• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • vill2017
    mulin skrev 2019-05-14 22:33:36 följande:

Ja Gud vad roligt <3 har ju följt dej i andra forum och är glad av vi hoppat över till det här istället :) när är det beräknat att eran bebis ska komma? :)

Ska vi starta en ny tråd för oss som precis fått plus på stickan? :)
  • mulin
    BaKu skrev 2019-05-15 08:39:18 följande:

Stort grattis och välkommen. Det betyder att du är nästan exakt där vi var för ett år sen. Vi hade beräknat 6 januari och hoppades också att vi skulle klara årsskiftet. Det gjorde vi med råge och han kom två veckor över tiden :p

Så mycket spännande du har framför dig, men också mycket oro och då är den här gruppen toppen!

Men vad roligt , då har ni en ganska liten där hemma nu då alltså? :) 18 är ju lite mer marginal iaf om den skulle vilja få för sig att komma lite tidigare :)

Ja Gud jag vet inte hur jag ska orka vara orolig i så många veckor nu. Man är duktig på att vända allt till något dåligt! Kommer du ihåg hur din graviditet var i början? :)
  • mulin
    Inalina skrev 2019-05-15 08:41:11 följande:

vad härligt att det funkade på första insättningen, stort grattis!! känner såklart igen oron och alla känslor man har i början, men i den här tråden kan du fråga vadsomhelst och ingenting är konstigt =) Kram!

Ja det var inget jag vågade tro alls. Men ibland ska man väl ha lite medgång i livet också :)

Har inte hunnit läsa så jättemycket bakåt i tråden än men är du gravid nu eller har du nyligen fått barn? :)
  • mulin
    jaktenpaflow skrev 2019-05-15 09:06:22 följande:

Välkommen och stooort grattis till graviditeten! Känns som igår jag plussade och startade tråden samtidigt som det känns som ett helt annat liv! Underbart att ni lyckades på första insättningen. Vilken vecka är du i nu?

Tusen tack <3 kan förstå det, när tiden går så fort men att det har hänt massor under den tiden :)

Ja Gud jag är så glad att vi förhoppningsvis får vara gravida under sommaren istället för att trampa och vänta att semesterstängningen på all ivf kliniker ska öppna.

Jag är bara i vecka 5 . Så det kommer vara tre långa veckor till första tidiga ultraljudet :)
  • mulin
    vill2017 skrev 2019-05-15 11:59:19 följande:

Ska vi starta en ny tråd för oss som precis fått plus på stickan? :)

Jag är på :D
  • vill2017
    mulin skrev 2019-05-15 13:08:55 följande:

Jag är på :D

Kul!! Nu ligger den i forum för gravida och heter Vi som precis plussat efter IVF. :)
  • becca90
    mulin skrev 2019-05-14 22:33:36 följande:

Ja Gud vad roligt <3 har ju följt dej i andra forum och är glad av vi hoppat över till det här istället :) när är det beräknat att eran bebis ska komma? :)

Ja verkligen, helt fantastiskt <3

14 januari, er då?
  • vill2017
    becca90 skrev 2019-05-15 19:49:53 följande:

Ja verkligen, helt fantastiskt <3

14 januari, er då?

Jag såg på din youtube att ni plussat! Vad roligt!!

Har startat en tråd som heter Vi som precis plussat efter IVF som du kan hoppa på om du vill!
  • BaKu
    jaktenpaflow skrev 2019-05-15 09:12:46 följande:

Kapar ett inlägg här och skriver till dig haha:) Hur mår du och lillen:)? Hur går allt? Kram

Hejsan! Jo vi mår bra!

Han växer som en tok och växer ut i princip allt. Nu är vi på klädstorlek 74. Hans bedsidecrib fick vi skippa för nån vecka sen, liggdelen i vagnen börjar bli liten och babyskyddet kanske vi kan ha en månad till...roligt att han växer, men det är lite jobbigt att han är lång som typ en 7 månaders, men inte kan sitta än...Börjar också bli tungt att bära.

Det har varit lite grinigare dagar till och från det sista, men har hänt så mycket i utvecklingen också så inte konstigt. Tror också det är en tand på gång, men det får vi se.

Han sover bättre på dagarna nu vilket är skönt. Nu kan jag natta honom så han ligger själv, men lite bökigt eftersom han börjat vända sig. Har beställt en myspöl och hoppas kunna natta honom i den på golvet om dagarna så kan jag slappna av lite mer. Vi har sovrummen en trappa ner och vill inte behöva springa ner varje gång han ska sova eller lämna honom ensam därnere.

Nätterna var lite bökiga ett tag, men blev bättre när vi bytte till hans spjälsäng. Han somnar oftast runt 21, vill äta vid två och sen sover han till 6. Oftast äter han då och somnar om. Inte ovanligt att vi får sova till 9. Så vi är extremt tacksamma för nätterna. Det enda jobbiga nu är att han är så tung att lyfta i och ur sängen på natten.

Vi går på babysim och det funkar bra. Han verkar tycka det är roligt för det mesta.

Nu börjar jag orka göra lite mer på dagarna också. Känner mig mer motiverad att åka iväg med honom och det är kul. Inte lika nervöst nu som i början. Också lite lättare nu när vädret börjar bli bättre och man faktiskt kan lyfta ut honom ur vagnen om han blir ledsen.

Vi har lämnat bort honom vid två tillfällen i drygt tre timmar per gång. Det var jobbigt för mig att vara ifrån honom, men det gick väldigt bra. Lite problem att få honom att äta, men funkade även det tillslut.

Enda saken som börjar bli lite jobbigt är att mannen inte kan natta honom. Innan har inte det behövts riktigt. Han somnade när han åt och sen sov han ju ändå inte mycket på dagarna. Så mannen behövde inte lära sig. Men nu äter han ju mer sällan och han behöver verkligen sina tupplurer. Nu försöker vi ibland, men det är svårt, dels för att mannen inte har riktigt "tålamod". Han ger upp när det inte gått direkt. Han tittar ju på hur snabbt det går för mig. Sen har han inte vanan och han blir nog lite nervös. Sen hinner ju lilleman bli övertrött så då måste jag till slut ta över.

Nu sover han här bredvid mig i soffan och nyss skrattade han i sömnen och det känns overkligt då. Kan inte fatta att vi faktiskt har honom hos oss.

Hur går det själv?
  • Inalina
    mulin skrev 2019-05-15 13:03:03 följande:
    Ja det var inget jag vågade tro alls. Men ibland ska man väl ha lite medgång i livet också :)

Har inte hunnit läsa så jättemycket bakåt i tråden än men är du gravid nu eller har du nyligen fått barn? :)
    hehe ja nu får du njuta ordentligt :) (innan ev gravidbesvär dyker upp också ;)

förstår att det skulle vara väääldigt mkt att catcha up på i tråden om du ska veta allt om folk här i tråden ;)
    jag är i v 39+0 idag så börjar verkligen närma sig för mig!!! försöker städa ur huset så lillan ska vilja komma hit hehe! 
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF