barnens skull i framtiden :) 

Ja sockerbelastning har vi med i Sverige. Jag gjorde det i min förra grav, behöver inte göra det i denna dock. Sååååå äckligt. Blä..
    ska du göra det?

• Mjbo
    jaktenpaflow skrev 2019-01-04 16:03:27 följande:

Ja håller verkligen med dig i allt du skriver!<3 Tänk när vi har bebisen i vår famn!! Vad kul att ni har så många namn! Vill du dela med dig av några, haha:)

De namn vi gillat/gillar är väldigt olika inget samband förutom att de är lite mer internationella

Pojk

Benjamin

Adrian

Julian

Francis

Maximilian

Liam

Charlie

Oliver

Tjej

Avina

Lily

Isabella

Minou

Lou

Alina

Men alla förutom tre pojknamn är upptagna haha:)

Fina namn! Vi verkar va lite lika smak på namn ser det ut som :)

De favoritnamn top 3 som stod på kill-listan var

Kevin, Kian, Collin :)

Har precis lagt en enooorm order på barnrums-saker! Kuddar, väggdekorarioner, posters, hyllor, mattor och sånt.. Åååh så kul detta är.. Älskar att inreda och fixa och dona, och ännu mer speciellt är det ju såklart nu till vår kommande dotter :')

Hur har ni det med barnrum och sån planering? :)
  • Mjbo
    LillaAw skrev 2019-01-04 21:53:30 följande:

Igår var vi på RUL och fick se vår flicka. Allt var bra och hon växte som beräknat :) moderkaka i bakvägg så det är nog därför jag känner så tydliga sparkar. Man ser också sparkarna på utsidan vilket är lite roligt. Vi funderar på att göra ett 3D ultraljud om några veckor.

Barnmorskan som gjorde vårt RUL var ganska otrevlig och körde runt med ultraljudet på magen snabbt så vi knappt hann se. Ville knappt svara på mina frågor heller så det var inte den trevliga upplevelsen som vi hade sett fram emot så länge. Är lite besviken faktiskt. Man hade längtat så. Först skulle vi inte ens få med några bilder så jag fick be om det. Någon som tänkte göra 3D ul eller gjort det? :)

Jag gjorde 3d ul i min första graviditet. Såå häftigt tycker jag. Man ser så himla bra då. Rekommenderar. 8 år sedan, så då fick man lov att åka ner till huvudstaden för att göra detta.

Denna gång fick vi 3d bilder (och vanliga) på rul:D
  • Mjbo
    mammsen79 skrev 2019-01-05 00:22:32 följande:

Är det någon här som fått problem med magen nu när ni är gravida? Jag har själv problem är hård i magen. Några tips?

Svar JA. Hemskt emellanåt.. jag har provat alla husmanskurer man kan tänka sig med havregrynsgröt, kiwi, linfrö, bara fullkorn osv.. inger funkarför mig. Jag har laktulos hemma som jag tar varje kväll, gör jag inte detta på ett par dagar blir de kaos. Får fruktansvärt ont.. Så det är mitt tips om inget annat funkar :)
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-05 12:06:55 följande:

hehe ja vi blir ju mammalediga samtdiigt - men de andra bor i andra länder så tyvärr kan vi inte hänga så mkt under ledigheten ;) får väl sitta o babbla i telefon hela dagarna hihi!

jättesynd att höra om din väninna  :( 

ja jag ska göra den där sockerkollen - verkade inte riktgit ha något val tror jag ;)

lät häftigt att du beställt saker till barnrummet på nätet!! vi ska faktiskt precis ut och kika lite på skötbord och barnvagn och kanske säng. jag antar att IKEA har en del helt ok saker också - så väl kika på lite olika ställen. Vår bebis kommer ju inte ha ett eget rum från början - möjligen när den blir något år, men vi tänkte ha det rummet som gästrum också då många vill komma o hälsa på så då får vi ha bebisen i vårt rum. hoppas det kommer funka och att den lilla sover gott... (själv älskar jag att sova;)

Kram ha en fin helg!

Aha okej, synd att de inte va vänner du hade i närheten, de är ju drömmen att va mammaledig samtidigt som sina vänner och kunna hänga med varan hela dagarna :D

När ska du göra sockerbelastningen då? :) någon mer tid inbokad hos bm?

Vi har tid på måndag hos vår barnmorska, ska bli intressant och se vad hon har att säga då :)

Jaa angående Ikea så har dom faktiskt mycket fina barnmöbler! Jag ska personligen ha både deras spjälsäng och skötbord. Inte köpt möbler alls än dock då vi ska renovera rummet först, de jag beställt är småsaker som man kan gömma undran i garaget sålänge, men nå srora möbler vill ja inte handla fören rummet är klart med tapeter och golv oså :)

Har ni hittat någon smidig lösning för skötbord i badrummet som du pratade om förut? :)
  • Mjbo
    jaktenpaflow skrev 2019-01-05 21:39:15 följande:

Men åh så kul haha gillade alla dem namnen men min kusin fick en son som döptes till Kevin, kian heter min mans kusin och Collin är min systers favoritnamn! Haha så vi har väldigt lika smak med namn!

Jag håller verkligen med dig! Håller också på för fullt att inreda men dock ett lekrum till min dotter. Får utlopp för mina bygga bo känslor! Målade om väggar, möbler beställde lektält mm. Kollar nu på lampor och wallstickers men faller självklart för det dyraste... några tips? Vi kommer nog samsova eventuellt försöka med en sido baby crib till lillen och dottern sover o egen säng i vårt rum. Har inte hjärta att flytta på henne:o Får se om hon blir störd av lillen då får vi arrangera om det lite. Hon har ett eget sovrum som numera är ett avlastning och förrådsrum haha

Helt sjukt att vi ens kan prata och planera sånt här? Lite roligare än vilken sprutdag man är på och när äggplock sker:)

Oj haha ja då är de lite svårare om de flesta är upptagna:D säger till om de dyker upp nå mer i huvudet;)

Ja samsova antar jag att vi med kommer göra i början, men göri ordning rummet nu innan ändå:)

Jag tycker de har mycket fint på lekmer nu. Och hm har faktiskt oxå fått in mycket fint till barnrum.

Hur gammal är din dotter? :) min dotter är 8år, hennes rum totalrenoverade vi i somras.. men dottern är så stor att hon har ju i princip fått välja helt själv hur de ska se ut där, så de va bara att lyda order och fixa ;)
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-07 10:40:22 följande:

sockerbehandling är om en månad - 6 feb. men innan dess - den 31 jan har jag nästa gyn-besök när vi får se lillan igen :) ser alltid fram emot det! tar alltid stick i fingret och lämnar urinprov och mäter blodtryck på undersökingarna - gör du också det?

jag har inte kommit så långt ang möbler/vagn etc ännu. ska se om IKEA har något bra skötbord på jul - som jag kan tråckla in i badrummet 

ska ni gå på någon kurs nu innan bebisen eller gör man bara det med första barnet? jag håller på att kolla upp lite kurser här nu och tror att det kan vara välbehövlgt. har ju heller inga föräldrar här som kan 'hjälpa' till i början, och vill ju gärna ha lite koll själv också ! 

Okej, så spännande!! :) förstår att du längtar till ul, så avis på att ni har det vid varje besök ;)

Jag har varit på besök hos barnmorskan idag. Det vi kommer göra framöver vid varje besök är mäta mage, ta blodtryck, urinsticka och lyssnar på hjärtljud. Det gjorde vi allt idag förutom mätte mage, de börjar man inte med ännu :) nästa befäl är om ca 4-5 veckor :)

Har däremot fått svar på att det inte alls va uvi jag hade efter jul där när jag åkte in akut med så starka sammandragningar och magsmärtor.. precis som jag misstänkte.. och detta har ju fortsatt till och från när jag är ute och rör mig eller stressar...

Så idag fick jag order att jag i princip inte ens får ut och gå med hundarna... Ingen träning eller långpromenader Alls. Ska "ta itu med allt som jag har hängande över mig" som kan vara undermedvetet stressande osv.. känns lite tufft gällande rörelse då det är relativt långt kvar till bebisen kommer, kommer gå upp 50 kilo innan det är klart.. men men, bebisens hälsa först såklart.

Har magen växt nått åt dig då? :)
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2019-01-07 15:37:55 följande:

Verkar vara en riktig tjej tråd här hörni.. vi väntar också en flicka :D :D så overkligt! Är så lycklig just nu. Hade såklart blivit lika glad för en pojke! Bara att barnet är frisk är jag så glad över! :) nu känns det mer verkligt!

Åh stor grattis till eran lilla tös!! Visst blir det mer verkligt efter man vet kön, så känner jag med! Såå mysigt!! Har ni namn eller ska ni börja kika nu?
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF