• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Akira Öken
    jaktenpaflow skrev 2019-03-11 09:47:02 följande:

Ja det gör ju verkligen det. Jag längtar så sjukt mycket efter honom! Har drömt massor och det ska bli så kul med nummer två, man vet ju lite mer vad man har att förvänta sig... Saker som man vill göra helt annorlunda tex. Sen är det blandade känslor för jag tänker att jag även vill njuta av nuet och inte längta för mkt. Tänk om det är sista gången någonsin jag är gravid? Så sjuk tanke, även om det aldrig varit självklart för mig att ens bli gravid så blir det lite av en sorg. Men typiskt mig att tänk för mycket... Ska bara njuta av dottern och att vi har en liten pojke i magen som snart kommer<3

Mycket oro inför förlossningen, vet inte vad jag kan förvänta mig. Är en person som behöver ha lite ?kontroll?, en målbild och veta vad jag ska ställa mig in på. Oavsett om det blir snitt eller vaginalt. Vill det säkraste sättet för oss båda men kan lixom inte få något svar än. ?Bara vänta och se?, det värsta man kan säga till mig haha! Ska till BM idag och får se vad hon säger:) När har du nästa BM besök? Är det i samband med RUL?

Tror jag citerade fel! Men det var detta inlägg jag tänkte svara på! :) Är på mödravården just nu och ska kolla huvudvärken (igen). Men nästa ordinarie besök är om två veckor.
  • Akira Öken
    jaktenpaflow skrev 2019-03-11 09:48:26 följande:

Vill du inte gå med i FB förresten? Samma grupp som här:) Jättetrevlig är den!<3

Alla är mer än välkomna! Bara att säga till:))

Jag skulle gärna vara med! Jag är dock väldigt mån om min anonymitet och vågar därför inte gå med i mitt namn. Jag gissar att det skulle kunna vara obekvämt för andra i gruppen om jag skapade en fiktiv profil och blev medlem.
  • jaktenpaflow
    tossaliten skrev 2019-03-14 15:15:09 följande:

NÅgon här som ska eller ska bli snittad med bebisen?

Isf i vilken vecka gjorde ni det?

Jag ska snittas och de säger att de vill ha det så nära BF som möjligt, men när mina andra barn föddes gjorde man det 9-14 dagar innan BF!

Vet ni nåt om det?

Jag ska/skulle eventuellt bli snittad får reda på det om två veckor(?!) Då sa de till mig att det är ?standard? att de gör de en vecka innan BF även fast jag hade något av en riskgraviditet som de kallade det. När har du BF?
  • tossaliten
    jaktenpaflow skrev 2019-03-14 16:37:11 följande:
    Jag ska/skulle eventuellt bli snittad får reda på det om två veckor(?!) Då sa de till mig att det är ?standard? att de gör de en vecka innan BF även fast jag hade något av en riskgraviditet som de kallade det. När har du BF?

Jag har inte förrän 13 september, men är orolig för att förlossningen ska komma igång innan. Det är mitt tredje barn och min mardröm är att det kommer igång för jag får inte föda vanligt pga 2 tidigare snitt. Därför är jag lite angelägen om att det inte hinner sätta igång!

Vilket landsting tillhör du?

• Inalina
    Akira Öken skrev 2019-03-14 16:30:08 följande:
    Jag skulle gärna vara med! Jag är dock väldigt mån om min anonymitet och vågar därför inte gå med i mitt namn. Jag gissar att det skulle kunna vara obekvämt för andra i gruppen om jag skapade en fiktiv profil och blev medlem.
    jag funderar på samma sak - vill gärna vara anonym men tycker det känns lite taskigt mot de andra som uppenbarligen har sina vanliga profiler. jag tar absolut inte illa upp upp någon inte tycker att vi 'anonyma' inte ska vara med - men kanske värt att kolla med er andra....:)
  • Inalina
    jaktenpaflow skrev 2019-03-14 13:59:59 följande:
    Jag har en dotter på 2,5:) Hon blev aldrig fixerad! Hon har ett eget rum men bor inne hos oss, hon har en egen säng men sover mest hos oss haha... Så börjar få lite panik över den delen?! Men jag kan lixom inte skiljas från henne. Det bösta jag vet är att krypa ner i sängen och krama henne när hon sover och få somna till ljudet av hennes små andetag... Finns inget som gör mig lyckligare <3 Så det blir en utmaning haha!

Ja för turistigt för oss som föredrar Neapel eller små byar i Toscana haha:) Amalfi är otroligt vackert men allt är ju byggt i platåer och kan ta huuur lång tid som helst att komma ner till vattnet pga alla trappor. Så väldigt instängt. Sen är det ju otroligt vackert..

Men åhhh vilken lyx!!! Känner att jag nästan smäller av av avund haha!! Älskar Paris! Vad fantastiskt att ha så nära! Vilken lyx och livskvalité!!

Nej vad jobbigt med så mycket sammandragningar! Hade du en stressig dag? Förstår verkligen att du blir orolig, har du varit hos läkaren? Hur såg det ut? Kram
    ah en dotter var det du hade ja - och ni får en liten kille nu :)

åh kan tänka mig det är mysigt att samsova så länge alla får sova :) tycker ni ska göra precis som ni känner!! eftersom vi kommer ha barnrummet som gästrum också kommer vi nog flytta in barnets säng hos oss när vi har gäster. får hoppas det funkar bra!

ah lät ju sjukt jobbigt med en massa trappor - speciellt nu när man ska ha barn med sig också - inte smidigaste resmålet kanske ;)

ja hade väl lite för mkt att bära igår då jag har handlat på lunchen och hade 1 tung kasse + sjukt tung ryggsäck som skulle släpas med på tåget. sen bor vi i en upförsbacke (som håller på att ta kål på mig) men jag tycker ändå det är lite överdrivet att ha sammandragningar i 12 timmar pga det!! min kropp måste vara VÄLDIGT känslig!

iallafall - gynbesöket gick OK - fick göra ett CTG och bebisen mår bra men min livmoder betedde sig lite stressat/ojämnt. Mätte även livmodertappen som gårr från 44mm förra veckan till 39mm idag. därför fick jag en tablett jag ska ta dagligen som ska lugna sammandragningarna. ska tillbaka på måndag. känns så skönt att jag åkte in ändå - då det uppenbarligen var en liten påverkan (trots att cervix fortfarande är lång).
    har du det lugnt med samandragningar nuförtiden :)?
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2019-03-14 14:12:03 följande:
    Jo det e väldigt härligt å ha en händig Karl hah! :)

Men det låter ju väldigt skönt å få hjälp med renoveringen :) när ska ni flytta in där? :)

Okej! Jag förstår :)

Ja jag har också hört det. Kanske ska va beredd på å föda lite tidigare eller att bebis e lite mindre! :o

Åh gud va jobbigt å ha så mycket som du har. Men jag blev faktiskt osäker på om det var en sammandragning jag hade. För har haft svårt å gå på toa flera dagar så påminde lite om den känslan. Sen gick jag på toa å gjorde nr två å nu har det känts mycket bättre xD

Läste här nere att du haft väldigt mycket sammandragningar nu. Usch så jobbigt. Hoppas ditt läkar besök gick bra!
    flytten blir inte förrän kvartal 1 2020 - så om typ ett år ;) då kommer vi nog verkligen känna att vi behöver mer utrymme när lillan börjar röra på sig mer!!

ja min sammandragningar kommer ju av allting - kissnödig, uppspelt, arg, glad, stressad, promenad, trappa, när jag sover, när jag vilar i soffan....etc. 

jodå läkarbesöket gick rätt bra -skrev precis i svaret till jaktenpåflow ovan :)! tack för omtankenHjärta
  • jaktenpaflow
    tossaliten skrev 2019-03-14 16:44:40 följande:

Jag har inte förrän 13 september, men är orolig för att förlossningen ska komma igång innan. Det är mitt tredje barn och min mardröm är att det kommer igång för jag får inte föda vanligt pga 2 tidigare snitt. Därför är jag lite angelägen om att det inte hinner sätta igång!

Vilket landsting tillhör du?

Jag förstår precis vad du menar, min dotter kom några dagar tidigare än BF så jag var/är också orolig att det ska komma igång innan snitttiden. Min vän gick också tid för snitt en vecka innan BF men hennes förlossning startade några dagar innan. Då fick hon komma in direkt och så snittades hon då. Allt gick väldigt lugnt och smidigt till och de menade på att bättre att bebisen får vara kvar så länge som möjligt och om det drar igång innan så gör de bara ett snitt då.... Men förstår helt din oro och delar den! Du kan inte på påverka datumet på något sätt?

Tillhör Sthlm, du då?
  • jaktenpaflow
    Inalina skrev 2019-03-14 17:02:01 följande:

ah en dotter var det du hade ja - och ni får en liten kille nu :)

åh kan tänka mig det är mysigt att samsova så länge alla får sova :) tycker ni ska göra precis som ni känner!! eftersom vi kommer ha barnrummet som gästrum också kommer vi nog flytta in barnets säng hos oss när vi har gäster. får hoppas det funkar bra!

ah lät ju sjukt jobbigt med en massa trappor - speciellt nu när man ska ha barn med sig också - inte smidigaste resmålet kanske ;)

ja hade väl lite för mkt att bära igår då jag har handlat på lunchen och hade 1 tung kasse + sjukt tung ryggsäck som skulle släpas med på tåget. sen bor vi i en upförsbacke (som håller på att ta kål på mig) men jag tycker ändå det är lite överdrivet att ha sammandragningar i 12 timmar pga det!! min kropp måste vara VÄLDIGT känslig!

iallafall - gynbesöket gick OK - fick göra ett CTG och bebisen mår bra men min livmoder betedde sig lite stressat/ojämnt. Mätte även livmodertappen som gårr från 44mm förra veckan till 39mm idag. därför fick jag en tablett jag ska ta dagligen som ska lugna sammandragningarna. ska tillbaka på måndag. känns så skönt att jag åkte in ändå - då det uppenbarligen var en liten påverkan (trots att cervix fortfarande är lång).

har du det lugnt med samandragningar nuförtiden :)?

Ja precis, vi får sova superbra alla tre så det funkar för oss. Men som sagt fråga mig igen om några månader haha:)

Nej det var ju inte särskilt mycket ansträngning för att framkalla så mycket sammandragningar! Samtidigt så kanske din livmoder är så pass känslig att det är fullständig vila från lyft och ansträngningar, hur nu det ska gå ihop med vardagen?! Vad säger läkarna om det? Skönt att bebis mår bra<3 Hur kunde de se att livmodern betedde sig konstigt? Små kramper typ? Ja så otroligt bra stt du åker in och kollar! 0,5 cm är ju ändå ?en del? inget att oroa sig över men ändå bra att ha koll på...

Jag har det rätt lugnt nu för tiden när jag vilar mycket. Men så fort jag blir stressad eller ansträngd så får jag en del och efter det mörker jag att livmodern blir mer lättretlig. För SD av ingenting . Men har jag vilat några dagar så klarar den mer... men är ju snart i v 36 så om ca två veckor får den gärna börja påverkas lite haha. Då blir det maraton och storstädning som gäller !!:)
  • jaktenpaflow
    Akira Öken skrev 2019-03-14 16:30:08 följande:

Jag förstår dig, man ska känna sig bekväm:) Jag ör chokad över att jag ens skrivet i ett forum och att jag är aktiv i en FB grupp trodde jag aldrig!! För mig skulle det absolut inte spela någon roll om ni går med med era riktiga namn eller inte, vet dock inte hur de andra känner:) Bra med uppföljning, har du haft problem med huvudvärk/migrän annars?

Precis har fortfarande inte fått 100% ok på vaginal förlossning men nu ställer jag in mig på att det kommer bli så:)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF